• 33 410 online
  • 1 139 951 medlemmar
  • 59 050 536 inlägg
  • 1
  • 2
2017-10-07, 19:31
Avstängd
Varför blir folk påverkade av folk som går på bidrag? Invandrare förstår jag, nästan alla kommer hit bara för att leva på bidrag utan att bidra ett skit.

Men de som ser ut som svenskar, hur kan man bli påverkade av dessa? Det kommer påverka deras möjligheter ordentligt med att skaffa familj, etablera sig, skaffa vänner, skaffa tjejer osv... Jag tycker egentligen ingenting om dem, det är deras val som straffar sig både i nutid och framtiden... Och hur många svenskar är det som går på bidrag? Inte många i jämförelse med folk som arbetar eftersom valet att arbeta är mycket bättre.

Har man ett dåligt jobb med dåliga villkor så är det bara söka vidare när möjligheten ges, men självklart måste man börja någonstans, som alla andra.
Citera
2017-10-07, 19:37
Medlem
Internhumors avatar
Rekommenderar en text skriven av Marika Formgren och Gunnar Sandelin.

När den svenska underklassen blev osynlig

https://morklaggning.wordpress.com/2...-blev-osynlig/

De räknar upp och redovisar tankar kring fem avgörande punkter i sin artikel.

Journalistrollen och medieetiken
Utvecklingen av asyl- och anhöriginvandring till Sverige
Allmänhetens förändrade syn på fusk och utnyttjande av socialförsäkringarna
Den svenska politiska vänsterns förvandling
Journalistikens utveckling från samhällskritik till kommersialism

De handlar om samhällsförändringar och en allmänt förändrad opinion i samhället. Samhällsjournalistiken har skiftat fokus från etniska svenskar i glesbygd och från etniska svenskar i prekariatet post 1990-talet till att beskriva asylsökare och invandrare som prioritet ett för all form av socialpolitisk intervention.

Citat:
Vi ser alltså ett direkt samband mellan att den inhemska underklassen förlorade sin mediala status som samhällets olycksbarn, och den kraftiga ökningen av asyl- och anhöriginvandringen, som tidigare bara var en bråkdel av vad den är idag. Därför fanns det förr ett klart mindre fokus på flyktingfrågan. Invandring hade inte hunnit bli någon större medial fråga, exempelvis lyste Dagens Nyheter internt i mitten av 80-talet ut en tjänst som invandrarreporter, men ingen anmälde intresse, så man fick helt enkelt övertala en medarbetare. (Inte heller idag sköts denna rapportering av reportrar med specialkompetens, det är mestadels ledarskribenter med ideologisk inriktning, krönikörer och allmänreportrar med begränsad kunskap om den komplicerade asylhanteringen som står för informationen till allmänheten, där kändisar av olika slag får uttala sig om vad de anser vara främlingsfientlighet, inskränkthet och rasism).

Vår slutsats är att paradigmskiftet där vita svenskar på samhällspyramidens botten i journalisternas ögon förvandlades från klassamhällets offer till SD-anstruket ”white trash” började successivt någon gång i slutet av det individuellt orienterade 80-talet. Vi har tittat igenom en del av SVT:s nyhetssändningar från senare delen av 80-talet fram till de första åren in på 90-talet. Där kan vi se att nyhetsrapporteringen alltmer började innehålla inslag om ökade strömmar av asylsökande och attentat mot flyktingförläggningar utförda av skinnskallar och liknande grupper. Just dessa attentat är en markör. Här börjar ordet rasism för första gången användas på ett mer frekvent sätt i nyhetsrapporteringen.

En bit in på 90-talet blev förändringen av vilka som enligt medierna är samhällets offer än skarpare, vilket berodde på den ökade asylinvandringen till följd av oroligheterna på Balkan. När inbördeskriget i det forna Jugoslavien bröt ut med full kraft, kulminerade strömmarna av asylsökande under 1993-94 för att sedan sjunka dramatiskt igen till bara en bråkdel av volymerna.

Sverige ligger nu sedan många år i topp vad gäller asylmottagande per capita inom EU. 2013 beviljade vi också flest uppehållstillstånd totalt sett och passerade därmed Tyskland, som har åtta gånger fler invånare än Sverige. 2014 utfärdades sammanlagt 111 000 uppehållstillstånd. 36 000 personer av dessa fick asyl, vilket är tre gånger fler än vad övriga nordiska länder beviljade tillsammans. Asylinvandringen fördubblas över tid med den efterföljande anhöriginvandringen.

Vi vill hävda att detta enorma inflöde och den demografiska förändring som blir följden i grunden har förändrat den svenska socialjournalistiken. Det förekommer i dag i svenska medier i princip bara undantagsvis rapportering om ”marginaliserade” eller ”förtryckta” människor som är etniska svenskar. Kanske också för att det är så laddat att ens försöka definiera begreppets innebörd.
Senast redigerad av Internhumor 2017-10-07 kl. 19:41.
Citera
2017-10-07, 19:42
Medlem
Vad menar du med påverkade? Är inte provocerade ordet du är ute efter?
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Varför blir folk påverkade av folk som går på bidrag? Invandrare förstår jag, nästan alla kommer hit bara för att leva på bidrag utan att bidra ett skit.

Men de som ser ut som svenskar, hur kan man bli påverkade av dessa? Det kommer påverka deras möjligheter ordentligt med att skaffa familj, etablera sig, skaffa vänner, skaffa tjejer osv... Jag tycker egentligen ingenting om dem, det är deras val som straffar sig både i nutid och framtiden... Och hur många svenskar är det som går på bidrag? Inte många i jämförelse med folk som arbetar eftersom valet att arbeta är mycket bättre.

Har man ett dåligt jobb med dåliga villkor så är det bara söka vidare när möjligheten ges, men självklart måste man börja någonstans, som alla andra.
Citera
2017-10-07, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av NostalgiskSlyna
Vad menar du med påverkade? Är inte provocerade ordet du är ute efter?
Ja det också.
Citera
2017-10-07, 20:11
Avstängd
Kan säga att det inte alls kul svårt att få pengarna att räka till. Matten och hälsan blir lidande.
Varje dag blir den samma. Räkningar hopar sig. Skulle gärna arbeta bara för 10k att få något meningsfullt. Och rutin.
Citera
2017-10-07, 20:43
Medlem
Zaedrewss avatar
När hälften av vad man drar in per månad går till skatt och därmed andra så är det klart man bli påverkad. Extremt mycket också. Va fan ska jag behöva betala nära 50% i skatt för att andra bara ska ligga på soffan och lata sig? Helt sjukt. Jag funderar på att flytta till t.ex Malta.
Citera
2017-10-07, 21:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
När hälften av vad man drar in per månad går till skatt och därmed andra så är det klart man bli påverkad. Extremt mycket också. Va fan ska jag behöva betala nära 50% i skatt för att andra bara ska ligga på soffan och lata sig? Helt sjukt. Jag funderar på att flytta till t.ex Malta.
Vi betalar ju också skatt.
Dom flesta som jag känner är sjuka och går på någon sysselsättning.
Och tampas med sjukdomar Eller pajat ryggen.
Men jag förstår att du är sur när mycket av dinna pengarna går till skatt. Men skulle inte villja se människor som svälter i hjäl på gatorna.
Citera
2017-10-07, 21:16
Avstängd
Citat:
Svenska folket betalar ca 25% i skatt, vem försöker du lura?

Alla länder har skatt... Dessutom tar bidragstagare väldigt liten del av din skatt.
Senast redigerad av Magnetbord 2017-10-07 kl. 21:19.
Citera
2017-10-07, 21:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Svenska folket betalar ca 25% i skatt, vem försöker du lura?

Alla länder har skatt.

25%. Helvete det vore bra och det vore jag ok med. Jag betalar nära 50%. Skaffa F-skatt och se för dig själv hur mycket du måste betala.
Citera
2017-10-07, 21:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoapattar
Vi betalar ju också skatt.
Dom flesta som jag känner är sjuka och går på någon sysselsättning.
Och tampas med sjukdomar Eller pajat ryggen.
Men jag förstår att du är sur när mycket av dinna pengarna går till skatt. Men skulle inte villja se människor som svälter i hjäl på gatorna.

Jag vill liksom bidra. Jag vill hemskt gärna betala så mycket skatt jag kan för att inte folk ska just svälta. Men det finns liksom en gräns för att vilja betala och vilja då utöka för att kunna betala än mer och den gränsen är för länge sedan nådd.
Citera
2017-10-07, 21:28
Medlem
Overklighetss avatar
Det är allt som oftast sjuka människor eller folk med någon diagnos som drar ner arbetsförmågan. Ingen arbetsgivare vill ha en sån person så läget för dessa är ganska hopplöst. Många skulle ha blivit förtidspensionerade för längesen om så inte var för FKs nya regelverk. Så då återstår att hanka sig fram på försörjningsstöd vilket man knappt kan kalla för en human tillvaro. Det faller sig sedan ganska naturligt att tappa viljan till att bidra till ett system som ändå behandlar dem som skit.
Citera
2017-10-07, 21:49
Avstängd
Citat:
25%. Helvete det vore bra och det vore jag ok med. Jag betalar nära 50%. Skaffa F-skatt och se för dig själv hur mycket du måste betala.
Du kanske gör det om du är egenföretagare som jobbar deltid som snickare av självklara skäl, men vinsten är ungefär likadan som om du skulle jobba drygt deltid på ett vanligt snickarjobb med mindre skatt, dessutom om du jobbar deltid så skattar du kanske 15%... Men samtidigt, du är en flashbackare... Vi flashbackare har för mycket fritid och det går inte ihop så bra med hög lön.

Kan du inte skriva den egentliga orsaken varför du provoceras? Svenskar som går på bidrag utgör en väldigt liten del av din skatt, jätte liten del faktiskt.
Senast redigerad av Magnetbord 2017-10-07 kl. 21:53.
Citera
  • 1
  • 2