Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 19:29
  #1
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej jobbar 4skift
Väldigt mycket omställningar i mitt liv. Olika arbetstider.

Nu har jag problem med vad man ska äta på nattpassen. Vilka tider ?

Hur ska jag börja orka ta tag i mitt liv känner att man blir latare ju längre tiden går.

Förmiddag + eftermiddagspassen äter jag som vanligt folk. Frukost lunch middag.

Men oroar mig att mitt nattarbete gör mig fet.
Äter kräm o mjölk , mackor filmjölk.

Löpning gång cykel styrketräning. Jag vet att man ska motionera regelbundet. Men börjar bli orolig. Från att ha 3 ggr träning i skolan + 2 fotboll handboll tidigare under gymnasietiden så var man tränad men behöver tips på vad jag ska göra mest kost råd för att inte bli fetare

Är 165cm 55kg . Dock lite fett
Citera
2017-10-07, 20:25
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Hej jobbar 4skift
Väldigt mycket omställningar i mitt liv. Olika arbetstider.

Nu har jag problem med vad man ska äta på nattpassen. Vilka tider ?

Hur ska jag börja orka ta tag i mitt liv känner att man blir latare ju längre tiden går.

Förmiddag + eftermiddagspassen äter jag som vanligt folk. Frukost lunch middag.

Men oroar mig att mitt nattarbete gör mig fet.
Äter kräm o mjölk , mackor filmjölk.

Löpning gång cykel styrketräning. Jag vet att man ska motionera regelbundet. Men börjar bli orolig. Från att ha 3 ggr träning i skolan + 2 fotboll handboll tidigare under gymnasietiden så var man tränad men behöver tips på vad jag ska göra mest kost råd för att inte bli fetare

Är 165cm 55kg . Dock lite fett

För att inte gå upp i vikt är det antingen kaloribalans eller ett kaloriunderskott som gäller, det är mängden som avgör, inte livsmedlet i sig, även om det givetvis finns fördelar med att äta en näringsrik kost. Tallriksmodellen på Livsmedelsverket funkar utmärkt, och det finns även bra råd där så du lär dig grunderna.

https://www.livsmedelsverket.se/matv...llriksmodellen

Du kan läsa mer om dygnsrytm, hälsa, kost här:

http://tyngre.se/artiklar/din-dygnsr...ar-din-haelsa/

Det finns även en koppling mellan nattarbete/skiftarbete och bland annat metabola sjukdomar.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4436793/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...12194/abstract

Det innebär ju inte att det är helt "kört" eller att du per automatik kommer få det, men kan vara värt att ha i åtanke.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-10-07 kl. 20:28.
Citera
2017-10-07, 20:52
  #3
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Tack, jag ska försöka läsa o ta lärdom om vad du sagt. Trots detta har jag ett bra jobb med bra lön. Men ett jävla skit schema alltså skift.

Själv tror jag att människab trivs böst med rutiner , enligt mig tror jag ett jobb med samma o regelbundna tider gör att jsg mär bättre både med kosten o hur jag rör mig
Citera
2017-10-07, 21:05
  #4
Medlem
pillenottens avatar
Just bukfett går väl knappt att träna bort om jag förstår det rätt - kolla på Atkins diet, verkar vettigt med att försöka "omvandla" kroppens metabolism från sockerbuffrat kolhydratintag som tydligen är den sorten som främst sätter sig som bukfett
Citera
2017-10-07, 21:21
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Tack, jag ska försöka läsa o ta lärdom om vad du sagt. Trots detta har jag ett bra jobb med bra lön. Men ett jävla skit schema alltså skift.

Själv tror jag att människab trivs böst med rutiner , enligt mig tror jag ett jobb med samma o regelbundna tider gör att jsg mär bättre både med kosten o hur jag rör mig

Då får du göra så gott du kan för att hitta en rutin som funkar och passar just dig, det kan vara omständligt till en början.

Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Just bukfett går väl knappt att träna bort om jag förstår det rätt - kolla på Atkins diet, verkar vettigt med att försöka "omvandla" kroppens metabolism från sockerbuffrat kolhydratintag som tydligen är den sorten som främst sätter sig som bukfett

Nej, du "tränar" inte bort fettet, det är enbart en kalorifråga. Vart fettet tas ifrån är delvis genetiskt, och man kan inte bestämma att det ska försvinna vid endast magen. För män brukar det vara kring magen/buken det lägger sig, och även där det försvinner sist, men det beror på som sagt. Anledningen till att Atkins dieten, likt alla andra dieter, funkar är pga kaloriunderskottet och inget annat.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-10-07 kl. 21:25.
Citera
2017-10-08, 20:49
  #6
Medlem
VinskaBinnens avatar
Jag åt sorbitol och drack mineralvatten i 8 veckor och vips så va min isterbuk borta. Folk trodde det skulle ta 1-2 år att träna bort men tog 8 veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback