Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-07, 10:02
  #13
Medlem
Det är självklart så att det går att tillverka nya nycklar. Men det kan vara så att det enbart är hyresvärden som har tillåtelse att göra det. Sen är frågan om två nycklar ska ingå i 3000kr eller om det kostar typ 400kr extra? Det borde de inte ha något problem med. Prata med Hyresgästföreningen!
Citera
2017-10-07, 11:10
  #14
Medlem
Men byt ditt eget lås om du inte vill pröjsa. Vad är problemet?
Citera
2017-10-07, 21:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Men byt ditt eget lås om du inte vill pröjsa. Vad är problemet?

Gissningsvis att detta inte är det minsta tillåtet i en hyresrätt och kan vara grund för uppsägning? Kanske?

TS: Det är inte "sämre standard" att ha slarvat bort sina egna nycklar och behöva ha två uppsättningar.
Citera
2017-10-07, 22:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
De är snåla för de inte vill byta hela huset för att du ska slippa betala 3k? Seriöst TS, dra åt helvete.

Betala nu lilla tanta och se glad ut, finns inger du kan göra.

Anledningen till att de måste byta ut hela systemet är för att så många har tappat bort nycklarna och betalat avgiften på 3k, vilket borde ha täckt upp för att de ska kunna byta ut systemet, det är ju därför de tar ut en löjlig avgift. Alla innan mig har betalat och fått det som står angivet på fakturan, 3 nycklar!

Varför ska jag nöja mig med att betala samma pris men inte få samma standard som alla andra som tappat bort nycklar?
Citera
2017-10-07, 22:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Gissningsvis att detta inte är det minsta tillåtet i en hyresrätt och kan vara grund för uppsägning? Kanske?

TS: Det är inte "sämre standard" att ha slarvat bort sina egna nycklar och behöva ha två uppsättningar.

Du verkar ha missförstått, jag har inget emot att ha dubbla uppsättningar...

Just nu har jag 1 nyckel från den gamla cylindern, men den fungerar endast till huvudingången till byggnaden och inte min lägenhetsdörr. Jag har även 2 nycklar till den nya cylindern, men dessa fungerar endast till min lägenhetsdörr och inte huvudingången. Så i själva verket har jag endast 1 uppsättning fungerande nycklar. Jag skulle bli nöjd om jag hade 3 till huvudingången och 3 till min lägenhet.
Citera
2017-10-08, 03:06
  #18
Medlem
"Lägre standard". Skärp dig! Har du ens tagit reda på om de går att kopiera?

Men strunta du i att betala räkningen. Den kan väl gå till Kronofogden istället...
Citera
2017-10-08, 11:48
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Gissningsvis att detta inte är det minsta tillåtet i en hyresrätt och kan vara grund för uppsägning? Kanske?

TS: Det är inte "sämre standard" att ha slarvat bort sina egna nycklar och behöva ha två uppsättningar.

Vem fan skulle se om du hade bytt låskolv i ditt lås? Ingen.
Citera
2017-10-08, 13:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vem fan skulle se om du hade bytt låskolv i ditt lås? Ingen.

Du tror inte nästa hyresgäst märker det och uppmärksammar hyresvärden om detta när h*n kvitterar ut nycklar som inte fungerar till lägenheten...? Det är en studentlägenhet som jag måste flytta ut från om ca ett år.
Citera
2017-10-08, 14:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
"Lägre standard". Skärp dig! Har du ens tagit reda på om de går att kopiera?

Men strunta du i att betala räkningen. Den kan väl gå till Kronofogden istället...

I fakturan står det specificerat LÅSBYTE + 3 NYCKLAR.

Säg att du beställer 3 nya stolar och får en faktura för dessa, men endast 2 stolar levererade, skulle du bara betala fakturan och vara nöjd då eller?
Citera
2017-10-10, 17:58
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashAxl
I fakturan står det specificerat LÅSBYTE + 3 NYCKLAR.

Säg att du beställer 3 nya stolar och får en faktura för dessa, men endast 2 stolar levererade, skulle du bara betala fakturan och vara nöjd då eller?
Det går verkligen inte att jämföra stolar med nycklar.

Jag tycker ärligt talat inte att det är viktigt att kunna lämna ut nycklar till bekanta till sin studentlägenhet. Att kopiera en nyckel kostar ca 100kr, vilket ju är en mindre kostnad i det stora hela.

Japp, att hamna hos Kronofogden är ju absolut värt det. Verkligen. Ett tips är att bestrida en faktura, inte strunta i att betala den...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback