Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 19:00
  #1
Medlem
leachs avatar
Hej

Skulle det inte vara bra med en regel som förbjuder länkar som kräver medlemskap eller betalning för att läsas?
Det länkas till Facebook, betalartiklar och andra sidor som gräver medlemskap för att man skall kunna läsa det TS eller andra länkar till.

En skärmdump skulle lösa det. Vill man visa något så ta en bild så alla kan se.
Citera
2017-10-07, 19:08
  #2
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Hej

Skulle det inte vara bra med en regel som förbjuder länkar som kräver medlemskap eller betalning för att läsas?
Det länkas till Facebook, betalartiklar och andra sidor som gräver medlemskap för att man skall kunna läsa det TS eller andra länkar till.

En skärmdump skulle lösa det. Vill man visa något så ta en bild så alla kan se.

Jag håller med om att sådana länkar bör blockas, men en skärmdump är inte lösningen iom regel 1.02.
Aftonbladet stängde ner (med all rätt) request tråden för plus artiklar enligt regel 1.02.

Edit: Länk: (FB) Aftonbladet i PDF-format varje dag + Aftonbladet PLUS-artiklar
Citera
2017-10-07, 19:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach

En skärmdump skulle lösa det. Vill man visa något så ta en bild så alla kan se.

Nej, I princip varje sådan skärmdump skulle bryta mot upphovsrättslagstiftning. (Det står väl redan en del i reglerna om just det?)
Citera
2017-10-07, 19:10
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Hej

Skulle det inte vara bra med en regel som förbjuder länkar som kräver medlemskap eller betalning för att läsas?
Det länkas till Facebook, betalartiklar och andra sidor som gräver medlemskap för att man skall kunna läsa det TS eller andra länkar till.

En skärmdump skulle lösa det. Vill man visa något så ta en bild så alla kan se.

Förbjuda är väl onödigt hårt, det finns ju sidor som officiellt sett är bakom betalväggar, men betalväggen är lätt att kringgå med rätt inställd reklamblockerare. Däremot tycker jag att som krav borde vara att man ska citera den länkade artikeln, speciellt om den ligger bakom betalvägg. Kravet finns ju iofs, men det är lite si och så med efterlevnaden. Skärmdump är bra idé förresten.
Citera
2017-10-07, 19:17
  #5
Medlem
leachs avatar
Ok, tack för alla svar.
Jag får leva vidare i ovisshet och frustration.

Jag vill inte vara medlem på facebook eller liknande sidor.
Citera
2017-10-08, 01:47
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förbjuda är väl onödigt hårt, det finns ju sidor som officiellt sett är bakom betalväggar, men betalväggen är lätt att kringgå med rätt inställd reklamblockerare. Däremot tycker jag att som krav borde vara att man ska citera den länkade artikeln, speciellt om den ligger bakom betalvägg. Kravet finns ju iofs, men det är lite si och så med efterlevnaden. Skärmdump är bra idé förresten.
Detta anser jag vara den bästa lösningen på problemet dvs att de viktiga delarna läggs in som citat.
Det bör egentligen inte gälla enbart information som ligger bakom betalväggar utan borde mer eller mindre vara krav på (i princip) alla länkar som postas.
Citera
2017-10-17, 12:48
  #7
Medlem
Håller helt med att detta djävulens verktyg MÅSTE förbjudas - tänkte skapa en egen tråd om detta när jag såg denna. Moderatorer; kan vi inte köra en omröstning bland medlemmarna och er moderatorer för att se vad vi borde göra? Det är sjukt enerverande att hitta ett intressant ämne för att sekunderna senare mötas av en betalsida! Blir galen på dessa snikerier! Det räcker inte med att citera delar utav artikeln då man tappar värdefull info för att kunna diskutera ämnet, fullt ut.

Detta blir en klassfråga, hehe! Ursäkta, kunde inte låta bli! Skämt åsido så är det ändå så att detta gör att man måste gå ifrån sina moraliska tankar om att inte stödja slaskmedia - OM man vill ha hela bilden och detta kan aldrig vara bra...

Nej, bort med skiten!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback