Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 14:52
  #1
Medlem
ChrisChans avatar
En bekant i Thailand ville gärna att jag skulle skicka ner svenska kantareller. Undrar dock om det inte kan finnas risker för henne som mottagare. Thailand är ju som bekant inte speciellt rättssäkert / kan ha absurda straff och jag undrar vad som skulle hända om tullen fick för sig att det kan vara psykedeliska svampar eller om det bryter mot någon importlag. Någon som vet om det är tillräckligt riskfritt för att jag ska kunna skicka? Tack!
Citera
2017-10-05, 14:59
  #2
Medlem
Kan du inte kolla med thailändska ambassaden vad som gäller, dom borde ju veta.
Citera
2017-10-05, 14:59
  #3
Medlem
Att skicka mat som inte är kontrollerad och godkänd är riskabelt. Mat är dock inte olaglig, så det värsta som händer är att tullen slänger den. Dock kan ju mat innehålla sjukdomar och mikroorganismer som kan ställa till det, om det glider genom tullen.

Dock kan man låta göra maten OK i sverige och få papper på att den är godkänd.
Citera
2017-10-05, 15:06
  #4
Medlem
DoyDoyys avatar
Dubbelkolla. Thailand är inte direkt känt för att se mellan fingrarna för "små" brott
Citera
2017-10-05, 18:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoyDoyy
Dubbelkolla. Thailand är inte direkt känt för att se mellan fingrarna för "små" brott
Låter klokt.
Citera
2017-10-05, 20:02
  #6
Medlem
Nu ska jag inte säga vad man får göra o inte göra. Kan bara säga att både tjejen o jag har taget med oss kantareller till Thailand flera gånger, inte bara det. Det flesta bär o frukter vi har här i Sverige har tagits med i torkad form.
Citera
2017-10-05, 20:20
  #7
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Nu ska jag inte säga vad man får göra o inte göra. Kan bara säga att både tjejen o jag har taget med oss kantareller till Thailand flera gånger, inte bara det. Det flesta bär o frukter vi har här i Sverige har tagits med i torkad form.
Har ni blivit stoppade och kollade nån gång?
Citera
2017-10-06, 04:47
  #8
Medlem
Tipsa din vän om att det finns Thailändska kantareller att köpa också...
Citera
2018-04-05, 22:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Har ni blivit stoppade och kollade nån gång?

Ja
Citera
2018-04-06, 19:43
  #10
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Ja
Verkligen? Jag tog med mig hallon och en stock snus bla.
fick igenom snuset när jag visade tjänstemannen www.siamsnus.com
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2878960

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback