Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 13:51
  #1
Medlem
NonCompliances avatar
Får ofta en massa småskador när jag sparras (thai). Ibland får man en spark på leversidan och då är det svårt att inte stanna upp och återhämta sig. Eller när man får sparkar mot bena och det blir en mikrofraktur (värst) trots att man har de bästa skydden.

Är styrketräning rätt väg för att tåla mer stryk mot kroppen?

Måste jag belasta benen mer för att tåla mer sparkar?
Citera
2017-10-06, 14:20
  #2
Medlem
isnisns avatar
Styrketräning ska öka på bentätheten. Vilket även mottagandet av slag och sparkar borde göra.

Citat:
Fysisk Aktivitet stärker skelettet
Skelettet är en metaboliskt högaktiv
vävnad som adapteras till de meka-
niska belastningar som det utsätts för.

http://centrumforidrottsforskning.se...-skelettet.pdf
Citera
2017-10-06, 14:32
  #3
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Styrketräning ska öka på bentätheten. Vilket även mottagandet av slag och sparkar borde göra.



http://centrumforidrottsforskning.se...-skelettet.pdf


"I skelettet sker en kontinuerlig omsättning av ben (remodellering) där benvävnaden först bryts ned för att sedan ersättas av nytt starkare ben. Denna ben-nybildning pågår kontinuerligt under hela livet och är nödvändigt för att den normala strukturen och hållfastheten i benet skall bevaras."

Så det betyder att om du får "mördarshins" så kommer kroppen att remodellera detta när du slutar. Så den dagen du slutar så får du vanliga Svensson shins?
Citera
2017-10-06, 15:12
  #4
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
"I skelettet sker en kontinuerlig omsättning av ben (remodellering) där benvävnaden först bryts ned för att sedan ersättas av nytt starkare ben. Denna ben-nybildning pågår kontinuerligt under hela livet och är nödvändigt för att den normala strukturen och hållfastheten i benet skall bevaras."

Så det betyder att om du får "mördarshins" så kommer kroppen att remodellera detta när du slutar. Så den dagen du slutar så får du vanliga Svensson shins?


Rimligtvis kommer det sakteligen återställa sig när kroppen känner att den inte behöver gå runt med "mördarshins" nå mer
Citera
2017-10-08, 22:04
  #5
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
"I skelettet sker en kontinuerlig omsättning av ben (remodellering) där benvävnaden först bryts ned för att sedan ersättas av nytt starkare ben. Denna ben-nybildning pågår kontinuerligt under hela livet och är nödvändigt för att den normala strukturen och hållfastheten i benet skall bevaras."

Så det betyder att om du får "mördarshins" så kommer kroppen att remodellera detta när du slutar. Så den dagen du slutar så får du vanliga Svensson shins?
Mina smalben i mitt tycke har helt klart blivit "vekare" efter några år utan regelbundet sparkande. Avsaknaden av ytlig känsel är dock till stor del kvar.
Citera
2017-10-10, 04:23
  #6
Medlem
stahlhelm1916s avatar
hoppas inte ditt stackars ben viker sig som anderson silvas gjorde
Citera
2017-11-01, 19:04
  #7
Medlem
Jag har tränat Muay Thai i 20 år och om jag inte tränar på 2 veckor blir mina skenben känsligare.
Sedan är det ruskigt individuellt hur känslig man är och hur man kan ta smärtan.
När man går match känner man ingenting men efter så är det kryckor som gäller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback