Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 23:42
  #145
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet du, eller Toitus, vem/vilka det är som utövar påtryckningar på Facebook?
Ett tydligt exempel är Jonas Gardells öppna brev till Mark Zuckerberg förra året.

2016-11-30 Du måste skämmas – annars är vi förlorade
https://www.expressen.se/kultur/du-m...-vi-forlorade/

På engelska: You must be ashamed – or we are all lost
https://www.expressen.se/kultur/you-...-are-all-lost/

Det är ett långt brev som bör läsas i sin helhet. Det sista fetade stycket är följande:
You have to feel shame, Mr Zuckerberg. Because unless you are capable of feeling shame then we are all lost. You are one of the responsible ones, and I hope that you can bear to see and acknowledge your responsibility.
Brevet är underskrivet av ”Jonas Gardell är författare och medarbetare på Expressen Kultur.” Det är alltså en konkret påtryckning från kulturetablissemanget och PK-media. På detta svarar kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke:
Om inte Facebook klarar av att ta ansvar för innehållet på sajten kan det bli aktuellt med tvingande åtgärder.
2016-12-01: "Många ser att det har gått över gränsen"
https://www.expressen.se/kultur/mang...-over-gransen/
Om inte Facebook klarar av att ta ansvar för innehållet på sajten kan det bli aktuellt med tvingande åtgärder.
Det säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) efter Jonas Gardells öppna brev.

[...]
– Jag ska också bjuda in Facebook i Sverige för att prata om hur vi kan arbeta framöver. Jag är övertygad om att de inte vill vara en arena för hot, hat och falska nyheter.
[...]
– Nästa steg skulle vara att ta fram tvingande åtgärder. Men då gör vi också ingrepp i friheter och möjligheter som vi har vant oss vid. Det är ingen väg vi vill gå, det vill jag verkligen understryka. Men vi kan inte heller stå handfallna inför hatet.
Citera
2017-10-10, 23:52
  #146
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet du, eller Toitus, vem/vilka det är som utövar påtryckningar på Facebook?

EU i första hand och enskilda medlemsstater i andra hand. Det är bara att googla på vad som hänt de senaste åren och hur långt mot statlig censur vi är på väg - via ombud som Facebook - genom att sätta politisk och ekonomisk press på dem:

Kultur- och demokratiministern: https://www.expressen.se/kultur/mang...-over-gransen/

https://www.svd.se/tyskland-pressar-facebook-om-nathat

http://money.cnn.com/2017/09/28/tech...ope/index.html

https://www.theverge.com/2017/6/23/1...ine-censorship

https://www.theguardian.com/technolo...te-speech-code

https://www.theverge.com/2017/6/13/1...ism-may-macron


I Sverige finns förstås som bekant också mängder med påtryckargrupper som lobbar för stark censur. De hotar med polis och anmälningar om inte yttrandefriheten kraftigt beskärs.

Så Facebooks censur har ingenting med fria marknadskrafter att göra.
Citera
2017-10-11, 00:10
  #147
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, Facebook utsätts förstås för krav och påtryckningar i alla länder som de verkar i. Det måste vidare vara svårt att dels hålla en övergripande policy och sedan en policy för varje land. Det är ju rimligt att anta att de är försiktiga för att minimera sin riskexponering. Allt annat vore oklokt.

I Sverige har vi också lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (bbs-lagen):
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...a_sfs-1998-112

Administratören och Facebook har skyldighet att ta bort innehåll som har otillåtet innehåll. I slutändan är det förstås en bedömningsfråga om vad som är tillåtet eller inte. En överdriven försiktighet kan givetvis leda till att legitimt innehåll tas bort.

Det sunda förnuftet säger att folk på Facebook INTE kan sitta och göra grundliga utredningar om något är OK eller inte. Vilken anställd på Facebook vågar gå emot massanmälningar? Här är det ju rimligt att anta att Facebook går efter principen ”hellre fälla än fria”. Det skulle i varje fall jag göra.

(Om sedan de som anmäler blåljuger som vissa i tråden blir det ju givetvis ännu värre.)

Ja, du hann ju före mig med det mesta här. Vad det här fallet exempelvis visar är ju alltså att även om det nu skulle vara berättigat att begränsa högerextremisters och islamisters yttrandefrihet är begränsning av vanligt folks och mindre opinionsbildare som Katarina Janouchs rättigheter och friheter det som blir följden av censurregleringarna, som på ytan är självständiga beslut av Facebook, men i verkligheten är följden av hot om tvingande lagstiftning om Facebook inte censurerar självmant.
Citera
2017-10-11, 00:16
  #148
Medlem
Även i detta forum (dvs Flashback överlag) går det säkert att bli både varnad och avstängd på tvivelaktiga grunder.
Bör vi ställa högre krav här jämfört med Facebook ??
Citera
2017-10-11, 00:19
  #149
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, du hann ju före mig med det mesta här. Vad det här fallet exempelvis visar är ju alltså att även om det nu skulle vara berättigat att begränsa högerextremisters och islamisters yttrandefrihet är begränsning av vanligt folks och mindre opinionsbildare som Katarina Janouchs rättigheter och friheter det som blir följden av censurregleringarna, som på ytan är självständiga beslut av Facebook, men i verkligheten är följden av hot om tvingande lagstiftning om Facebook inte censurerar självmant.
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
KJ är ju kontroversiell, men det är väl inte så att någon slags politisk censur förekommer på FaceBook? Hon är ju inte precis högerextrem nazist.
Frågan man måste ställa sig är om det som hänt KJ handlar om politisk censur som via åsiktsgrupper har kopplingar direkt till regeringen.
Citera
2017-10-11, 00:28
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du anklagar mig för att anse att demokrati är ”något som måste bekämpas, med grovt våld om de anser det nödvändigt.Det är en mycket grov lögn och en fullständigt oacceptabel anklagelse. Egentligen borde du rapporteras men jag låter detta få stå kvar som dokumentation över ditt uppförande. Jag kanske till och med lägger en länk hit i min signatur.

Det ladernacken uttrycker är patologiska vanföreställningar. Det spelar ingen roll vad jag skriver, du är helt fixerad i dina gravt störda tankemönster. En normalt fungerande människa uttrycker sig inte som du gör, ladernacke.

Ladernackens resonemang är intressant för det är symtomatiskt för många ”politiskt korrekta”. Det är människor som skapar en helt egen världsbild och agerar utifrån den. Det är klassisk vänsterretorik med lögner och personangrepp. Det är mycket farligt för ett samhälle när vissa medborgare på detta sätt sätter sig över andra medborgare.

Det är mycket enkelt att framställa Katerina Janouch och andra oppositionella som ”onda” genom att fabulera som ladernacken och dennes gelikar. Den ljugande ladernacken och dennes gelikar är på så sätt farliga människor.

Jag anklagar inte dig specifikt, jag anklagar de som är med i NMR, som enligt polis och undersökningar av deras toppskikt ÄR våldsbenägna, titta på deras straffregister. Dessutom vet jag ju inte om du tillhör detta toppskikt, men du sympatiserar helt klart med dem vilket tyder på att du godkänner det de gör i samhället, framkallar hat och störande av ordning.
Jag är uppväxt i ett betydligt mer intellektuellt och upplyst Sverige, och vet vad demokrati betyder, jag har sett motsatsen på demokrati, alltså de ideal som NMR står för, jag såg samma typ av ideal från sovjet i Polen när jag jobbade där innan muren föll, jag såg samma sak när jag jobbade i Sydafrika under apartheid, i Chile under militärjuntan, även i M. Thatchers England fanns dessa odemokratiska ideer när hon skulle krossa fackföreningarna, det framkom ju senare att hennes bästa vän och var Augusto Pinochet som ställdes inför rätta för brott mot de mänskliga rättigheterna när han var diktator. NMR vill ha en totalitär stat, allt tyder på det, det är nog alla normala människor i Sverige överens om.
Naturligtvis är människor som sätter sig upp mot NMR-anhängare farliga för NMR, alla som sätter sig upp mot en totalitär grupp/junta är farliga för dessa människor, det är därför dessa grupper är våldsamma.
Jag har läst igenom en hel del av vad Katerina Janouch skrivit bl.a. på Twitter, och delar av vad hon anklagar de flesta s och V-politiker, och alltså deras väljare för, är lögn. Hon har även en del rasistiska inlägg om man tolkar lagen, förmodligen därför hon är avstängd på Facebook.
Citera
2017-10-11, 00:37
  #151
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Jag anklagar inte dig specifikt, jag anklagar de som är med i NMR, som enligt polis och undersökningar av deras toppskikt ÄR våldsbenägna, titta på deras straffregister. Dessutom vet jag ju inte om du tillhör detta toppskikt, men du sympatiserar helt klart med dem vilket tyder på att du godkänner det de gör i samhället, framkallar hat och störande av ordning.
Detta är OT men dina jävla anklagelser får INTE stå oemotsagda. Jag sympatiserar väl för i helvete INTE med NMR! Är du inte riktig klok? NU FÅR DU JÄVLAR BE OM URSÄKT! Sen kan du be att få dessa inlägg raderade.

Tillägg:
Sen kan du läsa i följande tråd om hur medierna överdriver och målar upp en falsk bild av "hotet" från NMR (som jag alltså INTE sympatiserar med):
(FB) När medierna uppviglar kravaller och våld
__________________
Senast redigerad av Totius 2017-10-11 kl. 01:32. Anledning: Tillägg
Citera
2017-10-11, 00:42
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpenskutt
Tror du verkligen att en liten svensk halvmesyr till journalist/bloggare har någon inverkan på en global tjänst som Facebook, då lever du i någon slags skuggvärld.

Låter som du är avundsjuk på Katerina Janouchs framgångar.

Finns ju "svenska facebook". Och då t o m statsministern uttalat sig om Katerina Janouch så får man väl ändå säga att hon många känner till henne i Sverige.
Citera
2017-10-11, 00:54
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Detta är OT men dina jävla anklagelser får INTE stå oemotsagda. Jag sympatiserar väl för i helvete INTE med NMR! Är du inte riktig klok? NU FÅR DU JÄVLAR BE OM URSÄKT! Sen kan du be att få dessa inlägg raderade.

Bra rutet!

Blir också sur över att det är så mycket "rassande och nassande" i tråden. Barnsligt.
Citera
2017-10-11, 08:58
  #154
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Jag anklagar inte dig specifikt, jag anklagar de som är med i NMR, som enligt polis och undersökningar av deras toppskikt ÄR våldsbenägna, titta på deras straffregister. Dessutom vet jag ju inte om du tillhör detta toppskikt, men du sympatiserar helt klart med dem vilket tyder på att du godkänner det de gör i samhället, framkallar hat och störande av ordning.
Jag är uppväxt i ett betydligt mer intellektuellt och upplyst Sverige, och vet vad demokrati betyder, jag har sett motsatsen på demokrati, alltså de ideal som NMR står för, jag såg samma typ av ideal från sovjet i Polen när jag jobbade där innan muren föll, jag såg samma sak när jag jobbade i Sydafrika under apartheid, i Chile under militärjuntan, även i M. Thatchers England fanns dessa odemokratiska ideer när hon skulle krossa fackföreningarna, det framkom ju senare att hennes bästa vän och var Augusto Pinochet som ställdes inför rätta för brott mot de mänskliga rättigheterna när han var diktator. NMR vill ha en totalitär stat, allt tyder på det, det är nog alla normala människor i Sverige överens om.
Naturligtvis är människor som sätter sig upp mot NMR-anhängare farliga för NMR, alla som sätter sig upp mot en totalitär grupp/junta är farliga för dessa människor, det är därför dessa grupper är våldsamma.
Jag har läst igenom en hel del av vad Katerina Janouch skrivit bl.a. på Twitter, och delar av vad hon anklagar de flesta s och V-politiker, och alltså deras väljare för, är lögn. Hon har även en del rasistiska inlägg om man tolkar lagen, förmodligen därför hon är avstängd på Facebook.
Fackföreningarna som Thatcher krossades leddes av hårdföra vänsterextremister. Till exempel TUC som delvis finansierades av Kaddafi och leddes av Stalinhyllaren Arthur Scargill. Nice try.
Citera
2017-10-11, 10:17
  #155
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Detta är OT men dina jävla anklagelser får INTE stå oemotsagda. Jag sympatiserar väl för i helvete INTE med NMR! Är du inte riktig klok? NU FÅR DU JÄVLAR BE OM URSÄKT! Sen kan du be att få dessa inlägg raderade.

Tillägg:
Sen kan du läsa i följande tråd om hur medierna överdriver och målar upp en falsk bild av "hotet" från NMR (som jag alltså INTE sympatiserar med):
(FB) När medierna uppviglar kravaller och våld
Bra! H*n för sig också på ett synnerligen osnyggt sätt med ordet "normal" - dvs "det är inte normaaalt att tänka/tycka si", eller “som alla andra normaaaala människor gör... (som jag gör) ".

ENLIGT VILKEN NORM DÅ? Lädernackes norm? Passande nick btw.
Lädernacke, sluta genast kasta epitet på folk som diskuterar. Gillar du inte det så kan du gärna lämna Flashback.
Citera
2017-10-11, 16:13
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Jag vet inte så mycket om deras regler, men det verkat helmysko

Om Katerina lyft fram våldtäkten som begåtts mot en ensam unga tjej ,, av flera snuskiga islam pojkar och det är hon som bestraffas för det, så visar det hur fel det är med islam.

PK = är ren fascism förklädd i fina manér,, usch!!

Det är sådana "flera snuskiga islam pojkar" kommentarer som bryter mot reglerna, man pekar ut en hel folkgrupp människor snuskiga våldtäktsmän, dessutom pekar man ut en hel religion som snuskiga våldtäktsmän.
Det är samma sak som när Gudrun Schyman pekade ut alla svenska män som talibaner, det kostade henne partiledarposten.
Det är inte fascism att stänga av någon som inte följer tjänstens regler, lika lite som att en som kör rattfull mister körkortet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback