Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 21:34
  #13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
USA:s 2nd amendment handlar inte bara om rätten att försvara sig mot brottslingar med skjutvapen, utan även mot en "rough state".

"A well-armed militia..."

Det borde väl innefatta möjligheten till stor eldkraft? Så att förbjuda bump stocks är att försvaga individen mot staten. Som någon skrev så är halvautomatisk eld mer effektiv i många försvarssituationer, men vid yttäckande eller nedhållande eld på kort avstånd kan inget slå full auto. Möjligtvis kan man ha synpunkter på ammunitionsåtgången och upphettningen av pipan, som givetvis blir enorma.

Så här är det:

Bump-fire-tillbehör är ett sätt att komma runt regelverket mot automatvapen.

Om du vill argumentera för amerikanens rätt att skjuta automateld borde du argumentera för att ändamålsenliga och tekniskt välfungerande automatvapen tillåts, inte att bygga på halvautomater med externa avfyrningsmekanismer med osäker eller opålitlig funktion.
Citera
2017-10-07, 21:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så här är det:

Bump-fire-tillbehör är ett sätt att komma runt regelverket mot automatvapen.

Om du vill argumentera för amerikanens rätt att skjuta automateld borde du argumentera för att ändamålsenliga och tekniskt välfungerande automatvapen tillåts, inte att bygga på halvautomater med externa avfyrningsmekanismer med osäker eller opålitlig funktion.

Ja, absolut. Men den här tråden handlar som bekant om bump fire. Bump fire är ju inte särskilt effektivt och ger en ojämn rate of fire. Men just nu har detta varit ett av få sätt att skjuta något som liknar helautomatisk eld för amerikaner.

Att förbjuda bump fire är ytterligare ett litet steg som stärker statens makt på medborgarens bekostnad. Det var det som är poängen.
Citera
2017-10-09, 22:00
  #15
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, absolut. Men den här tråden handlar som bekant om bump fire. Bump fire är ju inte särskilt effektivt och ger en ojämn rate of fire. Men just nu har detta varit ett av få sätt att skjuta något som liknar helautomatisk eld för amerikaner.

Att förbjuda bump fire är ytterligare ett litet steg som stärker statens makt på medborgarens bekostnad. Det var det som är poängen.
Huvudet på spiken. Det enda som de konservativa har lyckats konservera är 2A, om vänstern nu lyckas få dem att fega ur för bump fire kommer de snart backa på resten med.

Det sluttande planet finns.
Citera
2017-10-11, 01:34
  #16
Medlem
Är det bara jag som tycker att bump stock's verkar vara okontrollerbara och t.o.m snudd till osäkra och farliga?
Tycker detta verkar vara ett riktigt kasst tillbehör.
Citera
2017-10-11, 07:36
  #17
Medlem
Huntsmans avatar
Stoppa ett finger runt en bälteshälla medan du har den på avtryckaren på din halvautomat, dra vapnet framåt så skjuter det så länge det finns ammo.
Behövs ingen specialstock.

https://www.youtube.com/watch?v=TBQrtzSdVDo
Citera
2017-10-12, 07:48
  #18
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
https://www.youtube.com/watch?v=TBQrtzSdVDo

Det där fick vi aldrig se i Rädda Menige Ryan!

Jävla Tom Hanks...
Citera
2017-10-14, 15:11
  #19
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag skulle gissa att en van skytt hade kunnat döda fler med halvautomatisk eld än med bumpfire i det scenariot, han hade ganska gott om tid på sig. 3-4 välriktade skott per sekund är farligare än 9-10 skott som träffar lite varstans. Bumpfire-metoden kanske var farligare de första sekunderna när alla var tätt packade, men så fort de började sprida ut sig så hade han kunnat döda fler genom att sikta bättre.

Möjligen kan det dock ha varit så att tillgången till bumpfire inspirerade hela attentatet.
På det avstånd det handlade on skulle jag helt klart tippa att ett halvautomatiskt gevär med kikarsikte är betydligt mer effektivt. Jag hade en Slide Fire för några år sedan, och det var lögn i helsike att träffa något med den. Automatvapen är svåra att träffa med redan från början, och kan man inte hålla dem och trycka av på ett normalt sätt blir det än värre. På det avstånd det handlade om och efter att ha provat själv skulle jag faktiskt tippa att minst hälften av skotten träffade långt utanför det huvudsakliga målområdet.

Sen gör du ett alltför vanligt misstag i att anta att vapnet hade en avgörande roll. Psykfall som Paddock bestämmer sig först, sedan väljer de verktyg allt efter tillgång. Hade han inte kunnat köpa en bump stock hade han kunnat använda ammoniumnitrat (vilket han uppenbarligen redan hade) a la Oklahoma City, och han kunde också ha tankat sitt flygplan fullt och flugit rakt in i folkmassan. Han kunde ha dödat minst lika många med båda metoderna, och det finns säkert fler effektiva metoder om man bara funderar lite grann.

Varje gång något liknande händer brukar tyckarna diskutera hur brottet begicks. I min mening är det mer befogat att diskutera varför brotten begicks, men eftersom detta är en betydligt mer komplicerad fråga är det lättare att förbjuda bump stocks och säga att man som det brukar heta "tog krafttag". I många fall blir det i det närmaset skrattretande, som t.ex. förbudet mot Ruger Mini 14 efter Utöya. Jaha, så bra då. Utan tillgång till dessa kommer det aldrig att begås några massmord igen.
Citera
2018-10-14, 20:21
  #20
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ni har ju alla hört om den idiot som riktat sitt vapen mot oskyldiga i Las Vegas. Han påstås ha använt sig av bump fire kolvar för att simulera automateld. En bump fire stock innebär i korthet att avtryckaren på ett halvautomatiskt vapen, sätts i en position, så att rekylen på vapnet kan efterhärma helautomatisk eld. Även NRA sluter upp mot ett förbud. Jag håller inte med...

Min fråga: bump fire kan simuleras genom att hålla avtryckaren fixerad mot vilket fast objekt som helst på ett halvautomatiskt vapen. Det krävs ingen kolv. Ett federalt förbud skulle i så fall handla om ett litet stycke plast som inte ens är nödvändigt för bump fire. Är det rimligt eller ej? En tilltänkt massmördare kan alltid tillverka en egen bump fire stock. Eller?

Själv tycker jag att det är fel att angripa symtom innan man bearbetar grunden... Laglydiga medborgare ska ha rätt att försvara sig själva. Särskilt nu, när polisens våldsmonopol sviktar...

Du kan ju i teorin bygga din egen kulspruta eller varför inte granatkastare om du själv vill det genom att köpa en CNC-fräs eller 3d-skrivare, frågan är snarare om det ska vara illegallt eller inte?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback