Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 20:02
  #1
Medlem
Funderar på att isolera vinden för att få mer boyta. Vinden är oinredd. Huset är från början av 30-talet. Taket är av råspont (och så klart vindpapp, läkt och takpannor på då) och det finns ingen luftspalt. Ventilationen tidigare var kaminen som frånluft, som fungerar, och självdrag från fönstren. Tanken är att isolera och bygga väggar så det blir lite garderober och sovrum. Min fråga är, efter att ha konsulterat en snickare som påstår att det inte går, om det går att isolera direkt på råsponten på taket? Utan att regla för ventilation. För det finns som sagt ingen luftspalt, därmed anser jag att risken för fukt är liten. I så fall blir det råspont - isolering - ångspärr, sedan gips. Isolerar ovanför takstolarna och sätter in gavelventilation, en tilluft och en frånluft.

Tänker jag helt fel? Den information jag hittar på nätet godkänner mitt tankesätt, men snickaren säger att det inte går utan luftspalt och därmed måste jag borra hål i takfoten osv.
Citera
2017-10-07, 20:21
  #2
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffyqueen
Funderar på att isolera vinden för att få mer boyta. Vinden är oinredd. Huset är från början av 30-talet. Taket är av råspont (och så klart vindpapp, läkt och takpannor på då) och det finns ingen luftspalt. Ventilationen tidigare var kaminen som frånluft, som fungerar, och självdrag från fönstren. Tanken är att isolera och bygga väggar så det blir lite garderober och sovrum. Min fråga är, efter att ha konsulterat en snickare som påstår att det inte går, om det går att isolera direkt på råsponten på taket? Utan att regla för ventilation. För det finns som sagt ingen luftspalt, därmed anser jag att risken för fukt är liten. I så fall blir det råspont - isolering - ångspärr, sedan gips. Isolerar ovanför takstolarna och sätter in gavelventilation, en tilluft och en frånluft.

Tänker jag helt fel? Den information jag hittar på nätet godkänner mitt tankesätt, men snickaren säger att det inte går utan luftspalt och därmed måste jag borra hål i takfoten osv.
Japp det går inte! Du måste ha luftspalt! Ordnas däremot enkelt med moderna medel tex en spalt av avsedd kartong om jag inte minns fel, finns färdiga längder
Hör med bygghandeln, och ja! Du måste borra/göra luftinsläpp vid takfoten
Och utsläpp i nock, jag personligen har byggt på vinden men skulle ta några A-fyror att beskriva!
Citera
2017-10-07, 20:23
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Det beror på om du vill byta taket vart femte år. Man brukar sätta små ventiler i varje fack och sedan öppet i nocken. Sedan masonit som är lite för stor och blir lite bulig.
Citera
2017-10-07, 20:26
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffyqueen
Funderar på att isolera vinden för att få mer boyta. Vinden är oinredd. Huset är från början av 30-talet. Taket är av råspont (och så klart vindpapp, läkt och takpannor på då) och det finns ingen luftspalt. Ventilationen tidigare var kaminen som frånluft, som fungerar, och självdrag från fönstren. Tanken är att isolera och bygga väggar så det blir lite garderober och sovrum. Min fråga är, efter att ha konsulterat en snickare som påstår att det inte går, om det går att isolera direkt på råsponten på taket? Utan att regla för ventilation. För det finns som sagt ingen luftspalt, därmed anser jag att risken för fukt är liten. I så fall blir det råspont - isolering - ångspärr, sedan gips. Isolerar ovanför takstolarna och sätter in gavelventilation, en tilluft och en frånluft.

Tänker jag helt fel? Den information jag hittar på nätet godkänner mitt tankesätt, men snickaren säger att det inte går utan luftspalt och därmed måste jag borra hål i takfoten osv.

Nej, du kan inte isolera direkt mot råsponten, du måste ha luftspalt och luftgenomströmning.

Vilken info på nätet "godkänner ditt tankesätt"?
Citera
2017-10-07, 20:48
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Du måste ha ett par cm luftspalt innanför råsponten om du tänker isolera! Allt annat är lögn och lurendrejeri, och kåken kommer ruttna bort på nolltid.

Denna avskiljs från isoleringen med t.ex. asfaboard eller liknande skiva (asfaltsidan utåt) och därefter isolering till exempelvis högbenens innerkant (beroende på hur tjock isolering du vill ha). Sedan sättes diffusionsspärren (plastfolie) och reglar för den inre isoleringen (inte rakt över högbenen, utan växelvis mellan dessa för att undvika köldbryggor), mer isolering, sedan möjligen plyfa-skiva om du planerar skruva upp riktigt tunga grejer, och slutligen gips. Kom ihåg att göra detta sista isolerskiktet tjockt nog att skruvar från lampor, tavlor och annan skit inte punkterar diffusionsspärren.

Det finns små ventiler att sätta i över- och underkant mellan takstolens högben (under pannorna) för att få ventilation i luftspalten om denna ska gå mot nock. Har man råvind ovanför kan man skippa de övre ventilerna och låta luftspalten sluta (öppet) på råvinden, och sätta ventiler i gavelsidorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback