Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-09, 18:40
  #13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Finns inte en människa som kan dö av den dosen jag skrev.

Skojar du?

Man får ingen effekt av 10 mg.

Eller jo, en placebo-effekt kanske. Och visst, den ska man inte underskatta.
Skönt att du kan uttala dig så absolut, "inte en människa".

För det första är det ingen som har sagt något om 10 mg utan om att öka dosen. För det andra finns det en uppsjö av situationer där all form av betablockad är olämplig. Det mest uppenbara är om man är allergisk mot medicinen. Sen har du alla medfödda och icke-medfödda retledningshinder.

Du har ingen som helst grund för påståendet att en viss dos betablockad är ofarlig för alla människor. Detta är alltså ett medicinforum och om vi börjar med den första delen skall man rimligen antingen undra något eller besitta kunskap att svara med. Och skriver man i ett forum bör man i alla fall besitta grundläggande läsförståelse. Du verkar sakna båda.
Citera
2017-10-09, 19:12
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Skönt att du kan uttala dig så absolut, "inte en människa".

För det första är det ingen som har sagt något om 10 mg utan om att öka dosen. För det andra finns det en uppsjö av situationer där all form av betablockad är olämplig. Det mest uppenbara är om man är allergisk mot medicinen. Sen har du alla medfödda och icke-medfödda retledningshinder.

Du har ingen som helst grund för påståendet att en viss dos betablockad är ofarlig för alla människor. Detta är alltså ett medicinforum och om vi börjar med den första delen skall man rimligen antingen undra något eller besitta kunskap att svara med. Och skriver man i ett forum bör man i alla fall besitta grundläggande läsförståelse. Du verkar sakna båda.

Hej doktor!

Min bror är kardiolog och han säger stt minsta dos för effekt är cirka 30-40 mg, och jag själv har retledningsproblem. Jag kan i princip allt om hjärtat och medicinerna.

Det är AV-block av grad I, då ska man inte knapra Inderal. Det tror jag knappast hen har.

Sedan så ska hen självklart börja med 10 mg för att kolla så att man eventuellt inte är allergisk mot ämnen som finns i tabletten.

Men att käka 10 mg mot nervositet ger ingen effekt.

Då kan man käka en banan istället. Bättre effekt.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-10-09 kl. 19:17.
Citera
2017-10-09, 20:51
  #15
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Hej doktor!

Min bror är kardiolog och han säger stt minsta dos för effekt är cirka 30-40 mg, och jag själv har retledningsproblem. Jag kan i princip allt om hjärtat och medicinerna.

Det är AV-block av grad I, då ska man inte knapra Inderal. Det tror jag knappast hen har.

Sedan så ska hen självklart börja med 10 mg för att kolla så att man eventuellt inte är allergisk mot ämnen som finns i tabletten.

Men att käka 10 mg mot nervositet ger ingen effekt.

Då kan man käka en banan istället. Bättre effekt.

Om du nu kan så mycket, varför skulle Ts inte kunna ha ett AV-block I? Varför skulle han inte kunna ta betablockare om han nu har ett AV-block I?
Citera
2017-10-10, 00:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Om du nu kan så mycket, varför skulle Ts inte kunna ha ett AV-block I? Varför skulle han inte kunna ta betablockare om han nu har ett AV-block I?

Ja,inte fan vet jag.

Han får väl kolla upp det om han känner att hjärtat slår oregelbundet, Yrsel, trötthet och långsam puls.

Av block är väldigt sällsynt om man i övrigt är frisk.

Skulle han lida av Av block 1, och käka Inderal så kan det förvärra tillståndet, men det är även det sällsynt.

40 mg är låg dos.

Inderal är en väldigt bra medicin för olika hjärtrytmrubbningar, stresshormoner, och för blodtrycket.

Men att hålla på och käka 10 mg. Då kan man lika gärna skippa det helt.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-10-10 kl. 00:09.
Citera
2017-10-10, 19:40
  #17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du gick från:
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Finns inte en människa som kan dö av den dosen jag skrev.

Skojar du?

Till:

Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Det är AV-block av grad I, då ska man inte knapra Inderal.

Sedan så ska hen självklart börja med 10 mg för att kolla så att man eventuellt inte är allergisk mot ämnen som finns i tabletten.
Så en lärdom för dig blir väl att inte uttala sig så kategoriskt och skaffa sig lite ödmjukhet.
Citera
2018-03-22, 18:41
  #18
Medlem
Hoppas någon av er fortfarande är aktiva på denna tråd. Har precis fått utskrivet inderal 10mg mot social fobi. Blir alltid så nervös i situationer där man inte ska behöva bli det. Räcker med att någon tilltalar mig och jag inte var beredd på det. (Gäller såklart inte alla människor). Men nu till frågan. Jag testa 20mg imorse och tyckte inte det hjälpte särskilt mycket. Hur mycket kan man behöva för att bli av med att bli generad såpass att det syns? Skakningarna försvann iallafall på 20mg.
Citera
2018-03-22, 22:11
  #19
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaangeliicaa
Hoppas någon av er fortfarande är aktiva på denna tråd. Har precis fått utskrivet inderal 10mg mot social fobi. Blir alltid så nervös i situationer där man inte ska behöva bli det. Räcker med att någon tilltalar mig och jag inte var beredd på det. (Gäller såklart inte alla människor). Men nu till frågan. Jag testa 20mg imorse och tyckte inte det hjälpte särskilt mycket. Hur mycket kan man behöva för att bli av med att bli generad såpass att det syns? Skakningarna försvann iallafall på 20mg.

Hur vet du att det syntes? Gissar du eller antog du det därför du blev nervös?

Inderal kommer inte ta bort den nervösa känslan, den kommer dock blockera påslagen så skakningarna (som du märkte) försvinner/minskar i omfattning.

Om man inte får skakningar, svajig röst mfl symtomer kommer man också bli mer avslappnad. Det är så Inderal fungerar.
Citera
2018-03-22, 23:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaangeliicaa
Hoppas någon av er fortfarande är aktiva på denna tråd. Har precis fått utskrivet inderal 10mg mot social fobi. Blir alltid så nervös i situationer där man inte ska behöva bli det. Räcker med att någon tilltalar mig och jag inte var beredd på det. (Gäller såklart inte alla människor). Men nu till frågan. Jag testa 20mg imorse och tyckte inte det hjälpte särskilt mycket. Hur mycket kan man behöva för att bli av med att bli generad såpass att det syns? Skakningarna försvann iallafall på 20mg.


10mg inderal är ingenting så det är inte så konstigt att du inte kände av det. Jag började med 10mg hjälpte inte ett skit och höjde till 30mg, kände fortfarande inte så mycket. Frågade min doktor och han sa att jag kunde ta 60-80mg utan problem. Antar att det såklart är väldigt individuellt.

Jag är 168cm lång och väger 65kg (tjej) äter det vid behov mot hjärtklappning

Men ett tips är att inte ta inderal varje dag. Ta det bara när det verkligen behövs. Risken finns att det leder till toleransutveckling.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback