Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-06, 17:01
  #13
Medlem
Autobahn76s avatar
Det kan stämma att vi upplever verkligheten på ett mer "sant" sätt under derealisation. Det är ett fruktansvärt jobbigt tillstånd att befinna sig i. Jag hade symptomen själv under många år.

Derealisation bottnar ofta i en traumatisk uppväxt/psykisk sjukdom men jag skulle ändå vilja likna symptomet med en glimt till upplysning/erfarenhet.

"Verkligheten" ter sig plötsligt inte lika självklar som du tidigare trott. Problemet för många av oss, och grunden till lidandet (?) är att vi ifrågasätter denna verklighet från ett "jag-perspektiv". Om du skiftar det perspektivet så finner du mer lugn.

"Your mind, if you have one, is not in your head. Your head is in your mind.
- Alan Watts
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2017-10-06 kl. 17:11.
Citera
2017-11-06, 13:13
  #14
Medlem
Låter mycket likt den känsla som författaren och filosofen Jean-Paul Sartre beskriver i boken Äcklet.
Citera
2017-11-08, 04:17
  #15
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealisten.
Allting är konstigt, jag fattar ingenting. Ett träd är inte ett träd längre, det är något okänt. Mannen i spegeln är något okänt, marken jag går på, tankarna som dyker upp. Allt är okänt. Detta tillstånd färgar sinne och dess olika tankar som då dyker upp. Ibland blir jag lugn, andra gånger brister jag ut i gråt.
Detta är inget permanent tillstånd men det är alltid tillgängligt om ni förstår, så fort jag blir alert, men varför det händer 16:07 och inte två minuter tidigare är en gåta.

Är det någon som känner igen sig? Kan dela med sig av lite tankar?

Jag var inne på ett liknande spår med snarlika tankar för en tid sen.

(FB) Hur ofta ifrågasätter du ditt egna väsen?

Blir lite lycklig inombords när jag ser att andra också fått börja om från början i sin syn på sig själv och omgivningen när föreställning efter föreställning rasar omkring en.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback