Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 12:12
  #1
Avstängd
Om man kokar t.ex. makaroner eller ägg, spelar inte mängden någon roll. Jag har iofs aldrig provat att koka 100 ägg samtidigt eller en enda makaron, men jag litar på min instinkt.

I ugn spelar det mer roll. Med dubbelt så mycket pommes frites får man enligt min erfarenhet lägga på ca 20% till tiden.

I mikrovågsugn verkar det ha ännu mer betydelse. En Billys blir klar på 2 minuter, men det krävs 3 minuter för två stycken. En ökning på 50%.

Beror det här på strömningen runt maten? Kokande vatten rör sig hela tiden, luften i en ugn rör sig kanske inte så mycket, och mikrovågor är väldigt fokuserade?

Sen kallnar väl mikrad mat snabbare än ugnad, som kallnar snabbare än kokad?
Citera
2017-10-06, 17:24
  #2
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Om man kokar t.ex. makaroner eller ägg, spelar inte mängden någon roll. Jag har iofs aldrig provat att koka 100 ägg samtidigt eller en enda makaron, men jag litar på min instinkt.

I ugn spelar det mer roll. Med dubbelt så mycket pommes frites får man enligt min erfarenhet lägga på ca 20% till tiden.

I mikrovågsugn verkar det ha ännu mer betydelse. En Billys blir klar på 2 minuter, men det krävs 3 minuter för två stycken. En ökning på 50%.

Beror det här på strömningen runt maten? Kokande vatten rör sig hela tiden, luften i en ugn rör sig kanske inte så mycket, och mikrovågor är väldigt fokuserade?

Sen kallnar väl mikrad mat snabbare än ugnad, som kallnar snabbare än kokad?

Det finns olika typer av värmeöverföring. Minns inte namnen men en är när det är kontakt mellan saker, och en annan är när det inte är kontakt.(imaginära fotoner kontra riktiga fotoner) När det är kontakt så spelar mediet roll. Vatten leder värme avsevärt mycket bättre än luft t.ex., varför 100 gradigt vatten är svinvarmt och tillagar mat fort, medans 100 gradig luft går att hantera, och lagar mat långsammare.
I kokande vatten så är energiöverföringen från platta till kastrull till vatten till mat snabb. I ugn så är energiöverföringen från värmeelement till luft till mat långsam. I mikro så är den snabb trots luft då luften inte är energins medium så som den delvis är i en ugn. Mikrovågorna värmer inte luften så som värmestrålningen gör som har mycket lägre våglängd och inte absorberas av vatten lika effektivt.

Så vatten leder(överför) värme effektivt.
Luft leder värme dåligt, och strålningen i en ugn är för lång för att absorberas bra av vattnet i maten.
Mikrovågor har perfekt våglängd för att absorberas av vatten och ingen energi går till att värma upp något annat än vattnet i maten.

Strömningen kring maten är förvisso en faktor också, likaså storleken på t.ex. ugnsutrymmet, isolering, effekt på värmekälla osv., men jag skulle säga att värmeledningsförmågan på mediet som är i kontakt med maten är det viktigaste när vi pratar kokning och ugn. När vi pratar om värmestrålning från ugn kontra mikrovågor från mikro så kan man kort bara säga att en längre våglängd som i en ugn har lägre statistisk chans att absorberas av maten och därför behöver man längre tid. Plus att varje foton bär på mindre energi.

Maten kallnar lika snabbt oavsett hur man värmt den från början.

Edit. Juste, finns 3 typer av värmeöverföring, strålning, ledning och konvektion.
Jag tror allt ovan stämmer ändå då mekanismerna bakom värmeöverföring i ledning och konvektion i princip är desamma, men osäker på om det är ledning eller konvektion i vatten och ugn. Partiklar med energi som överför sin energi till andra partiklar är det i alla fall, så skit samma. Strålning är dock vågor i denna kontext.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-10-06 kl. 18:03.
Citera
2017-10-06, 19:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
...
Beror det här på strömningen runt maten? Kokande vatten rör sig hela tiden, luften i en ugn rör sig kanske inte så mycket, och mikrovågor är väldigt fokuserade?

Sen kallnar väl mikrad mat snabbare än ugnad, som kallnar snabbare än kokad?
Nej, nej.

Det handlar om hur mycket vatten som respektive mat innehåller.

Dels är det BARA vattnet som blir uppvärmt i mikron (som nån annan också nämnde), sedan värmer det uppvärmda vattnet resten av maträtten "på vanligt sätt" (= konvektion + värmeledning).

Och dels har just vattnet en avsevärt högre värmeledningsförmåga OCH "uppvärmningsenergi" (dvs kWh per kilogram och antal grader temp.skillnad) än övriga ätliga ämnen i maträtterna.

Mat som du kokar har (eller får) det högsta vatteninnehållet per volym mat ("portion"), samtidigt som nedsänkningen ger maximal värmeledning.

Mat i ugn (som inte dränks i vätska/vatten) har ett lägre vatteninnehåll som dessutom kan minska genom avdunstning ("torkning") under uppvärmingen. Uppvärmingen sker dels genom strålningsvärme (IR-vågor) från ugnens alla uppvärmda insidor. Och dels genom konvektion (värmeledning via uppvärmda luftmolekyler).

Mycket mikro-mat (som Billys-pizza) har ett ganska lågt vatteinnehåll, vilket gör att portionsuppvärmningen går ganska fort. Typiska ganska billiga köksmikro har en rätt låg effekt som är optimal för EN portion. Vid tre eller fler portioner så "vinner" spisplattan/ugnen mestadels då de också har en eleffekt som är flerfaldigt mikron. (I mikron kastas dessutom en del av eleffekten bort genom apparatens fläktkylning.)
Mat som värms i mikron kallnar faktiskt medan den värms! Eftersom dess ugnväggar är/förblir svalare än den önskade temperaturen på maten (IR-strålningsvärme).

Frysta kanelbullar är ett roligt specialfall, eftersom man fuktar dem lite extra inför/isamband med nedfrysningen, så att de ska bli lagom torra efter den avdunstning som sker vid uppvärmingen. Detta extra vatten "gynnar" mikron extra mycket, eftersom dess vågor värmer både fruset och flytande vatten ungefär lika bra.

Medan Popcorn inta alls går fortare i mikron än på spisplattan (men den bekväma portionsförpackningen och undvikandet av disk gör att många gärna betalar dyrt för billigt godis).

Den mesta tiden man sparar i mikron, motsvarar den tid det tar för ugnen att värma sig själv (inkl luften), eller för spisplattan att värma kokkärl och vätskan runt maten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback