Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 01:23
  #1
Medlem
Hej!
I helgen är tanken att jag ska måla garaget invändigt, vilket jag nu har några frågor gällande. Garaget invändigt består av tegelvägg och putsvägg. Putsväggen är målad vit tidigare av okänd färg, men eftersom den stoppat i 30+ år så antar jag att det är någon typ av putsfärg. Färgen i sig är inte överdrivet dålig, men det känns ändå som man vill måla den nu när man ska måla resten. När jag ska "mängda" färg - kan jag då klara mig med att rolla på denna vägg ett varv tror ni?

I övrigt består även väggarna av betongvägg. Duger putsfärg där, eller ska jag sikta på någon annan färg?

Någon som har erfarenhet av denna typ av jobb och har tips att dela med sig av?
Citera
2017-10-06, 08:09
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Någonting i stil med det här kommer att funka alldeles utmärkt

http://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala-f...andora-3503071

Jag strukit putsade källarväggar i både tegel och betong med liknande färg med ett gott resultat.
Citera
2017-10-06, 11:57
  #3
Medlem
En silikatfärg är det du ska ha. Den är diffusionsöppen. Kolla bara så färgen som sitter på innan inte är en akrylatfärg. Då ska man inte måla över den med silikatfärg.
För att kolla om det är akrylat, kan du använda t-röd på en trasa o dra över materialet och blir det färg på trasan då är det akrylatfärg.
Citera
2017-10-06, 13:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
En silikatfärg är det du ska ha. Den är diffusionsöppen. Kolla bara så färgen som sitter på innan inte är en akrylatfärg. Då ska man inte måla över den med silikatfärg.
För att kolla om det är akrylat, kan du använda t-röd på en trasa o dra över materialet och blir det färg på trasan då är det akrylatfärg.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...akfarg-500935/

Skulle denna vara helt fel? Verkar ju funka, enligt beskrivningen iaf.
Citera
2017-10-06, 14:28
  #5
Medlem
killawifes avatar
Den funkar men vill du ha en lite tåligare yta så kör på denna: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...tsfarg-500920/

Den är också diffusionsöppen.
Citera
2017-10-06, 20:50
  #6
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
En silikatfärg är det du ska ha. Den är diffusionsöppen. Kolla bara så färgen som sitter på innan inte är en akrylatfärg. Då ska man inte måla över den med silikatfärg.
För att kolla om det är akrylat, kan du använda t-röd på en trasa o dra över materialet och blir det färg på trasan då är det akrylatfärg.

Jag kan garantera att det inte är silikat inne i ett garage. Det finns ett test man kan göra med syra och alkohol.

Dra med en liten bit puts till en färgaffär eller någon annan kvalificerad färgavdelning så droppar de på lite gojs och då vet de direkt.
Citera
2017-10-16, 07:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
En silikatfärg är det du ska ha. Den är diffusionsöppen. Kolla bara så färgen som sitter på innan inte är en akrylatfärg. Då ska man inte måla över den med silikatfärg.
För att kolla om det är akrylat, kan du använda t-röd på en trasa o dra över materialet och blir det färg på trasan då är det akrylatfärg.
Tror att det är akrylatfärg som sitter på väggen. Vad händer om jag stryker på silikat ovanpå denna?
Citera
2017-10-16, 15:48
  #8
Medlem
killawifes avatar
Silikatfärgen kan inte bonda med betongen om det sitter akrylatfärg där och det positiva med färgen försvinner. Som lekman ser du nog ingen skillnad men med tiden kan färgen lossna.
Måla med en akrylatfärg. Det finns ingen anledning att ha silikat i ett garage.
Citera
2017-10-18, 16:21
  #9
Medlem
Köpte denna färg, men ser att den blir lite för mörk. Tror ni att den går att späda ut med likadan färg, fast vit för att få önskad kulör?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och...tsfarg-500920/
Citera
2017-10-19, 00:12
  #10
Medlem
killawifes avatar
Ja det går utmärkt att göra så.
Citera
2017-10-22, 23:14
  #11
Medlem
Nu har jag målat mestadels av allt som skall vara vitt, och so far so good. Det jag dock skulle önska är att få en lite "blankare/glattare" yta på färgen. Just nu är den tämligen sträv, och jag antar att den även kommer bli lätt skitig vid minsta stänk etc.

Finns det någon typ av behandling som skulle ge en lite blankare/glattare yta på färgen, utan att för den skull försämra den befintliga färgens fördelar?
Citera
2017-10-23, 02:16
  #12
Medlem
killawifes avatar
Ja, du kan köpa en vattenbaserad klarlack. Finns både matt halvmatt och blank. Det finns dock väldigt många olika och du bör fråga om rätt då du måste ha en diffusionsöppen för att färgen ska kunna andas. Det brukar även stå på burken. De är inte så vanliga så de har nog inte på Jula.

Ett billigare alternativ är att du bara målar med en blankare inomhusfärg. Det är inte optimalt dock med tanke på fukt i betong så du bör veta hur du har det med ventilation för väggarna. Är garaget nersänkt i marken under huset så avråder jag från det men är det ovan mark så är det knappast nån fara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback