Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 14:26
  #1
Medlem
Jag har i huset ett golvvärmesystem från Thermotech. Ställdonen (bara 6 år gamla) har börjat ge sig och jag behöver byta ut dom nu. Idag sitter Thermotech 67024 (gamla varianten) och ska man byta ut dom är det 500/styck som verkar vara bästa pris för ett motsvarande ställdon nu. Dock hittade jag andra tillverkare som har betydligt lägre pris, men vet inte om de är kompatibla.

Möhlenhoff A40405 kan man hitta för €14,84/styck. Sex ställdon med frakt blir €112 att jämföra med 6 st Thermotech 67024 med frakt för 3 200 kronor. En tredjedel av priset alltså.

Men, kommer den att fungera med mitt system? Har en basenhet Thermotech ICR8. Det rekommenderas att köpa med adapter och Möhlenhoff anger VA 10 för Thermotech. Någon som har erfarenhet?
Citera
2017-10-07, 15:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Jag har i huset ett golvvärmesystem från Thermotech. Ställdonen (bara 6 år gamla) har börjat ge sig och jag behöver byta ut dom nu. Idag sitter Thermotech 67024 (gamla varianten) och ska man byta ut dom är det 500/styck som verkar vara bästa pris för ett motsvarande ställdon nu. Dock hittade jag andra tillverkare som har betydligt lägre pris, men vet inte om de är kompatibla.

Möhlenhoff A40405 kan man hitta för €14,84/styck. Sex ställdon med frakt blir €112 att jämföra med 6 st Thermotech 67024 med frakt för 3 200 kronor. En tredjedel av priset alltså.

Men, kommer den att fungera med mitt system? Har en basenhet Thermotech ICR8. Det rekommenderas att köpa med adapter och Möhlenhoff anger VA 10 för Thermotech. Någon som har erfarenhet?

För att kunna svara måste man veta vad det är för styrsignal till dessa ventilmotorer (ställdon). D.v.s. i huvudsak 0-10 volt, analog eller on/off, digital.
Citera
2017-10-07, 15:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
För att kunna svara måste man veta vad det är för styrsignal till dessa ventilmotorer (ställdon). D.v.s. i huvudsak 0-10 volt, analog eller on/off, digital.

Nuvarande ställdon är on/off 24V.

http://www.thermotech.se/Golvvaerme/...ring/Staelldon

Den jag vill köpa istället är också 24V on/off om min tyska är tillräcklig:

https://www.voltus.de/elektromateria...7h8sn02t6hq40&
Citera
2017-10-07, 15:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Nuvarande ställdon är on/off 24V.

http://www.thermotech.se/Golvvaerme/...ring/Staelldon

Den jag vill köpa istället är också 24V on/off om min tyska är tillräcklig:

https://www.voltus.de/elektromateria...7h8sn02t6hq40&

Då handlar det enbart om "slaglängd" är den samma eller justerbar så fungerar det. 24V on/off är alltså digital styrning.
Citera
2017-10-07, 19:10
  #5
Medlem
Teleslingas avatar
Är det vanligt att livslängden är så kort som sex år?
Citera
2017-10-07, 21:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Då handlar det enbart om "slaglängd" är den samma eller justerbar så fungerar det. 24V on/off är alltså digital styrning.

Ok. Den tyska varianten anger 4 mm stellweg men jag hittar ingen uppgift för Thermotech. Så det kanske är lika bra att testa.

Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Är det vanligt att livslängden är så kort som sex år?

Ingen aning. Det verkar inte vara överdrivet vanligt då det inte finns särskilt många träffar på Google. Skulle det varit vanligt kan man tänka sig att många borde leta efter billigare alternativ än original. Har man 15-20 ställdon som går sönder med fem års mellanrum blir det ju hemskt dyrt.
Citera
2017-10-08, 11:59
  #7
Medlem
lyktstolpes avatar
Kolla om det är någon garanti, tycker 6år verkar kort tid, rent spontant hade jag kört på orginal, då vet du att det ska fungera
Citera
2017-10-08, 20:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Kolla om det är någon garanti, tycker 6år verkar kort tid, rent spontant hade jag kört på orginal, då vet du att det ska fungera

Nix, verkar inte så. Rörliga delar och elektronik till golvvärmesystemet lämnar man 2 eller 5 års garanti på från Thermotech. Rör och stavar i rostfritt stål lämnar man 10 års garanti på men det är ju inte vad som har pajat för mig.

Som jämförelse bodde jag i ett annat hus tidigare, också med golvvärme från Thermotech, och där fungerar alla ställdon fortfarande 11 år efter de installerades.

Jag beställde 6 st från Tyskland nu. Får hoppas att de fungerar som dom skall när dom kommer till veckan.
Citera
2017-10-14, 09:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Jag beställde 6 st från Tyskland nu. Får hoppas att de fungerar som dom skall när dom kommer till veckan.

Uppdatering. Igår kom de fram och jag bytte till de nya. De fungerar som avsett och idag är golven varma. Får hoppas att de inte går sönder närmsta åren bara.

1/3 av priset jämfört med original är jag nöjd med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback