Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 21:55
  #1
Medlem
Är det i en öppen pipa alltid en halv våglängd av en tryckvåg, eller bara en halv våglängd för en speciell frekvens? Ifall man skulle variera styrkan av blåsningen så skulle pipan kunna innehålla 3/4 av en våglängd?

Hur kommer det sig att en tryckvåg reflekteras tillbaka i en öppen pipa? Att det skulle vara så i en stängd pipa är lätt att förstå men inte en öppen.
Nedanstående länk illustrerar min andra fråga. Tacksam för hjälp. http://www.mwit.ac.th/~physicslab/ap...waves/oti.html
Citera
2017-10-05, 22:29
  #2
Medlem
Bara helt kort: Sambandet mellan våglängd och frekvens beror av ljudets hastighet. Med andra ord - En pipa med viss längd ger en viss frekvens. Det är ju principen för ett blåsinstrument, ex orgel. Om du spelar flöjt och blåser med annan gas än luft får du andra toner. Hur nu det ska gå till...

Öppen pipa och sluten pipa ger olika reflektion. Öppen pipa ger en buk, dvs max amplitud vid öppningen och sluten ger min vid stoppet.
Lite smått flummigt på kvällen. Men ville bara ge ett litet svar. Godnatt!
Citera
2017-10-05, 23:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Med andra ord - En pipa med viss längd ger en viss frekvens.
Det är just detta som jag har lite svårt med. Varför är det inte så att en pipa med en längd ger en viss våglängd? Det är som att man betraktar att det alltid är en halv våglängd i en öppen pipa.


Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Öppen pipa och sluten pipa ger olika reflektion. Öppen pipa ger en buk, dvs max amplitud vid öppningen och sluten ger min vid stoppet.
Varför är det så öppen pipa har en buk vid öppningen? Kan inte buken vara någon annanstans? T.ex. i mitten av pipan?

Tack för ett sådant sent svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback