Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 11:38
  #1
Medlem
Jag försöker hitta en bra vakuumförpackare för att förvara gräs t.ex. Men alla vakuumförpackare man hittar har ju gigantiska påsar. Hur hittar man egentligen dessa vakuumförpackare som kan packa mindre påsar? Eller finns det någon annan lösning?
Citera
2017-10-06, 11:55
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Du kan göra mindre påsar genom att klippa mindre påsar och försluta kanterna igen.

Man kan köpa rullar som bara är förslutna på sidorna. För att göra en påse får man då försluta i båda ändarna men man kan som sagt sedan göra påsarna t ex hälften så breda efteråt.
Citera
2017-10-06, 12:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Du kan göra mindre påsar genom att klippa mindre påsar och försluta kanterna igen.

Man kan köpa rullar som bara är förslutna på sidorna. För att göra en påse får man då försluta i båda ändarna men man kan som sagt sedan göra påsarna t ex hälften så breda efteråt.
Jaha, det är så man gör. Men går det sedan att köra dessa i vilken vakuumförpackare som helst eller måste man ha en som tar så små påsar? Tittar man på t.ex. elgiganten så tar den jättestora påsar endast?

Finns det kanske någon becknare här som har en förpackare att rekommendera till ett bra pris? Det stinker faaan om man inte vakuumförpackar det ordentligt.
__________________
Senast redigerad av BLUE-CHEESE 2017-10-06 kl. 12:21.
Citera
2017-10-06, 12:28
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLUE-CHEESE
Jaha, det är så man gör. Men går det sedan att köra dessa i vilken vakuumförpackare som helst eller måste man ha en som tar så små påsar? Tittar man på t.ex. elgiganten så tar den jättestora påsar endast?

Ja det finns väl olika modeller. Den som jag har har inget magasin eller något sådant. Det är bara en vakuumpump och en värmelist som förseglar påsen. Man behöver inte ha påsar som är lika breda som värmelisten. Det finns ingen minimibredd för hur smala påsar man kan göra på så sätt.

ex: https://i5.walmartimages.com/asr/c33...0&odnBg=FFFFFF

Nu vet jag iofs väldigt lite om vilken påsstorlek som är aktuellt i ditt gebit men att göra en påse på 10x10 cm skulle nog gå bra.
Citera
2017-10-06, 12:35
  #5
Medlem
manheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLUE-CHEESE
Jag försöker hitta en bra vakuumförpackare för att förvara gräs t.ex. Men alla vakuumförpackare man hittar har ju gigantiska påsar. Hur hittar man egentligen dessa vakuumförpackare som kan packa mindre påsar? Eller finns det någon annan lösning?

Jag brukar använda svarta sopsäckar till förvaring av gräs tills jag kör dem till soptippen.
Ca 125 liter brukar de rymma.

Men att vakuumförpacka var smart för då tar de mindre plats.
Citera
2017-10-06, 16:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Du kan göra mindre påsar genom att klippa mindre påsar och försluta kanterna igen.

Man kan köpa rullar som bara är förslutna på sidorna. För att göra en påse får man då försluta i båda ändarna men man kan som sagt sedan göra påsarna t ex hälften så breda efteråt.
Kan du länka någon sån här rulle du pratar om? Eller funkar det med alla rullar? Står inte direkt i annonserna om man kan klippa dem i valfri storlek...
Citera
2017-10-06, 19:29
  #7
Medlem
https://www.netonnet.se/art/hem-hush...1/235297.9430/

Funkar perfekt och 2st påsrullar medföljer. Går att klippas till vilken storlek som helst utan problem.
Riktigt nöjd med min!
Citera
2017-10-06, 19:39
  #8
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guest02
Kan du länka någon sån här rulle du pratar om? Eller funkar det med alla rullar? Står inte direkt i annonserna om man kan klippa dem i valfri storlek...

Typ en sån här rulle: http://www.ebay.com/itm/6-x15-8-x15-....c100005.m1851

Det är meningen att man i första hand gör en förslutning utan vakuum tvärs över rullen i botten och sedan gör en vakuumförslutning i toppen efter att ha lagt i mat (eller annat )

Dock är det natutligtvis inget som gör att man gör en förslutning i i rullens längsledd också för att få en smalare påse.

Jag kan naturligtvis inte garantera att den apparat och de rulllar du tittar på funkar men jag har svårt att tro att inte alla skulle funka. Det enda speciella med dessa påsar/rullar är att hela ytan har ett reliefmönster som gör att det finns kanaler där luften kan ta sig fram medan man evakuerar luften.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback