Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 23:36
  #1
Medlem
Hej!

Håller på att köpa en lägenhet i Danmark. Skulle bara lusläsa redovisningen en sista gång innan jag skriver på, så ser jag att köksstammarna varit utbytta på de andra våningarna men inte på den jag ska bo på. Man rekommenderas därför att meddela föreningen när det är bra läge att sätta igång, "exempelvis när man renoverar köket".

Mina frågor:
Hur lång tid tar det att byta stammarna till köket? Byta ut helt/religning
Kan man alltid välja religning istället för att byta ut dem helt?
Om man byter stammarna i köket, kan man fortfarande använda vattnet i badrummet?
Kan man bo kvar i lägenheten?

Läser man på svenska forumt verkar det ju ta 6 månader att byta ut stammarna, men på danska webbsidor påstår iaf religningföretagen att det bara tar några timmar. Rätt bra att veta innan man skriver på sitt nya boende

Tusen tack om jag får svar på frågan...
Citera
2017-10-07, 07:40
  #2
Medlem
scontris avatar
Ett stambyte tar oftast ett par månader. Längre tid om det är ett större jobb givetvis. Men nu ska man bara byta stammarna hos dig, det är gjort på någon dag. Tänkte du renovera köket samtidigt? Ofta behöver man riva något skåp iaf för att komma åt vatten och avlopp. Byta stammarna är alltid att föredra mot att relina. Relining gör många föreningar där de flesta badrummen redan är renoverade, det blir väldigt dyrt om det är påkostade renoveringar som behöver återställas efter ett stambyte, vid relining behöver du inte riva ut badrummet. Men stambyte är mycket bättre.

Om du kan använda vatten i badrummet beror på om det är separata stammar till det, det beror på var badrummet ligger i lägenheten kontra köket.
Men som sagt, man ska riva ut stammarna i ditt kök och ansluta mot det nya man dragit upp, räkna med att det är en arbetsplats en vecka ungefär, sen borde det vara avstädat och återställt
Citera
2017-10-07, 08:11
  #3
Medlem
Herkulesbigs avatar
Stambyte gör man vid var 50:e år, alltså byter ut alla vattenrör. Min förening gjorde det för några år sedan, tog ca 3 veckor per trappuppgång. Då fixade de till badrummet allting,köket bytte de ut rör och ny vattenkran. I dit fall är det nog rören som sticker ut från väggen och utåt i köket?
Stammbytte så är det rör från källaren och uppåt..
Citera
2017-10-07, 11:28
  #4
Medlem
Tack så mycket för svaren!!

Ja, du har nog rätt Herkulesbig. Man är ansvarig för de "vertikala" rören själv i denna förening, så det verkar som att föreningen betalar men man måste själv säga till när det ska ske. Badrummet ligger i anslutning till köket.

Men så även ett helt byte av rören behöver inte ta mer än en vecka? När jag googlade runt igår läste jag värsta mardröms-scenarion om 6 månader utan vatten och hela golvet uppbrytet.
Citera
2017-10-07, 11:34
  #5
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej565
Tack så mycket för svaren!!

Ja, du har nog rätt Herkulesbig. Man är ansvarig för de "vertikala" rören själv i denna förening, så det verkar som att föreningen betalar men man måste själv säga till när det ska ske. Badrummet ligger i anslutning till köket.

Men så även ett helt byte av rören behöver inte ta mer än en vecka? När jag googlade runt igår läste jag värsta mardröms-scenarion om 6 månader utan vatten och hela golvet uppbrytet.

Det är skillnad på kök- och badrumsrenovering. För att komma åt avloppen i badrummet måste du bryta upp golv och väggar, då förstör man tätskiktet. Alltså måste man göra om allting sen. Stora stambyten tar tid, jag har själv gått på stambyten som hållt på över ett år. Men man är ju inte utan vatten så länge, lägenheten kanske är vattenlös 5-6 veckor. Men att byta köksstammar är oftast tämligen okomplicerat. Har man otur behöver man riva något köksskåp och då kan det ta längre tid. Omöjligt att svara på hur lång tid det tar hos dig, men mer än ett par veckor har jag svårt att se. Jag skulle absolut inte låta det avråda mig att köpa en lägenhet som i övrigt är bra, dessutom blir det ofta inga problem i framtiden om stammarna är fräscha. Du kan bo kvar i lägenheten men räkna inte med att kunna använda köket under någon vecka eller så.
Citera
2017-10-07, 12:02
  #6
Medlem
Vad skönt att höra! Var orolig att vi skulle behöva dra tillbaka vårt bud!

Så detta är alltså ett helt stambyte som inte behöver ta mer än en vecka, inte bara sk religning?

Bara för att förstå, varför behöver man inte bryta upp golvet om det endast gäller kökstammarna?
Citera
2017-10-07, 12:32
  #7
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej565
Tack så mycket för svaren!!

Ja, du har nog rätt Herkulesbig. Man är ansvarig för de "vertikala" rören själv i denna förening, så det verkar som att föreningen betalar men man måste själv säga till när det ska ske. Badrummet ligger i anslutning till köket.

Men så även ett helt byte av rören behöver inte ta mer än en vecka? När jag googlade runt igår läste jag värsta mardröms-scenarion om 6 månader utan vatten och hela golvet uppbrytet.

Citat:
Ursprungligen postat av hejhej565
Vad skönt att höra! Var orolig att vi skulle behöva dra tillbaka vårt bud!

Så detta är alltså ett helt stambyte som inte behöver ta mer än en vecka, inte bara sk religning?

Bara för att förstå, varför behöver man inte bryta upp golvet om det endast gäller kökstammarna?

Den stora tiden är den nedre delarna, som du tänker dig ett träd med roten upp emot kronan där stammarna delar sig. Samma sak i bostadshus med x antal lägenheter. Det är för rören slammar igen efter hand, och bör bytas om man inte ska få problem. Där av 6 månader, eftersom det under längre tidsperspektiv för hela bostadshuset.

In på bara lägenheten har de bytat ut alltihop? Alltså bytt rören fram till din lägenhet? Det låter som så. I så fall är det lugnt.

Badrum o köks renoveringar är stor skillnad. Badrummen är pågrund av fuktrisken som kan ställa till det, därav större ingrepp och större tidsmässigt kostsamt. Köksbytet är oftast mycket bättre eftersom du inte har de byggnormerna/försäkringskraven på si pågrund av vatten. Är det ett äldre hus, så risken de måste bryta upp golvet också i köket, vilket tar sin tid, förr var det vanligt de lade avloppsrören längs med golvet. Det görs inte så mycket idag, de försöker lägga rören i väggarna. Är dem i väggarna, så är det lugnt.

Allt sådant vet "föreningen" så hör med dem. Hör om de har gjort den stora stambytet eller inte. Eller de nöjer sig med den lilla bytet,som det verka som du beskriver det, då tar det någon vecka bara.
Citera
2017-10-07, 12:58
  #8
Medlem
Är nästan helt säker på att det bara gäller rören i lägenheten eftersom de specifikt pekar ut lägenheten jag köper och en till. Huset är från 1901, så köksrören lär ju ligga i golvet

Mailade några från föreningen så jag hoppas de har koll på var rören ligger. Mäklaren svarar inte ens på telefon så det är lite oklart vad som gäller.
Citera
2017-10-09, 11:14
  #9
Medlem
Nuvarande ägare säger nu att ägaren innan honom renoverade rören. Han har ingen dokumentation men skickade med en bild som ska visa att rören är nya(re).

Kan man verkligen se på en bild ifall rören är fräscha?

http://www.forumbilder.se/G9S3F/img-0744-1
Citera
2017-10-09, 11:25
  #10
Medlem
ja de gjutjärnsrören på bild är nyare rör

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-09, 12:19
  #11
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej565
Nuvarande ägare säger nu att ägaren innan honom renoverade rören. Han har ingen dokumentation men skickade med en bild som ska visa att rören är nya(re).

Kan man verkligen se på en bild ifall rören är fräscha?

http://www.forumbilder.se/G9S3F/img-0744-1

Relativt fräscha skulle jag säga. Slutet 80-tal, början 90-tal kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback