• 16 853 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 576 770 inlägg
2017-10-07, 20:08
  #1
Medlem
Ok kan tyvärr inte skriva det här mer kortfattat.

Min mamma är 63 år, har varit alkoholist i drygt 20 år, har ätit Sobril i cirka 15 år och SSRI ungefär lika länge.
Hon har varit inlagd på sjukhus sedan snart fyra veckor då hon en morgon när hon steg upp var helt desorienterad och förvirrad. Innan dess har hon från och till i 3-4 månader haft magproblem, inte kunnat äta eller behålla maten. Druckit en del alkohol men rejält mycket mindre än annars. Hennes ben har inte burit henne de senaste 3 månaderna utan hon har legat i soffan hela dagarna.

Hon fick tiamin intravenöst och prover och röntgen gjordes. Inget har visats på VT-skalle eller MR. Lumbalpunktion är gjord och vi väntar på svar. En MMT har gjort är där resultatet visade kognitiv störning.
Jag har besökt henne cirka 7 gånger och de första 5 gångerna var hon rejält förvirrad och hallucinerade men hon var glad. Hon kan inte gå alls nu och är helt rullstolsbunden. Läkaren tror att det rör sig om Korsakoffs syndrom. Den senaste veckan har hon varit väldigt ångestfylld, ledsen och mer borta rent mentalt, man kunde inte prata med henne. Pratade med personalen om detta och de hade inte vetat om hennes bensobruk (privat utskrivande, finns inte i journalen) så den har hon inte fått alls på 4 veckor samt att de nu sedan en vecka tillbaka satt ut hennes SSRI. Det sistnämnda för att bättre kunna bedöma hennes ”demens”.

På vilket sätt tror ni att utsättningen av de båda preparaten har påverkat måendet? Vid misstanke om Korsakoffs ges tiamin i stor dos och ev kan symtomen bli bättre men oftast inte någon regress av själva skadan. Då hon inte visade något behov av benso den första tiden ansåg läkaren att den inte skulle sättas in igen. Det kan jag köpa men nu när hon uppenbarligen. Inte mår bra och får panikattacker dagligen borde de väl sätta in det. Hon har haft det och SSRI mot panikångest och nu ingenting.

Ska ringa och prata med läkaren på måndag, men vill höra era tankar?
Citera
2017-10-07, 21:14
  #2
Medlem
Sobril är ju den svagaste benzon man kan hitta och klart som fan hon har rätt till det om hon mår som hon gör. Skulle nästan säga att hon förtjänar behöver något starkare. Tråkigt med okunniga läkare, hoppas allt löser sig!
Citera
2017-10-09, 11:46
  #3
Medlem
Jofs avatar
En bra beskrivning-
On the bright side. Din mamma borde vara avgiftad från Benzo nu. Och alkohol.
Har hon tur så går demensen över. Men har hon legat hemma utan mat länge så kanske skadan redan är skedd.
Om hon ska något lugnande så är det bra att hon inte får benzo nu. När hon är avgiftad.
Har hon utvecklat Korsakoff så är det livslångt. Men hon då ha glömt att hon är missbrukare. Och ofta är Korsakoff förenat med ett ganska gott humör, ibland till och med gladlynthet. Vilket blir en stor lättnad för henne och dig också, kanske.
Det speciella med K är att närminnet försvinner. Kan glömma bort var hon är. Och vem andra personer är.
Citera
2017-10-09, 21:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det speciella med K är att närminnet försvinner. Kan glömma bort var hon är. Och vem andra personer är.

Ja närminnet är onekligen borta. Hon konfabulerar en massa, beskrev idag att vi varit i Thailand och ätit för att sedan få ångest över att hon känner sig förvirrad och borta. Väldigt läskigt. Ibland verkar hon vara rätt klar, ibland helt off. Man får falska förhoppningar.
Citera
2017-10-09, 22:07
  #5
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Ja närminnet är onekligen borta. Hon konfabulerar en massa, beskrev idag att vi varit i Thailand och ätit för att sedan få ångest över att hon känner sig förvirrad och borta. Väldigt läskigt. Ibland verkar hon vara rätt klar, ibland helt off. Man får falska förhoppningar.

Du verkar rätt bra inläst. Konfabulationer är ett tecken på Korsakoff. Konfabulationer = man täcker minnesluckor okritiskt med påhitt.
Att hon får ångest innebär att hon fortfarande fattar att det är något fel. Vilket skulle kunna vara ett positivt tecken.
En utvecklad Korsakoff har inget problem med det.
Citera
2017-10-10, 06:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Du verkar rätt bra inläst. Konfabulationer är ett tecken på Korsakoff. Konfabulationer = man täcker minnesluckor okritiskt med påhitt.
Att hon får ångest innebär att hon fortfarande fattar att det är något fel. Vilket skulle kunna vara ett positivt tecken.
En utvecklad Korsakoff har inget problem med det.

Ok, då kanske det kan gå i regress om den inte är helt utvecklad? Delvis iallfall...
Citera
2017-10-10, 12:01
  #7
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeytroll
Ok, då kanske det kan gå i regress om den inte är helt utvecklad? Delvis iallfall...

Det kommer du snart att märka.
Citera