Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-06, 23:32
  #25
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Trac är spårningsläge. Betyder antagligen att videohuvudet inte sitter korrekt och därför inte kan läsa av bandet.


Vad innebär det? Är det svårt att lösa?

Tvn går i (ingen signal) när jag trycker på play.
__________________
Senast redigerad av PeppaKaKa 2017-10-06 kl. 23:36.
Citera
2017-10-06, 23:50
  #26
Medlem
supremanics avatar
Ingen här kommer kunna gissa igång den i alla fall. Bara öppna och kolla vad som är fel. Kan vara paj kondensator, eller rem som blivit för slapp med åren eller i stort sett vad som helst.
Citera
2017-10-07, 00:51
  #27
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Facebook. Hon verkade inte så fishy. Men jag förstår att man ska testa först, men var så desperat ville ha de så fort eftersom det var rätt svårt att hitta i mitt imråde för det priset.


Dessutom så funkade spelaren i 30min ungefär innan den la av. Om det fungerade hos säljaren hade jag ju tagit den ändå. Men som sagt kanske bara ett fel som går att åtgärda jag vet inte. Ska ringa säljaren inorgon och kolla. Får la hoppas att den inte lägger på luren...

ja jag förstår konstig nog hade jag samma problem när jag köpte första gången via blocket (det var en data för 300kr) när jag kom så startade den men sedan efter några minuter blev allt svart!

sedan dess provar jag allt men hoppas att vhs fixar sig annars så finns det väll nya for typ tusen kronor
Citera
2017-10-07, 08:04
  #28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Vad innebär det? Är det svårt att lösa?

Tvn går i (ingen signal) när jag trycker på play.

Går inte att svara på så här på ett forum. Band och videohuvud lirar inte helt enkelt. Om det är videohuvudet som inte ligger rätt mot bandet eller tvärtom går inte att säga utan att öppna upp spelaren och kolla. Kan vara annat fel också givetvis, men eftersom Trac visas är det jag nämnt det troligaste.

Åtgärd 1A är definitivt en ordentlig rengörning.
Citera
2017-10-07, 18:58
  #29
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Går inte att svara på så här på ett forum. Band och videohuvud lirar inte helt enkelt. Om det är videohuvudet som inte ligger rätt mot bandet eller tvärtom går inte att säga utan att öppna upp spelaren och kolla. Kan vara annat fel också givetvis, men eftersom Trac visas är det jag nämnt det troligaste.

Åtgärd 1A är definitivt en ordentlig rengörning.


Tack för era svar. Ska testa det så får jag se vad som händer.
Citera
2017-10-08, 11:44
  #30
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Går inte att svara på så här på ett forum. Band och videohuvud lirar inte helt enkelt. Om det är videohuvudet som inte ligger rätt mot bandet eller tvärtom går inte att säga utan att öppna upp spelaren och kolla. Kan vara annat fel också givetvis, men eftersom Trac visas är det jag nämnt det troligaste.

Åtgärd 1A är definitivt en ordentlig rengörning.

Öppnade det idag, allting verkade fint, onte så smutsigt, allt snurrande inklusivt videohuvudet. Bandet osv. Tittade extra noga såg inget löst heller.

Well: /
Citera
2017-10-08, 19:39
  #31
Medlem
GalFisks avatar
Se om du hittar något vettigt i manualen: http://tv.manualsonline.com/manuals/.../vr_51007.html
(ignorera alla stora gröna downloadknappar och tryck Open as PDF på vänster sida).
Sidan 23 berättar om trackingfunktionen, se om spelaren reagerar när du följer instruktionerna.
Det finns också ett kapitel om felsökning.
Citera
2017-10-08, 20:10
  #32
Medlem
Om du trycker på "Program + / -" på framsidan av videon, tryck fram till AV1 eller AV2 beroende på vilken scart utgång du satt i så borde du få bild.
Citera
2017-10-09, 20:04
  #33
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olah27
Om du trycker på "Program + / -" på framsidan av videon, tryck fram till AV1 eller AV2 beroende på vilken scart utgång du satt i så borde du få bild.

Ja, eller prova också en annan scart-kabel om du har.
Citera
2017-10-22, 22:03
  #34
Medlem
För mig låter det som om trackingen är felställd på ngt sätt. Har du hittat reglaget för tracking, d.v.s. läshuvudets inställning?
Citera
2017-10-22, 22:07
  #35
Medlem
Yap; på sidan 23 i den ovan rekommenderade manualen står det hur trackingen justeras.
Citera
2024-01-09, 14:13
  #36
Medlem
Du ska pröva att fråga i ditt kvarter om någon kan reparera din VHS-spelare. Det kanske finns någon som kan hjälpa dig. Du kan bjuda på en macka eller dylikt som utbyte, jag vet inte riktigt, se vad du har. Förhoppningsvis finns någon som kan något om hur man kan reparera dem, annars fråga efter det i din stad om någon kan något om hur man reparerar dem.
Citera
  • 2
  • 3
vhs

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback