Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-06, 09:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Många studentboenden tillåter inte att man skriver sig där, dumt nog.

Ok. Låter ju skumt. Hur ska man då få post osv som enbart skickas till folkbokföringsadressen?

Är det inte ett brott mot lagen? Dvs man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga vila?
Citera
2017-10-06, 09:07
  #14
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Många studentboenden tillåter inte att man skriver sig där, dumt nog.


Många studentbostäder bryter mot lagen då.
Citera
2017-10-06, 09:22
  #15
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armbarmaster
Ok. Låter ju skumt. Hur ska man då få post osv som enbart skickas till folkbokföringsadressen?

Är det inte ett brott mot lagen? Dvs man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga vila?

Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Många studentbostäder bryter mot lagen då.
Måhända, inte jag som bestämt det, kanske beror på vilken form av boende. Min poäng var iaf att det inte är ovanligt.
Citera
2017-10-06, 09:27
  #16
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Neeeeeej för guds skull jag hyr inte i andra hand. Mitt föräldrar hem är ganska nära så skrev mig inte

Så teckna en hemförsäkring på en gång om du inte har en. Fråga mamsen och papsen om de tecknat en åt dig, annars får du göra det idag. Vid tex brand kan du bli skyldig väldigt stora belopp om du inte har hemförsäkring.

Angående glaset, ring hyresvärden, dom kan nog fixa det, saker går sönder liksom. Om du får betala glaset blir det ju ändå inte nämnvärt dyrare än om du själv skall leta glas och byta själv.
Citera
2017-10-06, 09:34
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Många studentbostäder bryter mot lagen då.
Det är väl iofs bara att folkbokföra sig där ändå. Lär ju inte kunna bli vräkt för att man folkbokför sig där man faktiskt bor samt har kontrakt.

Blir ju svårt med ex bostadsbidrag eller vård om man inte gör så. Hemförsäkring kan ju vara viktigt också.
Citera
2017-10-06, 09:55
  #18
Medlem
Prata först med hyresvärden för att se om det går att lösa på något smidigt sätt. De kanske har reservdelar liggande. Studentboenden har ganska högt slitage så de bör ha prylar liggande.

Hemförsäkring ska du ha. Kolla dina försäkringsbrev. Lämpligt är att sätta in allt sånt i en pärm och ha en flik för boende där du sätter hyreskontraktet, hemförsäkring och annat som rör ditt boende.
Andra vettiga flikar att ha när du ändå är igång och fixar din pärm med viktiga papper är:
Anställning och lön - Anställningsavtal etc.
Pension - Här blir det mycket när man börjar jobba.
Bank - Allt som kommer från banken.
Personförsäkringar - Dina olycksfallsförsäkringar.
Kvitton och garantier - För dyrare saker.
Bil och försäkring - Allt kring bilen om man har en.

Utöver ovanstående pärm så är det vettigt att ha en pärm till med alla räkningar och småkvitton (häfta fast flera på A4-papper). Där sätter du bara in allt som kommer i kronologisk ordning. Då kan man alltid gå tillbaka och kolla på räkningar man betalat och saker man köpt om man behöver det. Släng det som är äldre än 3 år för då gäller inte reklamationsrätten längre.

Se till att skaffa Kivra så att du får så mycket som möjligt digitalt. Extra viktigt då du inte får din post hem till dig. Då slipper du få massor med papper som ska hanteras. Allt ligger istället hos Kivra.
Lägg upp alla fasta kostnader på autogiro eller e-faktura med automatisk betalning.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Måhända, inte jag som bestämt det, kanske beror på vilken form av boende. Min poäng var iaf att det inte är ovanligt.
Har du exempel på något studentboende där det inte är tillåtet? Jag hittar inget när jag googlar. Man SKA vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga nattvila. Sen är ju en annan fråga hur de kan hindra en att göra det?
Citera
2017-10-06, 10:45
  #19
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Har du exempel på något studentboende där det inte är tillåtet? Jag hittar inget när jag googlar. Man SKA vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga nattvila. Sen är ju en annan fråga hur de kan hindra en att göra det?
När jag själv pluggade för två år sedan fick vi endast i undantagsfall skriva oss på studentboendet, dock står detta inte på deras hemsida. Tänker inte skriva ut var, av naturliga skäl.
Citera
2017-10-06, 11:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
När jag själv pluggade för två år sedan fick vi endast i undantagsfall skriva oss på studentboendet, dock står detta inte på deras hemsida. Tänker inte skriva ut var, av naturliga skäl.
"I undantagsfall" betyder inte att det var förbjudet. Vad var anledningen till att inte vilja att folk skrev sig där de faktiskt bor? Det är ju den boende som bryter mot lagen (vilket då hyresvärden uppmanar till) och det blir krångligt att söka bostadsbidrag vilket många studenter är berättigade till.
Citera
2017-10-06, 11:21
  #21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
"I undantagsfall" betyder inte att det var förbjudet. Vad var anledningen till att inte vilja att folk skrev sig där de faktiskt bor? Det är ju den boende som bryter mot lagen (vilket då hyresvärden uppmanar till) och det blir krångligt att söka bostadsbidrag vilket många studenter är berättigade till.
Jag sa inte att det var förbjudet.

Nu glider vi verkligen ifrån ämnet här så vi kan fortsätta diskussionen i någon annan, mer passande tråd. Det finns lite olika regler kring folkbokföring och jag säger inte heller att skolorna gör rätt; jag bara säger att det sker för att förklara att TS faktiskt kan bo i ett studentboende utan att vara skriven där, dock var just den detaljen inte topic.
Citera
2017-10-06, 13:24
  #22
Medlem
sommarlovs avatar
Det är väl bara säga till hyresvärlden som det är, du gjorde en sockerkaka och stängde luckan för hårt och glaset sprack!

Och försök uppträda mera vuxet i fortsättningen...
Citera
2017-10-06, 14:26
  #23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej

Fick damp och kastade en xbox kontroll
Såklart bor man i fattig studenlägenhten

Glaset på min ugn gick sönder
Verkar vara ytterglaset, innerglaset intakt
det droppar fortfarande från ugnen

det är en ugn/spis
Ja helt enkelt, ytterglaset till ugnen är paj. Helt och hållet
innerglaset intakt
Verkar vara något specialglass på yttersidan skärma av värme kanske, någon expert?
Vad kostar detta att fixa?
Glas kan faktiskt gå sönder av sig själv pga inre spänningar (rätt ordval?). Har själv varit med om det både på ugnsglas och duschkabin.
Kanske något du kan skylla på?
Citera
2017-10-06, 20:33
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murpendurpen
Hej

Fick damp och kastade en xbox kontroll
Såklart bor man i fattig studenlägenhten

Glaset på min ugn gick sönder
Verkar vara ytterglaset, innerglaset intakt
det droppar fortfarande från ugnen

det är en ugn/spis
Ja helt enkelt, ytterglaset till ugnen är paj. Helt och hållet
innerglaset intakt
Verkar vara något specialglass på yttersidan skärma av värme kanske, någon expert?
Vad kostar detta att fixa?

ingen fara gjort samma sak men jag var förbannad på mitt feta ex.

jag tog modellnummer och märke och googlade fram
reservdelar. min del kostade runt 1200 kr inklusive
frakt. kom efter 5 dagar.

monterade det själv på mindre än en timme.

jag är inte speciellt praktiskt lagd är du helt
främmande till att montera det hör med någon
bekant.

skulle aldrig ta det med fastighetsägare eller så,
varför riskera en dålig relation till den som har
lägenheter.

en gång blev tjejen galen och kastade runt bläck
runt väggarna. vi hade tur och hitta samma färg
och behövde bara måla där det var prickigt.

kostnad mindre än en 100 kr för pensel och lten
burk färg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback