Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 18:13
  #1
Medlem
Hej!

Jag har överklockat min CPU i5-7600k 3.80Ghz. När jag spelar landar min temperatur på mellan 55-70 grader. Är detta för högt, vad tycker ni? Vid vilken temperatur blir det "farligt" för CPU:n?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-07, 18:33
  #2
Medlem
Nasiphes avatar
Så länger du ligger under 80C så är det helt ofarligt. CPUer klarar mer än så, säkert 90 under en längre tid men är inte att rekommendera. Men allt under 80C är målet så att säga.
Citera
2017-10-07, 20:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasiphe
Så länger du ligger under 80C så är det helt ofarligt. CPUer klarar mer än så, säkert 90 under en längre tid men är inte att rekommendera. Men allt under 80C är målet så att säga.

Länge sen jag sysslade men överklockning, typ 20 år.... Då brukade man säga att för varje ökning av temp med 10 grader halverades livslängden på de flesta kretsar. Skulle tro att det gäller fortfarande, det är samma fysik och samma material. Har något ändrats så lär det vara ännu känsligare.
Citera
2017-10-07, 20:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Länge sen jag sysslade men överklockning, typ 20 år.... Då brukade man säga att för varje ökning av temp med 10 grader halverades livslängden på de flesta kretsar. Skulle tro att det gäller fortfarande, det är samma fysik och samma material. Har något ändrats så lär det vara ännu känsligare.

Problemet ligger i att det var bullshit redan för 10 år sedan. Det är en sådan myt som datorbyggare som kan mindre sprider och då börjar de som kan ännu mindre sprida det vidare. Har sett det ett antal gånger gällande saker så som ram hastighet, PSU som behövs och temp. Att en CPU kan ta lite mer stryk av överklockning är klart men vi snackar kanske 1 år på 20. Dessa CPUer är gjorda för att klara upp till 90 grader utan problem i 20 år. Folk sitter och kör sina Core 2 duo överklockade än idag. Om det är något som kommer lägga av i datorn så är det i princip allt annat utom CPUn.
Citera
2017-10-07, 20:57
  #5
Medlem
Vad är det värsta som kan hända om CPU:n går sönder. Kan det påverka andra delar i datorn?
Citera
2017-10-07, 21:16
  #6
Avstängd
avcs avatar
Ovanstående stämmer bra. Man brukar rekommendera någonstans runt kroppstemp men det går ju såklart inte under load, speciellt inte om man klockar. Min laptop (MSI GT70 med Intel Haswell) ligger och throttlar precis under 100-strecket hela tiden när man ser på film och fläkten inte startar, har kört den så i sessioner av timmar under flera månader utan problem. Blir det för varmt saktar processorn ner, eller i värsta fall, stängs av.

Citat:
Ursprungligen postat av MulleMeckarN
Vad är det värsta som kan hända om CPU:n går sönder. Kan det påverka andra delar i datorn?
Att CPU:n går sönder är ytterst sällsynt. Det är möjligt att bränna upp en gammal AMD CPU som saknar tempsensorer utan kylare, se Youtube, men då tror jag tempen låg på uppemot 350ºc innan kärnan lossnade.
__________________
Senast redigerad av avc 2017-10-07 kl. 21:18.
Citera
2017-10-07, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MulleMeckarN
Vad är det värsta som kan hända om CPU:n går sönder. Kan det påverka andra delar i datorn?

Vad har du för processorkylare? Har man bara originalkylaren ska man nog inte överklocka. Om processor blir för varm börjar den "throttla" för att skydda sig själv vilket innebär att prestandan sjunker dramatiskt.
Citera
2017-10-07, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Vad har du för processorkylare? Har man bara originalkylaren ska man nog inte överklocka. Om processor blir för varm börjar den "throttla" för att skydda sig själv vilket innebär att prestandan sjunker dramatiskt.
Jag har följande kylare:
https://www.webhallen.com/se-sv/dato...live:2#reviews
Citera
2017-10-07, 22:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
Problemet ligger i att det var bullshit redan för 10 år sedan. Det är en sådan myt som datorbyggare som kan mindre sprider och då börjar de som kan ännu mindre sprida det vidare. Har sett det ett antal gånger gällande saker så som ram hastighet, PSU som behövs och temp. Att en CPU kan ta lite mer stryk av överklockning är klart men vi snackar kanske 1 år på 20. Dessa CPUer är gjorda för att klara upp till 90 grader utan problem i 20 år. Folk sitter och kör sina Core 2 duo överklockade än idag. Om det är något som kommer lägga av i datorn så är det i princip allt annat utom CPUn.
Nej, det är inte bullshit. Det är exakt den regeln som gäller. Skickar du ut tusentals eller miljoner produkter och behöver bry dig om garantikostnader så bryr du dig om den regeln.

Däremot är det en fråga om att MTBF halveras. Det innebär att du inte kan titta på enskilda kretsar och göra en bedömning om du vill tro på formeln eller ej - varje enskild krets börjar med ett väldigt högt MTBF.

Nästa steg - hur många kör sin processor dygnet runt i 90 grader? Inga beräkningsservrar som kör dygnet runt designas för att köra med sådana temperaturer.
Citera
2017-10-10, 22:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unilar
Problemet ligger i att det var bullshit redan för 10 år sedan. Det är en sådan myt som datorbyggare som kan mindre sprider och då börjar de som kan ännu mindre sprida det vidare. Har sett det ett antal gånger gällande saker så s.....

Sorry no. Jag har läst elektronik på universitet och uppgiften om att arbetstemperatur påverkar livslängden kommer därifrån. Det var som sagt länge sen jag jobbade med det, och jag har inte gjort några tester själv. Sen kan ju material m.m. ha utvecklats så att livslängden är väldigt lång, så att det inte gör något om den minskas av hög temperatur. Men någon myt är det inte, det är ren fysik.
__________________
Senast redigerad av snowlady 2017-10-10 kl. 22:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback