Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 19:55
  #1
Avstängd
Det verkar som att han har för bråttom att kräva tillväxt av människor och p.g.a. det slösar bort många onödiga år av deras liv, och även av andras som skulle kunna ha påverkats positivt av den människan. Varför lägger han över ansvaret på en persons omgivning om han vet att de människorna kommer att misslyckas? Jesus själv säger ju: "hur ska en blind kunna leda en annan blind, båda faller i gropen".

Syndafallet är det första exemplet i bibeln. Det finns två sketna människor på jorden, ändå har Gud inte tid med dem utan är någon annanstans En förklaring jag kan tänka mig är att den onda makten - Lucifer, Satan eller whatever - då hade allt fokus på de två människorna.
Citera
2017-10-07, 22:43
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Det finns faktiskt ingen gud. All religiositet är bara vidskepelse. Människor och alla andra djurarter förökar sig helt själva, det kallas biologi. Ta en grundkurs. Låter som det skulle göra dig gott.
Hur vet du det?
Du som är så samlad och erfaren vet att man inte kan bevisa att något inte finns.

Vi ska också respektera våra olika uppfattningar om världen omkring oss.
Samt forumets regler och funktion, man sätter sig inte så på tvären i ett ämne.
Om du vill diskutera politik, visst skulle du ogilla om jag kallade dig för Stalin?

För att svara på TS fråga.
Gud tillsammans med alla andra Gudar, som naturligtvis finns, kan inte bli stressade.
Vi människor med fysiska kroppar kan bli stressade, det är vår biologi (!) som ordnar detta.

Varelserna på högre nivåer än oss uppfattas alla som Gudar av oss, de har inte våra problem med födelse, lidande och död.
De kan alla se oss och känner medlidande med oss som är så vilse i denna vår värld.
Citera
2017-10-07, 22:49
  #3
Medlem
Allt beror på vad man ger Gud för egenskaper. Tror man Gud är en supervarelse som vet allt och kan allt, ja då blir han troligtvis heller inte stressad. Men är det som bibeln säger att det går att gömma sig för Gud, ja då kan han nog bli stressad, då det finns ganska många människor idag. Gud ska väl även hålla koll på alla människor som existerat genom historien.
Citera
2017-10-08, 01:20
  #4
Medlem
TwoThousands avatar
Gud är allsmäktig, han är inte stressad.
Citera
2017-10-08, 10:57
  #5
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur vet du det?
Du som är så samlad och erfaren vet att man inte kan bevisa att något inte finns.

Vi ska också respektera våra olika uppfattningar om världen omkring oss.
Samt forumets regler och funktion, man sätter sig inte så på tvären i ett ämne.
Om du vill diskutera politik, visst skulle du ogilla om jag kallade dig för Stalin?

För att svara på TS fråga.
Gud tillsammans med alla andra Gudar, som naturligtvis finns, kan inte bli stressade.
Vi människor med fysiska kroppar kan bli stressade, det är vår biologi (!) som ordnar detta.

Varelserna på högre nivåer än oss uppfattas alla som Gudar av oss, de har inte våra problem med födelse, lidande och död.
De kan alla se oss och känner medlidande med oss som är så vilse i denna vår värld.
Jo, det kan man visst...

Det beror helt och hållet på vad som givits för dess betingelser.
Det finns t.ex ingen lastbil i mitt hus just nu.
Om 10 minuter kanske någon kör in i huset och jag har en, men inte just nu.

Samma är det med Gud.
Gud som en existens kan du inte motbevisa men däremot den kristna, judiska, muslimska guden kan du visa att de är uppdiktade av människor och därmed påhittade.

Hur då, kanske du undrar?
Jo, man har givit hen en massa epitet som ingen ens idag skulle kunna vidimera.
Skapare av universum, vem var där och kan bekräfta det?
Omnipotent, inte ens idag skulle världens forskarelit kunna avgöra detta, hur fan skulle då en bronsålderskultur, tidig järnålder kunna klara av det?

Så guden i religionerna är bara ett rent påhitt av människor, inget annat.
Citera
2017-10-08, 12:15
  #6
Medlem
Bogomils avatar
Det beror ju på vilken 'gud' det rör sig om, och från vilket perspektiv frågan ställs.

Men nog verkar det som att den genomsnitliga abrahamiska 'guden' har ett kapplopp med entropin.
Citera
2017-10-08, 16:02
  #7
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror ju på vilken 'gud' det rör sig om, och från vilket perspektiv frågan ställs.

Men nog verkar det som att den genomsnitliga abrahamiska 'guden' har ett kapplopp med entropin.
Jo, men så fort du ger något ett epitet eller egenskap så har du din bevisbörda att svara upp mot. Russels teapot är ju av den anledningen faktiskt en oxymoron.

Hur fasiken kan Russel veta att en tekanna finns där ute?
Anekdotisk bevisföring som att han "hört" eller "vet" det är ju inte tillräckligt.

Påståendet är av samma art som "Hur blött är grönt"?".
Bara för att man kan komponera ihop en mening innebär det inte att meningen innehåller något reellt och något man behöver förhålla sig till utan den kan vara bara rent nonsens.

Och i den kategorin hamnar "Gud".
Citera
2017-10-08, 21:13
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo, det kan man visst...

Det beror helt och hållet på vad som givits för dess betingelser.
Det finns t.ex ingen lastbil i mitt hus just nu.
Om 10 minuter kanske någon kör in i huset och jag har en, men inte just nu.

Samma är det med Gud.
Gud som en existens kan du inte motbevisa men däremot den kristna, judiska, muslimska guden kan du visa att de är uppdiktade av människor och därmed påhittade.

Hur då, kanske du undrar?
Jo, man har givit hen en massa epitet som ingen ens idag skulle kunna vidimera.
Skapare av universum, vem var där och kan bekräfta det?
Omnipotent, inte ens idag skulle världens forskarelit kunna avgöra detta, hur fan skulle då en bronsålderskultur, tidig järnålder kunna klara av det?

Så guden i religionerna är bara ett rent påhitt av människor, inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo, men så fort du ger något ett epitet eller egenskap så har du din bevisbörda att svara upp mot. Russels teapot är ju av den anledningen faktiskt en oxymoron.

Hur fasiken kan Russel veta att en tekanna finns där ute?
Anekdotisk bevisföring som att han "hört" eller "vet" det är ju inte tillräckligt.

Påståendet är av samma art som "Hur blött är grönt"?".
Bara för att man kan komponera ihop en mening innebär det inte att meningen innehåller något reellt och något man behöver förhålla sig till utan den kan vara bara rent nonsens.

Och i den kategorin hamnar "Gud".
Men ändå, känner ni er inte lite fel, att posta såna svar i denna avdelning?
Citera
2017-10-08, 22:44
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men ändå, känner ni er inte lite fel, att posta såna svar i denna avdelning?
Nej, men du får gärna klargöra vari konflikten skulle ligga.

Tackar för din artighet men du får säga du till mig.
Citera
2017-10-09, 10:26
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Gud är allsmäktig, han är inte stressad.

Du menar att 'gud' bara är jäktad (från perspektivet av hans kapplopp med entropin), men inte stressad?
Citera
2017-10-09, 10:31
  #11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror ju på vilken 'gud' det rör sig om, och från vilket perspektiv frågan ställs.

Men nog verkar det som att den genomsnitliga abrahamiska 'guden' har ett kapplopp med entropin.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo, men så fort du ger något ett epitet eller egenskap så har du din bevisbörda att svara upp mot. Russels teapot är ju av den anledningen faktiskt en oxymoron.

Hur fasiken kan Russel veta att en tekanna finns där ute?
Anekdotisk bevisföring som att han "hört" eller "vet" det är ju inte tillräckligt.

Påståendet är av samma art som "Hur blött är grönt"?".
Bara för att man kan komponera ihop en mening innebär det inte att meningen innehåller något reellt och något man behöver förhålla sig till utan den kan vara bara rent nonsens.

Och i den kategorin hamnar "Gud".

Det var egentligen inte mitt syfte att diskutera nån 'guds' existens/icke-existens, men att från vissa ponerade premisser att peka på, att den abrahamiska 'guden' befinner sig i ett kapplopp med entropin.
Citera
2017-10-10, 12:05
  #12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det var egentligen inte mitt syfte att diskutera nån 'guds' existens/icke-existens, men att från vissa ponerade premisser att peka på, att den abrahamiska 'guden' befinner sig i ett kapplopp med entropin.
Målflaggan viftar redan för fullt.
Entropin utklassade Gud, hen fick tvärstopp när bevisbörda kom upp som det första kriteriet.
Gud kom aldrig över det hindret.

Gud försökte ta sig runt hindret med argument som 'det bara är så' och jag inspirerade ju de som skrev bibeln, men domarna godkände inte de svaren...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback