• 39 735 online
  • 1 139 047 medlemmar
  • 59 005 632 inlägg
2017-10-07, 14:04
Medlem
Hej, jag har ett Logitec g430 vars mikrofon plötsligt slutade fungera. Jag vet inte varför då jag har varit väldigt försiktig och den inte var mer än 1 år gammal när den gick sönder. Nu är den lite äldre eftersom jag använt detta headset bara till ljud då mikrofonen är sönder.

Är det möjligt att reklamera den utan kvitto? Webhallen skriver ''För produkter utanför garanti-perioden men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten''

Produkten är inte mer än 3 år gammal och jag kan bevisa att den är sönder på plats då det är ett konstant pipande ljud också. Men som sagt har jag ej kvitto... Är det möjligt att reklamera ändå och i så fall, behöver jag ta med något annat förutom själva headsettet?

Tack! Upskattar svar då de stänger snart och skulle gärna vilja lösa problemet innan ikväll.
Senast redigerad av MemePojken 2017-10-07 kl. 14:08.
Citera
2017-10-07, 14:11
Medlem
Du måste kunna bevisa att du har gjort köpet hos dem. Alltså behöver det inte nödvändigtvis vara ett papperskvitto, utan kontoutdrag eller om du har satt upp köpet på ditt konto på webhallen.se så skulle detta också fungera som garantibevis.

I övrigt är webhallens formulering felaktig. Det är säljaren som ska bevisade första 6 månaderna att felet inte var ursprungligt ("fabrikationsfel"), efter de 6 månaderna är det kundens ansvar.
Senast redigerad av ostskalare 2017-10-07 kl. 14:14.
Citera
2017-10-07, 14:14
Medlem
PTHJs avatar
Du måste bevisa att felet är ursrungligt, hur har du tänkt att göra det då den uppenbarligen har fungerat tidigare?
Citera
2017-10-07, 14:33
Medlem
studioxswes avatar
Om du köpt den på ditt konto så brukar det gå bra, jag handlar ofta på webhallen men kastar alla kvitton. Bara du har legitimation och kundnummer.

Har du inte det så måste du övertyga dom att du handlat just hos dom, varför skulle dom annars ta emot en reklamation? När felet inträffade spelar inte så stor roll, fast om jag vore du skulle jag inte säga att du väntat flera år med att reklamera det, utan att felen kom nu.
Citera
2017-10-08, 08:32
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-10-08, 16:29
Medlem
Lite OT men ett tips är att du vänder dig direkt till Logitech om Webhallen säger nej, de brukar erbjuda 2-3 års garantitid och så länge den fortfarande är giltig så brukar de ordna det.
Jag har fått ersättningsexemplar (oftast en nyare modell) av alla Logitech-produkter jag köpt som gått sönder när jag kontaktat dem. Vill minnas att jag saknade kvitto till iaf en mus men även den ersattes via serienummret om jag inte minns fel.
Enda nackdelen med den lösningen är att det blir en viss väntetid då de skickar från Schweiz (om jag inte minns helt fel) och ibland så har det dröjt lite. Jag har aldrig heller behövt skicka tillbaka en defekt produkt till dem.
Citera
2017-10-09, 19:46
Medlem
Om du kontaktar logitech genom att ringa dom så går det snabbt, om du mailar kan det ta upp till typ två veckor innan dom svarar. Frakten tar 2-5 dagar, så om du ringer och får bekräftat att du får en ny vara så borde det inte ta mer än 1 vecka att få ditt nya headset.
Citera
2017-10-09, 22:44
Medlem
von_Tratts avatar
Här kommer lite konsumentköplag:

20a§ - Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Alltså, är det inom sex månader eller inom garantitiden så har du rätt att byta ut. Att den börjar pipa låter dock som ett konstruktionsfel och jag tror att du hade haft hyfsade chanser att gå segrande ur ett tvistemål även efter denna tid.
Dock är webbhallen ett sjysst företag och logitech en vettig tillverkare så snackar du bara med någon av dom så kommer du säkerligen få en ersättningsprodukt.

Och som tidigare har skrivit, du behöver inte ha kvittot utan bara kunna visa att du köpt varan hos webhallen om du vill reklamera hos dom.
Citera