Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 15:27
  #1
Medlem
pokemontrainers avatar
Hej!

Har precis fått ärva en analog kamera, är dock lite vilsen.

Har därför två frågor:

1. Vilken filmrulle rekommenderar ni nu inför hösten då det börjar bli mörkt? Gillar grain så gärna något där man kan få det!

2. Har lite koll men den inbyggda ljusmätaren verkar vara sönder. Laddade dock hem en app som heter Light Meter som berättar vad jag ska ställa in, borde väll vara ganska accurate?

Mvh
Citera
2017-10-06, 00:09
  #2
Medlem
MindRewinds avatar
Trevligt! Vad för kamera är det?

Testa Ilford HP5 eller Kodak Tri-X (iso 400), du kan lätt pressa till iso 1600-3200 och då lär du få korn (beroende på framkallare). Ang. framkallare så hade jag soppat i Rodinal för skarpare negativ och korn, XTOL för lite mindre korn. Tycker personligen att XTOL fungerar bättre när man pressar film, Rodinal blir jävligt kornigt.. men å andra sidan så ville du ha korn så kör på..!

Är inte helt insatt i hur accurate appen är men det lilla jag har läst om dessa appar så ska de vara rätt OK att använda.

Lycka till!
Citera
2017-10-06, 08:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Hej!

Har precis fått ärva en analog kamera, är dock lite vilsen.

Har därför två frågor:

1. Vilken filmrulle rekommenderar ni nu inför hösten då det börjar bli mörkt? Gillar grain så gärna något där man kan få det!

2. Har lite koll men den inbyggda ljusmätaren verkar vara sönder. Laddade dock hem en app som heter Light Meter som berättar vad jag ska ställa in, borde väll vara ganska accurate?

Mvh
Kan du tala om vad kameran heter? Varför tror du ljusmätaren är sönder? Ofta är det batteriet som är slut och det kan vara kraftigt korrosion på kontakterna om batteriet läcket men det mesta går att fixa.

Tri-X som rekommenderats är känd för kraftigt korn men fördelen är att Tri-X har korn som ser ok ut. Vissa modernare filmsorter har mindre korn men kornen ser sämre ut.
Citera
2017-10-10, 16:37
  #4
Medlem
MindRewinds avatar
Som Chalmeristen skrev ovan, kolla kontakterna, går att rengöra rätt enkelt ifall batteriet har läckt. Räddade en Canon F-1 (old) på detta sätt samt en snorbillig Canon FTb, båda fungerar kanon fortfarande.

Alternativ #2 är att använda denna app du laddade ner eller skaffa en riktig ljusmätare, t ex. Minolta Auto meter IV F alt. V F, dessa kan du (oftast) hitta för en billig peng, om du letar runt lite.. Ett tips är tradera eller fotosidan. Finns en del billiga Sekonic med, en smaksak och såklart en kostnadsfråga! Fasiken, en gammal Minolta Auto meter III / III F från 1981 hade fungerat minst lika bra, borde inte kosta mer än 300-500kr.

Ang. film så tycker jag även TMax 400 är trevlig, framförallt om man pressar (och då i XTOL), smaksak!

Lycka till..!
__________________
Senast redigerad av MindRewind 2017-10-10 kl. 16:44.
Citera
2017-12-30, 22:34
  #5
Medlem
Tycker att du gör rätt som plockar fram den analoga kameran ilford hp5 eller kodak tri-x är superfilmer kolla in https://www.photax.se
De är underbara att ringa och prata med. Leta upp en lokal fotoklubb för hjälp med framkallningsdosor mm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback