Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 11:49
  #1
Medlem
NealCaffreys avatar
Hej

vad finns det för bra lösningar för att spara familjens alla bilder, från telefoner och kameror, på en egen NAS/Cloud, och sedan komma åt dem på ett bra sätt?

Jag har en bild av hur jag skulle vilja ha det men vet inte bästa sätt att lösa det tekniskt. Å andra sidan brukar det alltid finnas en handfull personer här som har kommit på ännu bättre lösningar.

Jag har tänkt att jag skulle vilja ha följande:
-En katalog på NASen där alla (gemensamma) bilder från kameror sparas
-Bilder från iClouds bildström sparas automatiskt till samma katalog
-En app som kommer åt alla dessa bilder på iPhones/iPads och dessutom indexerar på samma sätt som iOS "Bilder" så att det går att söka/filtrera på datum/plats/person osv om denna metadata finns
-Lösningar som använder data för att dela/sälja information om mig är inget alternativ

Jag har ett Cloud från WD och de har lite appar som backupar bilder till NASen. Men de är inte speciellt bra, varken på att backupa eller på att visa bilder.

Ge mig era grymma lösningar!
Citera
2017-10-06, 12:06
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NealCaffrey
Ge mig era grymma lösningar!

Ha i åtanke att en brand i hemmet innebär att alla era foton försvinner. Molnbackup är idag svinbilligt, 100 GB kostar typ 20 spänn per månad hos Google så jag förstår inte riktigt varför du ska ha backupen hemma själv? Dropbox kostar väl ungefär lika mycket om jag inte missminner mig.

Bättre att låta proffsen som redan har appar för alla OS, som har testat sina tjänster i flera år med mera sköta lagringen om du frågar mig.
Citera
2017-10-07, 11:11
  #3
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ha i åtanke att en brand i hemmet innebär att alla era foton försvinner. Molnbackup är idag svinbilligt, 100 GB kostar typ 20 spänn per månad hos Google så jag förstår inte riktigt varför du ska ha backupen hemma själv? Dropbox kostar väl ungefär lika mycket om jag inte missminner mig.

Bättre att låta proffsen som redan har appar för alla OS, som har testat sina tjänster i flera år med mera sköta lagringen om du frågar mig.

50GB på mega.nz kostar 0 kronor.
Citera
2017-10-08, 09:31
  #4
Medlem
NealCaffreys avatar
Tack för svar!

Nu står NASen där så kostnaden för den är 0:- från och med nu. Jag håller med om att molntjänster kan vara ett bättre alternativ för de flesta men med den mängd data jag hanterar betalar sig NASen snabbt.

Med det sagt, vad finns det för bra lösningar att synka bilder och visa bilder mellan iPhones och en extern cloud-tjänst?
Citera
2017-12-23, 17:53
  #5
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Har du en Windows PC eller en Mac ståendes kan du ju mappa NASen och installera Googles Backup and Sync och ändra default mapp till en mapp på NASen.
Backup and Sync finns även som app till iOS (nödvändigt om du vill synka automatiskt).
Vet ej, men de andra stora tjänsterna erbjuder förmodligen också en desktop-mjukvara likt Googles.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback