Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 02:55
  #1
Medlem
final_cuts avatar
Ibland får min kanin flipp som om han inte vet vad han ska göra med sig själv; börjar ex frenetiskt tugga i hö, och när jag försöker klappa honom och placerar handen strax under hans ögon nivå så börjar han krafsa på min hand med framtassarna som om han gräver samtidigt som han kan pressa huvudet mot handen. Är han upprörd över nåt eller har bara energiöverskott och vill leka?

Har aldrig bitits eller ens nafsat, utan ger bara tass och trycker fram med huvudet liksom. Detta har endast hänt när han varit i buren och jag sträckt in handen, aldrig när han springer ute.
Citera
2017-10-07, 03:30
  #2
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Ibland får min kanin flipp som om han inte vet vad han ska göra med sig själv; börjar ex frenetiskt tugga i hö, och när jag försöker klappa honom och placerar handen strax under hans ögon nivå så börjar han krafsa på min hand med framtassarna som om han gräver samtidigt som han kan pressa huvudet mot handen. Är han upprörd över nåt eller har bara energiöverskott och vill leka?

Har aldrig bitits eller ens nafsat, utan ger bara tass och trycker fram med huvudet liksom. Detta har endast hänt när han varit i buren och jag sträckt in handen, aldrig när han springer ute.
Jag tror det är ett tecken på irritation då du gör intrång i hans revir (förstår dock inte riktigt vad du menar med att han pressar huvudet mot handen). Om han inte är kastrerad(?) så är hans revirkänslor dessutom starkare.

Vad har du för underlag i buren? Spån?
Om han gräver mycket i det (vilket bara en normal instinkt då de gräver hålor i naturen) kan det hända att han bara har ett stort grävbehov men jag lutar åt att han ser dig som inkräktare ändå.

Om du bara sträcker in handen i buren kommer han då fram till den och börjar krafsa eller är det bara när du närmar dig honom som det händer?

Får han några kvistar att tugga på (t.ex. äpple, rönn)? Det brukar minska tristessen om så skulle vara fallet att han är uttråkad.
Citera
2017-10-07, 03:39
  #3
Medlem
final_cuts avatar
Han är van vid att jag klappar honom i buren, har aldrig protesterat på nåt sätt. Så fort man sträcker in handen och börjar klappa honom lägger han sig platt, blundar och smaskar. Väldigt lugn kanin, van vid sällskap.

Bara undrar vad dessa sällsynta flipp betyder när han krafsar på min hand och pressar huvudet mot den. Bör nämnas att han kom ut tio min senare och satte sig på soffkanten vid mig där jag fortsatte klappa honom. Alltså inget antisocialt beteende eller behov av att vara själv. Verkar vara lek/energiöverskott, ville bara veta om någon annans kanin reagerar så ibland
Citera
2017-10-07, 04:54
  #4
Medlem
Stormakts avatar
Han vill ut och tjilla med dig. Ta det som en komplimang.
Citera
2017-10-07, 14:32
  #5
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Han är van vid att jag klappar honom i buren, har aldrig protesterat på nåt sätt. Så fort man sträcker in handen och börjar klappa honom lägger han sig platt, blundar och smaskar. Väldigt lugn kanin, van vid sällskap.

Bara undrar vad dessa sällsynta flipp betyder när han krafsar på min hand och pressar huvudet mot den. Bör nämnas att han kom ut tio min senare och satte sig på soffkanten vid mig där jag fortsatte klappa honom. Alltså inget antisocialt beteende eller behov av att vara själv. Verkar vara lek/energiöverskott, ville bara veta om någon annans kanin reagerar så ibland
Hur gammal är han? Ras?
Beroende på ras blir han könsmogen mellan fyra till tio månader och då ändrar han beteende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback