Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 14:17
  #1
Medlem
KlassadSomRacists avatar
Vet inte vart jag ska resa men jag funderar p landet Tchad. Men jag vet inte så mycket om det och undrar om någon vet nått om landet. ALL information är hjälpsam
Citera
2017-10-06, 19:07
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Ganska "svårt" som turistland, dvs en del av det riktiga Afrika. Vet du inte hur du ska bete dig finns chans att du råkar riktigt illa ut. Samtidigt, om du lyssnar på alla varningar kommer du istället att få en helt värdelös resa där du inte får se något av landet.

Förhoppningsvis kan du franska.

Länge sedan jag var där. Jag skulle uppmana dig att läsa Lonely Planets senaste uppdatering. För länder i Afrika med begränsad turism brukar LP ha den mest uppdaterade informationen om t ex uttagsautomater, bussresor, etc., men även boende, restauranger, och sevärdheter i de största städerna.
Citera
2017-10-06, 19:15
  #3
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlassadSomRacist
Vet inte vart jag ska resa men jag funderar p landet Tchad. Men jag vet inte så mycket om det och undrar om någon vet nått om landet. ALL information är hjälpsam

Varför?

Jag har inte varit där men om man kikar på t.ex. tripadvisor så är det minimalt med turister. Visst finns de stora hotellkedjorna i huvudstaden men utbudet av "att göra/se" är magert.
Citera
2017-10-07, 17:58
  #4
Medlem
Spyrrans avatar
"Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från alla resor till Lac-regionen (delstaten vid Tchadsjön) och områdena längs hela landsgränsen, upp till ett avstånd av 100 km från gränsen, med undantag för huvudstaden N’Djamena.

Utrikesdepartementet avråder från icke nödvändiga resor till övriga landet."

Andra länders motsvarigheter säger i stort sett samma sak, det beror bland annat på att det finns extremistgrupper i landet som avskyr västerlänningar och västerländska värderingar (bland annat Boko Haram som inte bara håller till i hemlandet Nigeria, utan även flera av grannländerna) att det politiska läget är ostabilt etc. Man varnar bland annat för att risken för terroristattacker och kidnappningar är hög.

Med tanke på det där, så kanske det är bättre att besöka ett säkrare land i Afrika?
Citera
2017-10-14, 10:27
  #5
Medlem
Du kan läsa lite på LP forum, även om det inte är mycket där och en rapport från resan är sedan 5 månader tillbaka, men intressant en - https://www.lonelyplanet.com/thorntr...sarh-n-djamena
Tchad lockar mig också, men samtidigt är det ett svårt land att utforska. Har varit i Kamerun, det var jätte fint och intressant där. Och du skulle kunna ha en möjlighet att göra en resa till Tchad därifrån också. Men, även om jag hatar guider så skulle jag kanske gärna ha en med mig ifall jag skulle till Tchad.
Vad det gäller varningar och säkerheten, det är lite si och så och en guide är bra att ha med.
Men, om du längtar efter Sahara öknen du kan åka till Algeriet, jag har varit där nyligen och det var fint. Fast om man vill gå till Hoggar t ex behöver man ha en guide också, men det ligger på min lista. Hoggar då, inte guiden, han är bara oundviklig, tyvärr. Men en sån Erg Occidental , där behöver man inte ha en guide. De måste man ha först söder om Ain Salah.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2879240

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback