Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-06, 14:32
  #133
Medlem
Inte så många skulle jag gissa på, i media nämns tex aldrig något positivt med cannabis och om man frågar den "vanliga svensken" vad den tycker tror jag att de flesta skulle vilja att förbudet fanns kvar.
Citera
2019-01-06, 17:13
  #134
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
För bara några år sen hade jag sagt under 10 procent. Men nu när jag jobbat på litr olika arbetsplatser är jag rejält överraskad. Kollegor, chefer, skötsamma pryda vuxna. Alla röker.
Men det är nog inte bara aktiva konsumenter som är positiva till legalisering.
Mellan 40-55% gissar jag på idag.
Jag tror 35-40%(Ingen tvekan), vad folk missar är Bradley effekten, och de tror på allvar att så få vill legalisera.
Citera
2019-01-10, 15:23
  #135
Avstängd
Dagdrivarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag tror 35-40%(Ingen tvekan), vad folk missar är Bradley effekten, och de tror på allvar att så få vill legalisera.


Jag tror att idag är det färre än30%, Svensken verkar tro att starksprit är mycket bättre en gång i veckan än att röka ett en joint två gånger i veckan
Citera
2019-01-10, 15:29
  #136
Medlem
Lite drygt 25% enl. den här.

https://www.skaraborgslanstidning.se...bis-i-sverige/
Citera
2019-01-10, 15:33
  #137
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrivarn
Jag tror att idag är det färre än30%, Svensken verkar tro att starksprit är mycket bättre en gång i veckan än att röka ett en joint två gånger i veckan
Bradley effekten är effektiv, ingen jag känner som nyttjar cannabis, har någonsin svarat ärligt på dessa undersökningar.
Jag har aldrig gjort det, dock väldigt länge sedan jag ens fick frågan på nått sätt, och då i dessa undersökningar då.

Vad den okunnige Svensken säger är rätt ointressant, då denna är indoktrinerad.
Det enda intressanta där, är hur man får in fakta.
Men min gissning säger mig att det är svårt till omöjligt, och just pga denna extremt effektiva indoktrinering vi har på området.
Citera
2019-01-11, 12:08
  #138
Medlem
Jag kan berätta en historia som förmodligen visar hur attityden fungerar i Sverige. Det var för nästan 10 år sedan nu.

Jag odlade i en lägenhet i ett stort hyreshus (7:e våningen) i ett växthus från ÖB som jag hade klätt in i mylar. Jag hade en utblåsfläkt med kolfilter och en skrubber men det luktade ändå ut i trappen. En av orsakerna till det var nog att jag öppnade fönster och dörrar för att vädra med det gjorde nog bara att all luft pressades in i lägenheten och sedan in i trappen. Det tog mig väl en tre dagar att bygga en låda över ett av fönstren så att luften kom ut ordentligt.

Hur som helst så bodde det en latino (vet ej vilket land han var ifrån) med sin fru och två barn på våning 5. De var alltid superglada när han träffade mig i porten och ställde en massa frågor om min häftiga bil o.s.v.

En dag knackade det på dörren och naturligtvis så öppnade jag inte. Snabbt därefter så ringer det på en annan dörr så jag tror att det är en försäljare eller en tv-kontrollant. Jag öppnar nyfiket dörren och hör från någon våning ner en manlig röst: "Ja, men, jag känner ingenting som luktar nu." Och en kvinna som bryter på dålig svenska: "ahaaaaaa". Den andra rösten "Ni får höra av er igen om det börjar lukta".

Eftersom jag var i en ganska dålig sits rent ekonomiskt så körde jag vidare tills det var dags att skörda, det luktade ju uppenbarligen inte längre.

En dag efter att allt var över så frågade grannen mig om jag kunde hjälpa honom att installera ett skåp och mysbelysning i hans badrum. De tjatade väl vid ett flertal tillfällen och till slut så gick jag med på att fixa det där. De bjöd på kaffe och munkar och var väldigt tacksamma för arbetet. Sen frågade frun var jag bodde och jag sa 7:e våningen. Hon frågade: Var då? Till höger? Jag: Nej i mitten. Hon vart alldeles vit i ansiktet och visste inte vad hon skulle säga. Då insåg jag att det här var den kvinnliga rösten och jag hade hört.

De hade alltså tjallat ner en pundig knarkodlare och nu hade samma person alltså hjälpt dem med att fixa badrummet i gratis. Det var ganska tydligt att det var svårt att höja stämningen vid matbordet från alla parters sida men ingen vågade nämna elefanten i rummet.

Jag tror att de ändrade uppfattning efter det. "Vanliga" människor tror helt enkelt på skräckpropagandan men när de träffar en gott anpassad cannabisentusiast så byter de nog åsikt.
Citera
2019-01-11, 15:16
  #139
Medlem
lilmayos avatar
35.7%
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback