Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-07, 02:53
  #1
Medlem
supremanics avatar
Jag har ett problem. Eller antagligen en jävla massa om man ska vara petig, men skit samma. Nu är det tangenter det handlar om. Jag brukar hitta lösningar på det mesta men detta går jag bet på. Hur får man riktigt fin text på en tangentbords-tangent?
Det är inte bara en enkel bokstav utan typ "PrtScn SysRq" och de tangenterna.
Jag har provat måla genom att doppa spetsen på en nål i vit-färg och försöka få till texten men resultatet ser inte något vidare ut. Har testat att skriva ut på papper som jag sedan försökt skära ut texten i för att få till en mask men texten är för tunn.

Någon som har någon idé som kan funka???

Grejen är att jag vill att det ska se bra ut

EDIT: Det är alltså helt blanka tangenter det handlar om som behöver ny text.
__________________
Senast redigerad av supremanic 2017-10-07 kl. 03:05.
Citera
2017-10-07, 08:15
  #2
Medlem
borrizs avatar
Sluta med pekfingervalsen och lär dig att hantera ett tangentbord på ett riktigt sätt istället: dvs skriv med touchmetoden så behöver du inte vara beroende av text på tangenterna,
Citera
2017-10-07, 08:57
  #3
Medlem
Sunimods avatar
För många år sedan gjorde jag ett eget tangentbord och hade då blanka tangenter.
Jag använde då Letraset "gnuggisar" med små bokstäver som jag gnuggade fast på tangenterna.
Sedan sprayade jag tangenterna med några lager ofärgad lack.

Pilligt men såg jättebra ut.
Citera
2017-10-07, 13:20
  #4
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
För många år sedan gjorde jag ett eget tangentbord och hade då blanka tangenter.
Jag använde då Letraset "gnuggisar" med små bokstäver som jag gnuggade fast på tangenterna.
Sedan sprayade jag tangenterna med några lager ofärgad lack.

Pilligt men såg jättebra ut.

Det ser ut som en metod som kan funka! Kommer du ihåg vart du köpte? Hittar en del men mest från utlandet eller webshoppar som inte ser uppdaterade ut sen nittiotalet...
Citera
2017-10-07, 14:45
  #5
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Det ser ut som en metod som kan funka! Kommer du ihåg vart du köpte? Hittar en del men mest från utlandet eller webshoppar som inte ser uppdaterade ut sen nittiotalet...

Köpte dem via postorder men mins ej varifrån. Är drygt 30 år sedan.

Finns på ebay

Säk på "LETRASET Rub On Transfers"


Här är en länk så kan du hitta fler

http://www.ebay.com/itm/Mecanorma-Dr...EAAOSw~05Zv9NY
Citera
2017-10-07, 15:34
  #6
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Köpte dem via postorder men mins ej varifrån. Är drygt 30 år sedan.

Finns på ebay

Säk på "LETRASET Rub On Transfers"


Här är en länk så kan du hitta fler

http://www.ebay.com/itm/Mecanorma-Dr...EAAOSw~05Zv9NY

Tackar! Letraset var lite svårt att hitta i rätt storlek men hittade annat märke som jag tror kan funka Är ju typ 4 mm eller 12 pt höga bokstäver så det blir pillrigt detta!
Citera
2017-10-07, 17:09
  #7
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Tackar! Letraset var lite svårt att hitta i rätt storlek men hittade annat märke som jag tror kan funka Är ju typ 4 mm eller 12 pt höga bokstäver så det blir pillrigt detta!



Köp en panlupp så går det lättare

Exempelvis en sådan här så ser man bättre vart man placerar dem.

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...annlupp-p40112
Citera
2017-10-12, 22:06
  #8
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
För många år sedan gjorde jag ett eget tangentbord och hade då blanka tangenter.
Jag använde då Letraset "gnuggisar" med små bokstäver som jag gnuggade fast på tangenterna.
Sedan sprayade jag tangenterna med några lager ofärgad lack.

Pilligt men såg jättebra ut.

Det blev skitbra detta! Tackar

Det var lite svårt att se bokstäverna genom arket bokstäverna satt fast på men det gick med lite tålamod.
Limmade tangenterna på ett stort vitt papper och ritade dit horisontella och vertikala hjälplinjer som man kunde rikta arket med bokstäverna efter så allt blev perfekt rakt och fint till slut
Citera
2017-10-13, 07:35
  #9
Avstängd
Jag kan bara hålla med. Lärde mig skriva riktigt på komvux. Faktum är att om du lär dig skriva maskin riktigt så kommer dina fingrar bli mångfaldigt snabbare än dina tankar.


Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Sluta med pekfingervalsen och lär dig att hantera ett tangentbord på ett riktigt sätt istället: dvs skriv med touchmetoden så behöver du inte vara beroende av text på tangenterna,
Citera
2017-10-13, 13:01
  #10
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivago
Jag kan bara hålla med. Lärde mig skriva riktigt på komvux. Faktum är att om du lär dig skriva maskin riktigt så kommer dina fingrar bli mångfaldigt snabbare än dina tankar.

Är det inte lite onödigt att lära sig var udda tangenter så som PrintSrn/SysRq och PauseBreak osv sitter? Att skriva normal maskinskrivning är jag dock någorlunda hygglig på som det är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback