Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 10:54
  #13
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Lite svårt att fatta hur detta kunde ske. 23.30 är ingen natt precis, vilket betyder att branden startade ännu tidigare. Alla bör hinna ut...om man prioriterar människor framför ägodelar...Fast 7-åringar är "duktiga" på att gömma sig. Mycket tragiskt...Och ev barnkläder som torkar på ställningen...
Detta håller jag med om. Lägg även märke till att mannen var oskadad medan kvinnan ligger på intensiven (Enligt Hallandsposten). Det kan ju tyda ju på att de inte var i samma rum när branden startade och/eller att kvinnan var den som gjorde försök att rädda barnet.

Oerhört tragiskt att ett barn dött och samtidigt dyker många frågor upp i huvudet om hur detta kunde ske.
Citera
2017-10-07, 11:16
  #14
Medlem
Man ser ju skräckexempel där föräldrar sover på nedervåningen och barn har egna rum på övervåningen.
Va väl nåt byggprogram som byggde om en vind till rum för 4 ungar och en trapp till nedervåningen.
Vad händer om det börjar brinna nedanför den trappen?
Har man själv vart med om en brand så vet man hur jävla fort det går.
Folk tänker tyvärr inte så långt.
Citera
2017-10-07, 12:03
  #15
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Hallandsposten har lagt upp en video från platsen nu, vi kan nog fastställa att det är Burmeistersvägen 12 som brunnit ner.

http://www.hallandsposten.se/nyheter...knas-1.4708423


Många känslor när man i slutet ser brandmannen som sitter ensam på stentrappan och tänker...

Sista bilden i filmen.
Citera
2017-10-07, 12:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D4C
All heder till brandmannen som försökte ta sig in i huset för att rädda flickan, ej mindre av en hjälte för att han inte lyckades. Heroisk insats!

Verkligen!
Citera
2017-10-07, 12:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Sista bilden i filmen.

Citera
2017-10-07, 12:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Man ser ju skräckexempel där föräldrar sover på nedervåningen och barn har egna rum på övervåningen.
Va väl nåt byggprogram som byggde om en vind till rum för 4 ungar och en trapp till nedervåningen.
Vad händer om det börjar brinna nedanför den trappen?
Har man själv vart med om en brand så vet man hur jävla fort det går.
Folk tänker tyvärr inte så långt.

Utan att veta hur det är i just detta fallet, så tänker jag också på den nya typen av brandvarnare som pratar med varandra, utlöser en aktiveras alla. Kostar 2-300kr/par och man kan koppla ihop ganska många (15-20?). Detta i kombination med ett par pulversläckare och en brandfilt kan vara skillnaden mellan liv och död.
Citera
2017-10-07, 14:43
  #19
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Man ser ju skräckexempel där föräldrar sover på nedervåningen och barn har egna rum på övervåningen.
Va väl nåt byggprogram som byggde om en vind till rum för 4 ungar och en trapp till nedervåningen.
Vad händer om det börjar brinna nedanför den trappen?
Har man själv vart med om en brand så vet man hur jävla fort det går.
Folk tänker tyvärr inte så långt.
Vi gick en utbildning och bl.a. brand och säkerhet med jobbet för något år sedan. Där poängterades att i den utsträckning det är möjligt ska i alla fall lite yngre barn gärna bo på nedervåningen i en villa. Likaså äldre personer, då syn och hörsel kan börja svikta.

Det var massa matnyttiga saker man tog med sig därifrån, som man annars inte tänkte mycket på. Numera laddar jag inte mobilen över natten, alltför många brandolyckor p.g.a. just det tydligen. Brandvarnare i två av tre rum, två brandfiltar och två pulversläckare. Lite tramsigt och paranoia, tycker en kompis. Extra trygghet, säger jag.

Otroligt tråkigt hur som helst. Man riktigt känner brandmannens uppgivenhet och smärta där han sitter ensam på en trappa under sista sekunderna i klippet.
Citera
2017-10-07, 14:54
  #20
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Letade lite på g-maps, hittade denna platsen. Jämför jag med bilderna i Hallandspostens artikel känner jag igen staketet, solstolarna framför huset, huset har eternitklädsel, det är en hög skorstensstock som signalerar ett äldre tvåvåningshus, obebyggd tomt vid sidan av huset.
Vad säger ni? Är det Burmeistersvägen 12 som drabbats av denna otäcka brand?

https://www.google.se/maps/@56.69656...2!8i6656?hl=sv

Ser ut som på vissa bilder att de kan varit eternitklädsel så du kan ha rätt.
Citera
2017-10-07, 15:55
  #21
Medlem
Fy fan vad hemskt.. så ung.
Citera
2017-10-07, 16:29
  #22
Medlem
Verkar vara C*milla B*cke, finns att söka på facebook "C*milla B*cke, Halmstad" och en avbilderna står hon med ett nyfött barn 2010, dvs för 7 år sedan
Citera
2017-10-07, 16:44
  #23
Medlem
AnnaChiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Barn kan bete sig väldigt irrationellt vid en brand. Att de springer och gömmer sig är nog inte helt ovanligt. De kanske tror att en garderob är ett tryggt ställe när det brinner och det kan man ju sätta sig in i.


Ja det är ju en ren paniksituation och svårt att agera rationellt som vuxen, än svårare som barn. Jag var med om en jordbävning när familjen bodde utomlands. Jag var 11 år och när våran pappa fått ut mig och syskon ur huset, så sprang jag in igen. Jag ville hämta ett litet skrin som jag var väldigt fäst vid. Jag kom ut oskadd men fick världens utskällning av pappa.
Citera
2017-10-07, 17:12
  #24
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joufor84
Verkar vara C*milla B*cke, finns att söka på facebook "C*milla B*cke, Halmstad" och en avbilderna står hon med ett nyfött barn 2010, dvs för 7 år sedan

Okok. Fyfan vilken tragik. Så jävla orättvist😩
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback