Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 17:48
  #1
Medlem
Hej, som rubriken lyder så behöver min kompis hjälp..
Han har missbrukat droger nu i flera år och det går åt helvete för honom.

Han har missbrukat cannabis och kan inte sluta, vi har försökt allt vi kan komma på för att hjälpa honom men han blir oftast sur och åker hem och röker cannabis.

Vi försöker få han på andra tankar genom att få med honom ut och hitta på olika aktiviteter, men inget har hittills funkat.

Nu till min stora fråga, hur hanterar man dessa personer?

Han säger att han ska ta sitt liv om han inte får röka cannabis för att han får sån grov "ångest"
Vet inte vad ångesten handlar om men detta måste få ett stopp..
Han har även kass ekonomi och vägrar jobba, vi har hjälpt och stöttat honom för att komma igång med arbetet men det är som att han bara pissar oss i ansiktet men han verkar inte förstå själv att detta är ett stort problem.

Det är tråkigt att se att han fallit så långt så han tycker livet är så jävligt...

Jag och andra kompisar till denna person som inte tar droger vill helst inte blanda in "myndigheterna" i detta. Dvs polis/rehab osv.

Alla tidigare erfarenheter från er är alltid bra vetskap för oss, så har ni nånting, dåligt som bra.
Kommentera gärna. :-)

Mvh// Torrpitt
__________________
Senast redigerad av Torrpitt 2017-10-07 kl. 18:11.
Citera
2017-10-07, 18:15
  #2
Medlem
kattvalps avatar
Handlar bara om vilja från den personens sida. Finns inte mycket ni kan göra om personen ifråga inte ens vill sluta röka braj.
Var glada att han inte brukar andra kemiska substanser, och berätta hur ni känner att hans beroende påverkar eran relation
Citera
2017-10-07, 18:27
  #3
Medlem
Han behöver växa upp, röka är hans ursäkt.
Citera
2017-10-07, 19:31
  #4
Medlem
Sigstens avatar
Du tänker fel och börjar i fel ände. Du tänker att han måste sluta med cannabis för att sedan få ordning på sitt liv när det måste vara tvärtom, få ordning på sitt liv och sen sluta med cannabis. Börja att bearbeta hans ångest och sedan gå från där.

Cannabis är även ganska lätt att sluta med om man har ordning på resten. Är inte fysiskt beroendeframkallande så det sitter helt i huvudet. Även fast han missbrukar cannabis så kan han jobba som vilken annan människa.
Citera
2017-10-07, 19:56
  #5
Medlem
Tacksam för att ni kommenterar, växa upp är absolut ett stort steg, men man blir ju bekymrad när min kompis säger att han vill dö om han inte får hålla på med cannabajset..

Okej, då får vi helt enkelt sikta på att bearbeta av hans ångest och psykiska hälsa innan vi ger oss på hans missbruk med andra ord. Tack för tips! Uppskattas! :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback