2017-10-07, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RolfPeterAndersson
Man bygger 15 med två ess det är det enda du behöver veta!

Det gör man dock inte, 15 bygger man med klöver 2, två ess är 2 poäng om inte nått av essen är klöver ess som räknas som 2 poäng, sen kan man inte ta ess med ess utan du måste bygga upp det till 14. Mulle är något man får lära sig inne i anstalten, det är väldigt invecklat och går inte att lära sig om inte någon visar dig och spelar några rundor med dig.
Bäst är att sitta och kolla när andra spelar mulle, efter ett tag kommer nån fråga dig om du vill att dom lär dig, sitt inte och fråga folk om att lära dig om och om igen då vissa kan tycka det är jobbigt.

ett till tips är att om det är matsal, inte alla anstalter har matsal så gå dit lite senare så att du inte tar någons plats, det är bäst att sätta sig på ett bord själv i början tills man börjar umgås med vissa så sitter man med dom sen, det är lite jobbigt att ta någons plats och behöva flytta på sig om man är där tidigt.
Citera
2017-10-07, 02:21
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Sammafattar det (enligt mig) viktigaste:

Inför vistelsen:
1. Försök hamna så långt norrut som möjligt. (Mindre antal män med invandrarbakgrund, vilket brukar innebära att det är betydligt lugnare.)
2. Nu vet jag inte Exakt hur reglementet säger nu för tiden, men förut (2013) så fick jag ha gamecube och gameboy med mig. Gamecube fick jag inte ha i cellen av någon anledning. Men Gameboy är fan GULD! Och massa spel såklart, Mario framförallt!
3. En låååång lista bra böcker. Böckerna lånar du sen på anstaltens bibliotek. (Som skickar efter de titlar som inte finns inne.)
4. Studera? Det finns goda möjligheter för detta i finkan!
(Exempelvis kan du plugga filmvetenskap, då får du nämlen ha DVD-spelare på rummet.)

Under vistelsen:

1. Hälsa på alla (ta i hand eller motsvarande) det första du gör.
2. Lär dig spela Mulle
3. Avböj om det skulle förekomma spel om pengar. (Främst pga att det lätt uppstår konflikter med andra intagna)
4. Städa och håll rent efter dig. Ställ in din disk i diskmaskin osv DIREKT. Lämnar du koppar och grejjer i diskhon kommer du till slut åka på stryk.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2017-10-07 kl. 02:24.
Citera
2017-10-07, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av clonezone
Njaa så är det inte. Dock är det mycket dyrare att ringa till mobil och personerna du ringer till måste ha ett registrerat mobilnummer. Är säkert svårare att få tillståndet också, det har jag ingen erfarenhet av. Men jag vet folk som fått det tillståndet.
Jag satt ganska nyligen och jag har för mig att jag fick 59 minuter för 20-korten? Kan det stämma? Till mobil var det typ 7-8 minuter.
Annars instämmer jag med allt som överstående skribent skrivit. Exakt så är det.

Ett hundra kort räckte i 26 minuter till mobil det var nog 4-5 timmar till hemtelefon om ajg minns rätt, ringde aldrig hemtele så är lite osäker men det var sjuk skillnad iaf, jag fick tillstånd till mina vänner som hade mobil men det var lite mer komplicerat ja, en av mina vänner blev nekad för han hade hemligt nummer så han fick skicka in faktura som bevis att det var hans nummer, nu för tiden har ju nästan ingen hemtelefon, annars ringer man såklart dit.

Tar man med ett gamecube till anstalten så blir man genast lite poppis
Citera
2017-10-07, 02:41
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbat
Här har vi ett tydligt exemplar på en person som hade fått det jobbigt i kåken.

LOL! den lilla sosse-hen typen kommer inte riskera att hamna på kåken.

Kul tråd! nu är jag förberedd, visst ja! jag hatar folk generellt får man sitta isolerad om man ber om detta?
Citera
2017-10-07, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
2. Nu vet jag inte Exakt hur reglementet säger nu för tiden, men förut (2013) så fick jag ha gamecube och gameboy med mig. Gamecube fick jag inte ha i cellen av någon anledning. Men Gameboy är fan GULD! Och massa spel såklart, Mario framförallt!

Du kan få in PS3, om du har råd att betala för 'plomberingen' (som det kallades på min anstalt iaf). Dvs, dom ska ta ut nätverkskort och plombera usb utgångarna osv osv. Har för mig att det kostade runt 1500-2000:- där jag satt.

Vanligast är väl PS1 skulle jag säga. Där behövs inte lika stora modifikationer på konsollen för att få in den eftersom den saknar nätverkskort och wifi.

Otroligt bra tråd. Önskar jag hade denna innan jag åkte in.

OBS! Detta med PS3 är endast vad jag har hört där inne, aldrig faktiskt sett någon, däremot många som har konfirmerat det. Men jag lånade en annan intagens PS1 ett antal nätter och kunde njuta av musik, spel osv inne på min cell efter låsning (var försiktiga med det för om plitarna ser det så får du en varning direkt). Men det fanns en gräns på antal skivor, jag tror det var 20 cd-skivor per intagen? Nånting sådant. Och inget piratkopierat material, allt måste vara original.

Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Kul tråd! nu är jag förberedd, visst ja! jag hatar folk generellt får man sitta isolerad om man ber om detta?
Du kan säkert... Men det är inte att föredra.

Om du går till plitarna och säger att någon har mordhotat dig, och du inte vill säga vem det är, så kommer dom säkert skicka dig till isoleringen. Sen efter det skickar dom vidare dig till annan anstalt eller annan avdelning. Men tro mig, det är inget du vill. Isoleringen är mycket mycket värre än vanlig avdelning.
Senast redigerad av clonezone 2017-10-07 kl. 03:16.
Citera
2017-10-07, 03:12
Medlem
Walvaters avatar
Det här tipset är inte en regel direkt, och behöver inte alltid leda till negativa konsekvenser, men enligt min erfarenhet är det bäst att låta bli (särskilt om du på något sätt har kontroversiella åsikter): diskutera inte politik! Även om de flesta intagna är trevliga, hjälpsamma och rentav hederligare än medelsvensson på många sätt, så är de (ånyo: de flesta; det finns alltid undantag) ganska bestämda i sina åsikter och är inte mottagliga för logiska argument om de på något sätt krockar med deras känslor. Är dina värderingar blå bör du verkligen följa det här rådet.

Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Vad menar du med att man ska hälsa på alla? Sitter alla i ett rum medans man står framför och håller en liten presentation? Alla verkar säga detta om fängelse, men kan inte för hela mitt liv föreställa mig hur det ser ut i verkligheten
Du går fram och skakar hand, tittar personen i ögonen och säger ditt namn. Det blir lite halvsegt och känns konstigt/halvpinsamt om det typ är middag och hela avdelningen sitter och äter, då du får säga ditt namn ungefär tio gånger om och om igen, trots att alla redan hört det flera gånger,

EDIT: och ta råden om disk och hygien på allvar. Hur dräggiga folk än varit på utsidan (som pundare, hemlösa och småkriminella kan vara) så blir de genast extremt noga med hygienen och disken o s v, när de sitter. Jag förstår inte alls hetsen kring det, men jag har sett folk få ordentligt med spö över ganska harmlös nedskräpning; en kille råkade klampa in med blöta/jordiga skor från rastgården, vilket ledde till att det nystädade golvet fick sig några fläckar, och trots att han kanske inte ens var medveten om vad han gjort så fick han ansiktet fullständigt mosat. Det kan ha legat fler incidenter bakom men så länge man sitter gör man bäst i att vara nitisk gällande hygien och nedskräpning. Är du total färsking så är en gång ingen gång, och du får göra ett misstag en gång, men sedan är det bäst att passa sig.
Senast redigerad av Walvater 2017-10-07 kl. 03:24.
Citera
2017-10-07, 03:45
Ta med egna rakgrejer. BIC engångshyvlar suger.
Fixar du en portabel CDspelare så går det att offra ett par hörlurar och pilla in trådarna i SCART-kontakten i TVn så du får högtalare via AUX. Var trevlig mot de som jobbar i tvätten och försök få extra filt och hela kläder i rätt storlek. Öht de som jobbar i tvätt och med kök kan fixa grejer håll dig väl med dem. En tom mjukmedelsdunk på femliter fylld med vatten är en hantel, alltså det finns tusentals uppfinningar. Var vaken på vad du kan använda för att byta till dig saker du vill ha.

Undvik muslimer som leker Imam och folk som får religiösa knäppar och som börjar bråka om maten. Respektera att en stängd dörr är en stängd dörr under fritid. Antingen vill folk vara ifred eller så pågår det saker. Knacka alltid. Gå aldrig in på någons rum när ingen är där.

Det finns hur mycket som helst.
Senast redigerad av Smartest 2017-10-07 kl. 04:10.
Citera
2017-10-07, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartest
Ta med egna rakgrejer. BIC engångshyvlar suger.
Fixar du en portabel CDspelare så går det att offra ett par hörlurar och pilla in trådarna i SCART-kontakten i TVn så du får högtalare via AUX. Var trevlig mot de som jobbar i tvätten och försök få extra filt och hela kläder i rätt storlek. Öht de som jobbar i tvätt och med kök kan fixa grejer håll dig väl med dem. En tom mjukmedelsdunk på femliter fylld med vatten är en hantel, alltså det finns tusentals uppfinningar. Var vaken på vad du kan använda för att byta till dig saker du vill ha.

Undvik muslimer som leker Imam och folk som får religiösa knäppar och som börjar bråka om maten. Respektera att en stängd dörr är en stängd dörr under fritid. Antingen vill folk vara ifred eller så pågår det saker. Knacka alltid. Gå aldrig in på någons rum när ingen är där.

Det finns hur mycket som helst.

Ja haha, bra tips alltihopa. Det stämmer att om du är bra kompis med kökspersonalen och tvätten så kan du få extra grejor. Sen är det jävligt viktigt att inte gå in i folks celler öht om du inte har tillåtelse och "hyresgästen" med dig när du går in. Kan bli mycket tjafs om att "han snodde si och så från mig" och så vidare och så vidare... Förmodligen mest utpressning och folk som vill visa vad dem går för, men ja. Undvik att gå in i andras celler om ni inte har "hyresgästen" med er.

Skit samma. Ta det lugnt bara. Agera som en medmänniska och var respektfull, så kommer du inte få några problem.

Finns massor med andra tips... Som att tända cigg i cellen osv osv. Gömma droger (så det inte hittas vid husrannsakan) osv. Fan denna tråden kan gå in i all oändlighet.
Citera
2017-10-07, 04:16
Citat:
Ja haha, bra tips alltihopa. Det stämmer att om du är bra kompis med kökspersonalen och tvätten så kan du få extra grejor. Sen är det jävligt viktigt att inte gå in i folks celler öht om du inte har tillåtelse och "hyresgästen" med dig när du går in. Kan bli mycket tjafs om att "han snodde si och så från mig" och så vidare och så vidare... Förmodligen mest utpressning och folk som vill visa vad dem går för, men ja. Undvik att gå in i andras celler om ni inte har "hyresgästen" med er.

Skit samma. Ta det lugnt bara. Agera som en medmänniska och var respektfull, så kommer du inte få några problem.

Finns massor med andra tips... Som att tända cigg i cellen osv osv. Gömma droger (så det inte hittas vid husrannsakan) osv. Fan denna tråden kan gå in i all oändlighet.

Ja det du säger är bästa tipset. Ingen kommer bråka och få massa skit i onödan men tar man sig friheter får man ett helvete.

Citat:
DRD4

Det kallades p18 förr och det är väl inte så poppis då du är misstänkt golare eller bög eller nån form av buskhoppare per automatik.
Citera
2017-10-07, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartest
Det kallades p18 förr och det är väl inte så poppis då du är misstänkt golare eller bög eller nån form av buskhoppare per automatik.

Det kallas så fortfarande och nej, det är inte poppis hehe.
Därför jag säger åt TS att undvika isolering, bland annat. Sen där inne så får du bara 1 timme utanför cellen per dag. På avdelningar så är det 12 timmar (klass två). Det gör stor skillnad...

Lite halft offtopic... Smartest har du hört om knallbussen?

För dom som inte vet så är det den bilen som kommer och hämtar folk som blir skjutsade till andra ställen. I 90% av fallen så är det folk som inte kan sitta på den avdelningen pga deras brott, fiender, osv osv. Därav knall. Dom skickar folk till andra avdelningar eller fängelser pga hot osv. INTE populärt bland andra interner.
Senast redigerad av clonezone 2017-10-07 kl. 04:31.
Citera
2017-10-07, 04:35
Citat:
Därför jag säger åt TS att undvika isolering, bland annat. Sen där inne så får du bara 1 timme utanför cellen per dag. På avdelningar så är det 12 timmar (klass två). Det gör stor skillnad...

För dom som inte vet så är det den bilen som kommer och hämtar folk som blir skjutsade till andra ställen. I 90% av fallen så är det folk som inte kan sitta på den avdelningen pga deras brott, fiender, osv osv. Därav knall. Knall som i "hej då". Dom skickar folk till andra avdelningar eller fängelser pga hot osv. INTE populärt bland andra medtagna.

Jodå. Alla står och glor i gluggarna när transportbilarna kommer och går. Förhärdat folk som kritar från godtrogna och inte betalar skulder har jag förstått har satt det där i system också. Upprörande att det finns så opålitligt folk, de borde inte få gå lösa.
Citera
2017-10-07, 04:37
Bannlyst
Citat:

För dom som inte vet så är det den bilen som kommer och hämtar folk som blir skjutsade till andra ställen. I 90% av fallen så är det folk som inte kan sitta på den avdelningen pga deras brott, fiender, osv osv. Därav knall. Dom skickar folk till andra avdelningar eller fängelser pga hot osv. INTE populärt bland andra interner.

Nja, oftast brukar det väl bli knall pga misskötsel, iaf från en klass 3a, en klass 2a e ju lite svårare att bli knallad från pga det, men finns folk som knallar sig själva för att dom inte gillar anstalten eller vill sitta på en speciell anstalt, har en vän som knallade sig själv 9 ggr tills han kom dit han ville.

men a man får ju förklara sig om man blivit knallad, och har man inte någon bra anledning så kan det bli problem.

Isolering är inget bra att sitta i, folk kommer att tro man är golare.
Att bli anklagad för att vara golare är nog det största problemet och det är lätt att bli det med, prata lite för mycket med plitarna, vara själv med en plit när du inte behöver vara det, sitta inlåst på rummet för mycket eller säga fel saker nån gång räcker för att hela avdelningen ska börja tro att en person är golare.
Senast redigerad av Manbat 2017-10-07 kl. 04:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in