Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-10, 12:29
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var egentligen inte mitt syfte att diskutera nån 'guds' existens/icke-existens, men att från vissa ponerade premisser att peka på, att den abrahamiska 'guden' befinner sig i ett kapplopp med entropin.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Målflaggan viftar redan för fullt.
Entropin utklassade Gud, hen fick tvärstopp när bevisbörda kom upp som det första kriteriet.
Gud kom aldrig över det hindret.

Gud försökte ta sig runt hindret med argument som 'det bara är så' och jag inspirerade ju de som skrev bibeln, men domarna godkände inte de svaren...

Överens med dig om denna fasett av 'guds'-apologetiken. 'Guds' motiver är suspekta.
Citera
2017-10-12, 20:35
  #14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Entropin utklassade Gud,

Åtminstone vad gäller postulatet om omnipotens.
Citera
2017-10-13, 00:31
  #15
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Åtminstone vad gäller postulatet om omnipotens.
Japp, och det räcker med att bara ett i detta fallet det avgörande beviset för om Gud är Gud eller bara en gud (om du förstår vad jag avser), faller.

I det senare fallet ter sig anledningen till dyrkan i alla fall av mig ytterst tveksamt.
Citera
2017-10-13, 05:27
  #16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Åtminstone vad gäller postulatet om omnipotens.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Japp, och det räcker med att bara ett i detta fallet det avgörande beviset för om Gud är Gud eller bara en gud (om du förstår vad jag avser), faller.

I det senare fallet ter sig anledningen till dyrkan i alla fall av mig ytterst tveksamt.

Japp, är 'Gud' eller nån 'gud' inte omnipotent (eller omniscient) vilket dom flesta av slaget tydligen inte är, då blir dessa ... eller deres apologeter ... märkbart stressade i sina efterrationaliseringer.
Citera
2017-10-13, 21:35
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Det verkar som att han har för bråttom att kräva tillväxt av människor och p.g.a. det slösar bort många onödiga år av deras liv, och även av andras som skulle kunna ha påverkats positivt av den människan. Varför lägger han över ansvaret på en persons omgivning om han vet att de människorna kommer att misslyckas? Jesus själv säger ju: "hur ska en blind kunna leda en annan blind, båda faller i gropen".

Syndafallet är det första exemplet i bibeln. Det finns två sketna människor på jorden, ändå har Gud inte tid med dem utan är någon annanstans En förklaring jag kan tänka mig är att den onda makten - Lucifer, Satan eller whatever - då hade allt fokus på de två människorna.

Förstår inte vad du menar med att Gud inte hade tid med de Noa och hans familj, utan var någon annanstans?
Citera
2017-10-13, 21:38
  #18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisenduvet
Förstår inte vad du menar med att Gud inte hade tid med de Noa och hans familj, utan var någon annanstans?

Och jag "förstår" inte heller din bibel-efterrationalisering.
Citera
2017-10-13, 21:43
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och jag "förstår" inte heller din bibel-efterrationalisering.

Vad sägs om att informera istället för att dryga? Verkar ju som att du inte vill veta svaret
Citera
2017-10-13, 21:49
  #20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisenduvet
Vad sägs om att informera istället för att dryga?

Vilken typ av "information" refererar du till?
Citera
2017-10-13, 21:52
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken typ av "information" refererar du till?

Vill att du informerar mig om vad du menade att Gud lämnade Noa och hans familj för att han "inte hade tid" med dom?
Citera
2017-10-13, 21:55
  #22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisenduvet
Vill att du informerar mig om vad du menade att Gud lämnade Noa och hans familj för att han "inte hade tid" med dom?

Har jag specifikt kommenterat något om Noah?
Citera
2017-10-14, 08:10
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nisenduvet
Förstår inte vad du menar med att Gud inte hade tid med de Noa och hans familj, utan var någon annanstans?

Syndafallet, inte syndafloden
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback