Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2019-01-29, 20:17
  #109
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Läst liknande svar som du gav nu. Detta fittbrevet förstörde min sömn nu efter nattarbetet.

Svarar jag så känns det som att de kommer försöka sig på mera med sina mafiametoder..Vad vet jag.

Låter bli att svara och blir det något mer så kommer jag neka in i det sista..

Bör börja se över ang vpn känns det som.
Lugn!
Gör ingenting, så kommer ingenting hända!
Du har fått ett erbjudande du inte gillade och det gör du som med alla andra såna, släng det.
Svara inte! Det finns heller inget att bestrida. Gör inga anmälningar eller något som kan dra uppmärksamheten på dig.

Rätt som det är dom kanske(!) drar nån till rätten och då väljer dom sannolikt ut nån som varit allför stor i käften och sagt ett ord för mycket, som sen används mot personen i fråga.
Citera
2019-01-29, 23:43
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Har det?

Ja - eller rättare sagt - det har aldrig prövats i domstol då det har aldrig tagits till domstol.

Här uttalar sig en professor i upphovsrätt:

https://www.nyteknik.se/digitaliseri...a-inte-6879197

Citat:
Men enligt Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet, är det bara att kasta brevet från Njord Lawfirm i soptunnan.

– Betala inte. Du behöver inte ens svara på det. I slutänden är det domstol som ska bedöma om man ska betala eller inte. Vi har sett den här typen av brev tidigare, och det är väldigt få gånger som de som står bakom kraven har tagit det vidare till domstol, säger hon till Ny Teknik.

Citat:
Njord Lawfirms ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättkränkningar - även om du har lämnat ut routerns lösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk.

Men även på den punkten har advokatfirman fel, säger professor Sanna Wolk.

– Den som har ett öppet nätverk kan inte hållas ansvarig för kränkningar av upphovsrätt – som nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin interuppkoppling. Det har slagits fast i en EU-dom förra året.
Citera
2019-01-30, 07:46
  #111
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - eller rättare sagt - det har aldrig prövats i domstol då det har aldrig tagits till domstol.

Här uttalar sig en professor i upphovsrätt:

https://www.nyteknik.se/digitaliseri...a-inte-6879197
Jag har läst detta och jag är helt enig, men det har fortfarande inte bevisats någonstans att det resonemanget håller i en domstol.
Citera
2019-03-04, 16:00
  #112
Medlem
Utpressningsbrev från Ramberg advokatbyrå ang Crystalis Entertainment AB

Hej!
Jag läste igenom en väldigt liknande händelse på IT-subforumet här på flashback, men personen fick inga konkreta svar. Hoppas att det istället finns någon kunnig jurist som kan ge mig klarhet på det hela.

Händelse:
Min far fick ett brev från Rambergs advokatbyrå som driver Crystalis Entertainment mål mot Telia. Dom hävdar att han bör betala 9000 kr för att ha laddat ner någon film/serie, vilket han inte har. Hans okunskap om datorer är så pass låga att routern som han förbrukat inte haft lösenskydd. Han har nu fått ytterligare ett brev som en slags betoning på att han inte svarat på det första.
Det står något i sil med:

"Din IP adress har laddat ner följande vilket enligt lag § skyddas mot fildelning"
"Du har dragit ner filmbolagets intäkter pga denna delning"
"Om du godkänner denna uppmaning betalar du då en ersättning till.."


Det jag nu undrar är om han måste betala denna summa och vad som händer om han vägrar? Kommer detta tas till domstol? Hur kan man i domstol bevisa bortom all tvivel att det är han som laddat ner detta?
Citera
2019-03-04, 16:20
  #113
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anus-sallad
Hej!
Jag läste igenom en väldigt liknande händelse på IT-subforumet här på flashback, men personen fick inga konkreta svar. Hoppas att det istället finns någon kunnig jurist som kan ge mig klarhet på det hela.


Det jag nu undrar är om han måste betala denna summa och vad som händer om han vägrar? Kommer detta tas till domstol? Hur kan man i domstol bevisa bortom all tvivel att det är han som laddat ner detta?

Sökfunktionen är bra grejer. Du borde använt den. (FB) Brev från Telia mfl. angående fildelning eller sök på Ramberg
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2019-03-04 kl. 16:29.
Citera
2019-03-04, 16:22
  #114
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anus-sallad

Hur kan man i domstol bevisa bortom all tvivel att det är han som laddat ner detta?

Man pratar aldrig om bortom allt tvivel. Man prata i brottsmål om rimligt tvivel.

Detta är civilrätt. Man måste inte bevisa bortom rimligt tvivel heller. Man måste bara göra sannolikt.
Citera
2019-03-04, 16:26
  #115
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2019-03-04, 16:27
  #116
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Hur man raderar filer på en hårddisk och liknande frågor är inte juridik.

/Mod
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback