Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-23, 14:33
  #121
Medlem
Voaks avatar
En väldigt begränsad andel. Skräckpropaganda och envis lobbying har gjort sitt för det närmsta årtiondet, tyvärr.
Citera
2018-02-02, 16:00
  #122
Medlem
skogsklumpens avatar
Idag mellan 10-15% för en legalisering.
Problemet i sig är stigmatiseringen i det här landet, har själv varit med om det, klev ut ur garderoben med att jag rökte gräs ibland. BAAM!! Där kom missbrukarstämpeln, knarkare,dödsdömd, orosanmälningar, "gateway teorin" hördes vara och varan gång.
Då märkte jag verkligen av hur allvarligt läget är vårat land, finns sådan okunskap som flera andra på forumet vet med sig säkert.
Vi har en regering och opposition som fortsätter i en nedåtgående spiral med samma politik, varav tjänstemän oroar sig för utvecklingen i Kanada med legalisering?!
och är så förbannat trångsynta att dom vill försöka prata halva Nordamerika tillrätta om det.
Vet inte riktigt vad som ska hända innan en förändring går i rullning.

Vad vet jag, kanske måste gängkrigen gå upp några NIVÅER till??
Citera
2018-03-20, 21:26
  #123
Medlem
Det är nog ett rätt stort mörkertal på hur många, men det är lägre än Danmark. Med ett generationsskifte som ser USA legalisera kommer det förhoppningsvis skifta snabbt.
Citera
2018-05-02, 06:01
  #124
Avstängd
Plaguetongues avatar
alldeles för få. Cannabis du röker kommer och odlas oftast i sverige, nån tjänar en hacka på det och någon får gräset och röker det och mår bra. Det finns inga riktiga argument för att cannabis ska vara olagligt, det är inte speciellt farligt heller, visst kan man ta skada av längre bruk men det kan du av att dricka läsk eller röka tobak också för att inte tala om alkohol.

Jag är emot tyngre droger som ofta ställer till med en massa skit, folk blir knäpp i skallen av eller överdoserar, knarkkarteller mördar folk osv, det är inget sånt i cannabis branchen, dessutom skulle ju staten kunna tjäna en hacka i form av skatter om det var lagligt.
Citera
2018-05-02, 23:49
  #125
Medlem
18-64 hade jag varit förvånad om det var över 10%.

16-30 uppemot 25-30% däremot.
Citera
2018-05-02, 23:51
  #126
Medlem
DaChiefs avatar
Kanske varannan till var tredje ung människa. Var tredje vuxen, en av 4 medelålders eller pensionär.

Dvs långtifrån majoritet. Dock kommer de ju bli tvingad till det inom sinom tid, för allas bästa.
Citera
2018-08-03, 14:40
  #127
Medlem
Heauxms avatar
För bara några år sen hade jag sagt under 10 procent. Men nu när jag jobbat på litr olika arbetsplatser är jag rejält överraskad. Kollegor, chefer, skötsamma pryda vuxna. Alla röker.
Men det är nog inte bara aktiva konsumenter som är positiva till legalisering.
Mellan 40-55% gissar jag på idag.
Citera
2018-10-30, 02:24
  #128
Medlem
PhilipMorrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fast jag har noterat samma typ av mentala nedgång hos folk jag känner sedan grundskolan, som i/efter gymnasiet började röka rentutav dagligen. Förändringarna på intellektet blir rätt tydliga efter ett antal år...
Nu var det omkring femton år sedan jag tog studenten, och det händer då och då att man träffar på dessa personer i olika sammanhang. Och ja, det blir ganska snabbt facepalms när man pratar med dem. Och såna var de inte förr i tiden. "Någonting" har hänt med dem - och blir värre för vart år som går...

Och det är samma typer av argument och resonemang man ser just hos de flesta legaliseringsförespråkare. Gärna med argument i stil med "Äsch vadå - jag har rökt varje dag i 15 år och det har inte skadat mig på något sätt" - vilket närmast för tankarna till när man står i krogkön och någon riktigt pissfull person skall försöka bevisa sig spiknykter för vakterna för att få komma in.

Jo men nu finns det ju studier som påvisar att brukande av cannabis har en negativ påverkan på hjärnans utveckling... i tonåren. Däremot har man inte kunnat hitta samma samband vid ett brukande av cannabis i vuxenålder. Så jag förstår att det blir en del facepalms när du möter juniortomtarna alla gånger. Det är sannolikt en av anledningarna att normala länder så som Kanada, sätter åldergräns på rökandet. Å andra sidan ska man väl egentligen inte röka något över huvud taget under 18 år, sannolikt har många av oss här ändå teströkt en cigg under 18 år.
Citera
2018-11-06, 20:40
  #129
Medlem
Kanske 20% är för legalisering, men politikerna har ju hämtat sin kunskap i ämnet från Reefer Madness och annan skräckpropaganda.

Fock it, jag fick just min Cannaseur One humidor från Kanada och DM levererar bra grönt nu när man inte odlar själv. Livet kunde vara värre! Nu dags att packa lite Sour Amnesia i vappen efter en hård dag med mycket kodknackande 😁
Citera
2018-12-22, 19:20
  #130
Medlem
killenmedkexs avatar
15-25% Låter troligast, finns många som gillar att röka ibland men har ej kontakter eller vill förstöra sitt liv med risken av att åka fast.

Som många säger så är det ett väldigt stort mörkertal i Sverige pga hur alla droger utom alkohol och nikotin är otroligt taboo, så man håller käften om man har ett sunt förnuft.

Kommer förhoppningsvis vända de kommande 10 åren.
Citera
2018-12-31, 09:03
  #131
Medlem
WebMacahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkex
15-25% Låter troligast, finns många som gillar att röka ibland men har ej kontakter eller vill förstöra sitt liv med risken av att åka fast.

Som många säger så är det ett väldigt stort mörkertal i Sverige pga hur alla droger utom alkohol och nikotin är otroligt taboo, så man håller käften om man har ett sunt förnuft.

Kommer förhoppningsvis vända de kommande 10 åren.

24% "För legalisering" och 16% "Vet ej", enligt den undersökning som Aftonbladet hänvisar till.
Överraskande stor andel som inte är emot ändå.
Dock spelar det inte så stor roll eftersom politiker och samhället i stort är indoktrinerade med att alla droger är farliga och detta synsätt tar väldigt lång tid att förändra. Förmodligen måste de gamla dö ut och nya tillträda innan något ändras. Problemet är också att läkemedelsindustrin har ett punggrepp om läkarkåren och politiker och de ser ju ingen nytta med att legalisera eftersom de förlorar intäkter på sina läkemedel.
Tror tyvärr att Sverige blir sist av alla länder (förutom möjligtvis Nordkorea) att legalisera.
Citera
2018-12-31, 15:37
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebMacahan
24% "För legalisering" och 16% "Vet ej", enligt den undersökning som Aftonbladet hänvisar till.
Överraskande stor andel som inte är emot ändå.
Dock spelar det inte så stor roll eftersom politiker och samhället i stort är indoktrinerade med att alla droger är farliga och detta synsätt tar väldigt lång tid att förändra. Förmodligen måste de gamla dö ut och nya tillträda innan något ändras. Problemet är också att läkemedelsindustrin har ett punggrepp om läkarkåren och politiker och de ser ju ingen nytta med att legalisera eftersom de förlorar intäkter på sina läkemedel.
Tror tyvärr att Sverige blir sist av alla länder (förutom möjligtvis Nordkorea) att legalisera.

Nordkorea har det redan legat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback