Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-20, 12:09
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Ett fenomen jag lagt märke under lång tid är att svenska kvinnor verkar vara urkassa på matlagning. Här talar vi 20-30-åriga vuxna kvinnor som knappt kan hacka lök ordentligt eller för den delen laga ihop en enkel middag utan att det smakar udda.

Och ni ska veta att mitt påstående grundar sig uteslutande på empiri sen minst 10 år bakåt och ställs i relation med killar i samma åldersgrupp, sammanhang osv.

För att ta ett konkret exempel från en arbetsplats: En svensk kille och tjej, som vi kan kalla för "Daniel" och "Jenny" jobbar på samma ställe. Båda är runt 25-års åldern. Båda har samma utbildningsgrad och sina egna fritidsintressen som inte är matlagning. Jenny tar alltid med sig enkla pastalådor till lunch eller färdigrätter som går i micron. Daniel å ena sidan verkar alltid ha med sig minst tre olika beståndsdelar till lunch; här talar vi basmatiris, någon form av gryta/eller köttdetalj, plus en liten sallad. Allt ser uppenbart hemgjort ut, men luktar gott och genuint. Trots att Daniel inte har matlagning som hobby verkar han trots det uppnå en viss grad av matlagningskunskap jämfört med Jenny.

Detta är bara ett rent exempel på situationer där jag ser att kvinnor inte verkar gilla att laga mat och därmed blir väldigt dåliga på det.

Vad tror ni detta fenomen beror på? Är det någon slags revolt mot "hemmafru"-konceptet som gör att (svenska) kvinnor vägrar förknippas med allt vad hemmafru-syssla innebär?

Är genuint intresserad av alternativa teorier? Det ska tilläggas att jag främst observerat denna företeelse inom Sverige. Inom stora delar av världen är det snarare kvinnorna som briljerar i köket jämfört med männen, med vissa undantag.

man kan fråga sig, om man lagar mat, diskar, städar, dammsuger, tvättar, jobbar och kanske hinner med något till om man behöver en extra börda i form av en "flickvän" som bara flyttat in men aldrig gör något eller kan något? Varför ska man bära på en extra vikt och ha en extra kostnad?
Citera
2018-01-20, 12:13
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
Blev bortbjuden på en dejt många mil iväg till en tjej. Hon skulle fixa mat åt oss. Blev grönsaker och potatis i ugn och kött. Jag fick hacka grönsaker. Vi åt. Sen såg vi en film jag fick förklara till henne. Gav henne lite tips kring hennes intressen, sov där. Hörde aldrig av henne igen.

När jag var singel råkade jag ut för snarlik anekdot fast denna hade drivor med öl, vin och sprit innanför dörren för säkert ett par tusen som var hennes och hade kommit på att hon skulle hugga ner de få träd som fanns på tomten för att hålla sig varm.
Citera
2018-01-20, 18:28
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Vad förväntar du dig när kvinnor är mer fokuserade på deras karriär än att stå bakom spisen och laga mat? För att bli bra på något så krävs det att man lägger ner tid på det. Matlagning är inte ett undantag.
Fast det där är ju inget giltligt argument. Män är lika fokuserade och lägger lika mycket tid på sina karriärer men har ändå tid att stå vid spisen och laga mat.

Lathet/ointresse för mat bland yngre kvinnor?
Citera
2018-01-20, 18:32
  #124
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det här är inte sant.
Jag äter som en kung de flesta dagar i veckan, allt tillagat av min fru.
Citera
2018-01-20, 19:00
  #125
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Ett fenomen jag lagt märke under lång tid är att svenska kvinnor verkar vara urkassa på matlagning. Här talar vi 20-30-åriga vuxna kvinnor som knappt kan hacka lök ordentligt eller för den delen laga ihop en enkel middag utan att det smakar udda.

Och ni ska veta att mitt påstående grundar sig uteslutande på empiri sen minst 10 år bakåt och ställs i relation med killar i samma åldersgrupp, sammanhang osv.

För att ta ett konkret exempel från en arbetsplats: En svensk kille och tjej, som vi kan kalla för "Daniel" och "Jenny" jobbar på samma ställe. Båda är runt 25-års åldern. Båda har samma utbildningsgrad och sina egna fritidsintressen som inte är matlagning. Jenny tar alltid med sig enkla pastalådor till lunch eller färdigrätter som går i micron. Daniel å ena sidan verkar alltid ha med sig minst tre olika beståndsdelar till lunch; här talar vi basmatiris, någon form av gryta/eller köttdetalj, plus en liten sallad. Allt ser uppenbart hemgjort ut, men luktar gott och genuint. Trots att Daniel inte har matlagning som hobby verkar han trots det uppnå en viss grad av matlagningskunskap jämfört med Jenny.

Detta är bara ett rent exempel på situationer där jag ser att kvinnor inte verkar gilla att laga mat och därmed blir väldigt dåliga på det.

Vad tror ni detta fenomen beror på? Är det någon slags revolt mot "hemmafru"-konceptet som gör att (svenska) kvinnor vägrar förknippas med allt vad hemmafru-syssla innebär?

Är genuint intresserad av alternativa teorier? Det ska tilläggas att jag främst observerat denna företeelse inom Sverige. Inom stora delar av världen är det snarare kvinnorna som briljerar i köket jämfört med männen, med vissa undantag.

Jag vet inte vad du haft för osis och träffat för platthjärnor, men jag är kvinna, och jag är fan grym i köket.
Levererar sjukt god mat, dessutom är jag grym på fellatio!
Jag har alltid gillat att laga mat, och det är där hemligheten ligger, de som är totalt ointresserade, är säkert också kassa.

Men en del sliddjur kan ju inte ens koka vatten, och detta var en Playboybrud, det "enda" de har att komma med, är att de tror att de är "snygga", men vad ska man med en sådan till?

Och hacka lök, är det raketforskning?
Citera
2018-01-20, 19:02
  #126
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Kvinnor är inte särskilt bra på att laga goda maträtter inom middagsgenren. Män är generellt mycket bättre, av dem män som faktiskt kan laga mat och inte mikra massa skräp från Findus. För vi män älskar en riktig rejäl middag och måltid.

Kvinnor å andra sidan är duktiga på bakelser. För de älskar sån skit, med massa sötsaker. Det är därför kvinnor efter 25 blir feta och fula oftast.

Vore kul om du och andra dumjävlar slutar att klistra okunskap på oss alla kvinnor, alla är inte lika värdelösa som de sliddjuren ni tyvärr haft oturen att stöta på..
Citera
2018-01-20, 20:14
  #127
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Fast det där är ju inget giltligt argument. Män är lika fokuserade och lägger lika mycket tid på sina karriärer men har ändå tid att stå vid spisen och laga mat.

Lathet/ointresse för mat bland yngre kvinnor?

Och det finns fortfarande kvinnor som har tid att stå vid spisen och laga mat.
Citera
2018-01-20, 21:12
  #128
Medlem
Detta är väl att ta i med sina spekulationer att man lägger fram en slutsats på vadå?

Det som jag tror är att allt går att köpa nu för tiden, så varför ska man laga mat? När man kan köpa något färdiglagat eller någon sallad, mat på restaurang, foodtrucks etc.. Förstår du nu varför inte personer lagar mat varje dag.

Däremot så lagar jag bra mat och jag vet det också
Det är något som jag uppskattar dock, att det ska smaka gott samt om man bjuder på maten så gillar jag att se andra äta det som jag har lagat.
Tror lite att man måste finna ett genuint intresse åt att laga mat.

Förr i tiden kan jag tänka mig att kvinnan i sig ville imponera på den man som hon tyckte om, nu är det inte samma femma då dessa stereotyper inte finns längre på det sättet.
Men en kvinna som kan laga mat imponerar mig i alla fall, det är något som jag lägger högt upp i min lista på vad min framtida partner ska kunna, men man får inte begära mer än vad man kan ge
Citera
2018-01-20, 21:15
  #129
Medlem
Matlagning verkar idag vara något som oftare intresserar män, därav resultatet enligt min observation.
Citera
2018-01-20, 21:46
  #130
Medlem
Stonedboys avatar
Sa det lite lätt i luften när min kvinnliga kollega var i rummet att kvinnor är dåliga på matlagning. Då högg hon till direkt, men det var mer ett sätt och vispa upp stämningen lite i rummet, hon förstod nog att jag hade en viss ironi i mitt uttalande.

Kan inte säga att jag tycker kvinnor generellt lagar dålig mat. Har växt upp med det traditionella att kvinnor lagar maten i släkten. Så kan inte jämföra så mycket, min far lagar mycket mat och gillar och exprimentera en del. Tycker det kan vara kul med nya rätter ibland, han lyckas få till smakerna också bra.
__________________
Senast redigerad av Stonedboy 2018-01-20 kl. 21:48.
Citera
2018-01-22, 23:43
  #131
Medlem
Mojokiis avatar
Själv är jag snarare som mannen i det här exemplet. Visst, jag gör ofta snabba enkla måltider, men har också regelbundet lite finare måltider. Basmatiris och diverse spännande blandningar känns vanligt för min del. Vad som är mer troligt är att du lever i en omgivning var fler män som är lite intresserade av matlagning finns.

Min partner var från början bättre på att laga mat än mig, eftersom jag var en bortskämd unge som inte lärde mig laga mat förrän typ 20-årsåldern, men numera delar vi ungefär samma nivå och drar till med lite olika influenser.

Jag tror att även om du har "10 års erfarenhet" av saken så är det snarare att du har hittat en tolkning och uppfattat allt som matchat med den tolkningen. Jag har svårt att tro att män skulle vara så mycket bättre på att laga mat än kvinnor, och det funkar personligen inte med min "empiri".
Citera
2018-01-23, 10:46
  #132
Medlem
ImBurnings avatar
Jag har som målsättning att mina barn, son och dotter, åtminstone ska kunna laga sju maträtter när de flyttar hemifrån.

Grabben är intresserad av matlagning medan dottern är totalt ointresserad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback