Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 13:46
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du bevisar här att du inte förstår dig på det ekonomiska systemet. Läs denna tråd om du vill förstå -> (FB) Varför får bankerna skapa pengar ur tomma intet?!(och liknande frågor /Mod)

Banken lånar inte in pengar från centralbanken för att sedan låna ut.

När lån skapas så skapas två två fordringar, en från banken och en till låneslaven. Detta lån och fordringar skapas utan kapitaltäckning, det är blott tomma löften. Kommer inte räntebetalningar in så blir det tvångsförsälj av bostaden så att lånet löses.
Du har rätt i att jag hade fel om att banken lånar från centralbanken. Men det tar inte bort risken, för det är inte säkert att tvångsförsäljningen löser lånet och då står banken kvar med lånet som de kanske aldrig får tillbaka. Då tvingas banken ta en kreditförlust, ett bolån för en storbank är naturligtvis ingen fara, men om det kommer många såsom under subprimekrisen i USA så kan hela banken sättas på spel. Sen är ju huslån inte det viktigaste en bank sysslar med, långt mycket viktigare är utlåning till företag för investeringar och där har man helt andra risknivåer. Bankens risk vid ett lån för en investering är bara negativ, dvs. att låntagaren inte kan betala tillbaka, hur mycket pengar låntagaren än tjänar på sin investering får banken bara sin räntebetalning.

Citat:
Man har alltså skapat en låneslav genom att ta ränta på pengar man inte har täckning för. Man tar noll risk vid lån, man tar en chans till att skapa intäkter för en produkt man inte har. Man skapar en slav. Eftersom 97% av alla pengar är krediter så kommer all ekonomisk aktivitet tillfalla banken i nåt läge och kontinuerligt. Banken är din och min mästare som enbart sitter på kontrollen över systemet. Dom bidrar inte med någonting till systemet. Dom skapar inget reellt värde öht. Dom är parasiter.
Ett fungerande finanssystem är grunden i en marknadsekonomi, det är en väldigt viktig service, att du inte förstår den ändrar ingenting.

Citat:
Ja det är eftersträvansvärt att systemet kyls ner för att miljön ska få en chans till återhämtning. Det handlar om överlevnad för moder jord och därför oss själva. Det är inte rationellt att skita där man bor...
Tillväxt betyder inte bara större bilar, till viss del gör det det i Sverige men globalt pratar vi om något helt annat. Tillväxt betyder att människor lyfts ur fattigdom därför att ekonomin växer, mer mat produceras, bättre bostäder, bättre kommunikationer etc. Att stoppa tillväxten blir att stoppa den tekniska utvecklingen, eller har du någon metod för att hålla liv i den i ett samhälle utan tillväxt?

Citat:
Man mäter tidsåtgång/nerlagd energi och marknadens subjektiva värdering på arbetet för att adekvat kunna mäta hur stor summa pengar ett givet arbete ska resultera i. Detta är mkt tekniskt svårt. Men framtidens innovation kan kanske möjliggöra detta.
Nej det är ju så det fungerar idag i många yrken, något haltande i Sverige eftersom vi har kollektivavtal och annat som stör det här. Jag får betald för tiden jag arbetar multiplicerat med en marknadsfaktor, det är inget konstigt.

Citat:
Ja jag har sagt blockchain flera gånger. Blockchain innebär att marknaden kommunicerar med varandra på storskalig nivå. Inga centrala institut behöver finnas såsom banker och stat. Individ kommunicerar med individ vilket innebär maximal effektivitet.
Blockchain kan bli intressant på sikt, vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag ser också fördelar med att stater inte kan gå in och manipulera växelkursen, som Sverige på 80talet. Däremot så tvivlar jag på att det kommer att lösa alla problem på det sättet du verkar tro. Förmodligen kommer även såna system kunna manipuleras och behöver därför reglering, vilket genast blir mer komplicerat och kräver överstatlighet då det per definition är globala företeelser.

Citat:
Jo banken tjänar frukten av mitt arbete. Direkt och indirekt då min konsumtion delvis tillfaller banken - priset jag betalar innefattar räntebetalningar till banken.
Direkt då jag själv är lånetagare.
Banken är en del i ekosystemet, de erbjuder tjänsten finansiering till ett pris som kallas ränta det är inget att vara rädd för och det gör dig inte till slav.

Citat:
Bankens status i ekonomin är helt skev. Dom förtjänar inte deras intäkter i relation till vad dom gör.
Det är en legitim åsikt, men en bara en åsikt, exakt vad som är rimligt är svårt att säga. Själv tycker jag att problemet är att bankerna tar för stora risker vilket ger hög utdelning för dem, men de lämnar över ansvaret till staten.

Citat:
Kapital är inte värdefullt i sig. En bil, ett hus, mat och vatten är värdefullt för människan. Kapital är bara en social konstruktion, kapital är en morot och piska och som håller människor i ett mentalt slaveri. Att tjäna pengar på kapital är att vara parasiternas parasit.
Säg att jag har en jättebra ide om hur man skulle kunna tillverka och marknadsföra en ny produkt, för att realisera det här så behöver jag bygga en fabrik, distribution, jag behöver anställda etc. För att bygga fabriken så behöver jag ersätta byggarbetare, leverantörer etc. hur ska det här fungera i ett samhälle utan kapital?

Citat:
Ikea hade en vinst på 41.1 miljarder 2016.
Bara Nordea gick med 41 miljarder i vinst 2016. Tillsammans med övriga svenska storbanker så hade man en vinst på 91 miljarder...
Bara Nordea, Nordea är den största banken och är fortfarande till stor del statlig genom finska staten. Vad har omsättningen med saken att göra? Jag pratade också om personer, inte företag. Vad möbelbranschen i Sverige i stort omsätter och har i vinst vet jag inte. Naturligtvis sker tillverkningen i andra känder, det vore ju bortkastat att ha högutbildade svenskar, med en 12 årig statsfinansierad utbildning i bagaget att sitta och sy kläder.

Citat:
Dagens system är en symbios av marxism och liberalism. Är man för dagens system så är man en schizofren liberal defacto marxist. Du är för dagens system således är du en schizofren liberal defacto marxist.

Marxismens tes är att Produktivkrafterna (Människan (pengar), redskap och maskiner) bestämmer produktionsförhållandena (arbetsfördelning och egendomsförhållanden) som i sin tur bestämmer hela det sociala livet såsom politiken, rättsstaten, ideologi etc. ...
Jag tycker att det finns brister i dagens system, som inte är någon perfekt marknadsekonomi. Din slutsats att därför att jag försvarar bankerna som institutioner är en schizofren liberal defacto marxist är löjlig. Dagens system har brister men det erbjuder en rätt hög grad frihet och ett välstånd som aldrig tidigare funnits i världen. I en demokrati så måste man kompromissa, det finn

Citat:
Dagens symbiossystem är kapitalism/plutokrati. Du accepterar den. Du är fascist och totalitär. Det är okej att du är det, men då får du faktiskt stå för din åsikt. Dessutom bör man inte peka på andra och skrika sig hes att dom minsann är marxister när man är det själv och uppenbarligen inte har koll på varken teori eller verklighet. Pajas.
Så om jag inte vill göra revolution så är jag facist och totalitär, undra vem som är pajas. Du är ju helt förvirrad, jag har inte skrikit någonting men dina åsikter verkar ofta dras mot någon slags planekonomi. Problemet är att du är så vag och så förvirrad att det är svårt att komma underfund med vad du egentligen vill.

Citat:
Läser du ens det du länkar?
Man hade inga WMDs, det visste man men gick ändå in.
Man ville inte bringa fred och demokrati, då hade man verkat för att göra det i hela regionen, se Saudi.
Den enda rimliga förklaringen är således resurskontroll.
Jo jag läste, det finns som sagt många skäl, men att säga att det var för att Irak ville handla olja med Euro är fortfarande en konspirationsteori, det finns inget stöd för det. Du kan heller inte säga att man inte ville ha fred och demokrati i Irak, det kan man visst ha velat men misslyckats. Det var helt enkelt mycket svårare än man trodde och hoppades.

Citat:
Du har inga argument i denna fråga eller någon annan för den delen. Jag tror detta är det 51 argumentationsfelet i ordningen och det ser inte ljusare ut. Du kan inte argumentera för din sak eftersom du inte ens kan argumentera. Lägg ner Flashback, du är alledeles för undermålig i ditt knapptryckande. Vi vill ha kvalité här.
Haha, puss på dig.

Citat:
Om jag har fel så får du faktiskt ta och bemöta mina resonemang och min bevisning. Du har inte gjort det utan avfärdar allt som genom att "du är ung, du fattr ingenting, du har fel". Förlåt men du är inte bara ignorant du är naiv i din världsbild. Lamm.
Du har ju inga resonemang, du har bara sett några youtube filmar och blivit imponerad och sen återberättar du dom, men du förstår inte hur samhället faktiskt fungerar.
Citera
2017-10-18, 14:57
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Politiken och bankirerna är samma sak.

Mitt bevis är Barroso, ex ordförande för EU-kommissionen som gått till Goldman Sachs. Eller Macron Frankrikes president ex bankir för Rotschild & co. Eller vår egna Reinfeldt Bank of America.
Det är ett väldigt stort påstående, ditt "bevis" räcker inte. Att Goldman Sachs har Barosso som rådgivare är inget bevis för att politiker och bankirer är samma sak, han utreds dessutom för om det är etiskt försvarbart med tanke på hans politiska uppdrag på initiativ av Jean-Claude Juncker. Macron har jobbat som investment banker, ja han verkar ju vara rätt så driven och det är ett väldigt eftertraktat och välbetalt jobb. Han jobbar ju inte där nu. Ska det vara förbjudet för politiker att ha jobbat inom finans? Du argumenterar precis likadant som det görs på alla dessa youtubefilmer. Stort påstående följs av väldigt svaga och noga utvalda "bevis",

Citat:
Brexit var folket som säger ifrån från horungarna i Bryssel att det räcker nu. Folket tar tillbaka makten från globalisterna som säljer ut vår själ, vår kultur för finansernas skull. Det ekonomiska systemet fungerar inte, det är logiskt omöjligt att våra resurser ska räcka till för att samtidigt stimulera tankeverksamheten finanssystemet. Djävulen kontrollerar våra sinnen.
Bara en massa påståenden.

Citat:
Du har internaliserat den kapitalistiska kulturen så jävla hårt att du inte kan se the big picture och reflektera över ditt egna samhälle eller dig själv.

En nyttig idiot är du som står och hejar på och tror att det globala samhället är fritt och demokratiskt. I helvete heller, att du får mat på bordet och åtnjuter valfrihet och materiell rikedom är på grund av din plats i samhällshiearkin som möjliggörs av att andra människor slavar åt dina behov och att du slavar åt dom över dig i pyramidspelet. Vårt välstånd på toppen av pyramiden i väst möjliggörs av andras hårda arbete som kommer till på grund av kreditunderskott därför ständig efterfrågan på tillväxt som bara förstör miljön. Inse din plats och gå inte runt och tro du lever i ett gott samhälle
Ändå så får folk det bättre för varje dag som går, gapminder är ju en intressant sida om man vill förstå hur otroligt mycket bättre människor har fått i och med kapitalismens genombrott. Visst det kanske kommer att finnas bättre system i framtiden och det finns mycket kvar att göra, men så här långt fungerar det betydligt bättre än allt annat som prövats.
Citera
2017-10-18, 20:36
  #63
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Det är ett väldigt stort påstående, ditt "bevis" räcker inte. Att Goldman Sachs har Barosso som rådgivare är inget bevis för att politiker och bankirer är samma sak, han utreds dessutom för om det är etiskt försvarbart med tanke på hans politiska uppdrag på initiativ av Jean-Claude Juncker. Macron har jobbat som investment banker, ja han verkar ju vara rätt så driven och det är ett väldigt eftertraktat och välbetalt jobb. Han jobbar ju inte där nu. Ska det vara förbjudet för politiker att ha jobbat inom finans? Du argumenterar precis likadant som det görs på alla dessa youtubefilmer. Stort påstående följs av väldigt svaga och noga utvalda "bevis",
Du förstår dig inte på människor. Företrädare för staten företräder finansiella institut. Det är samma människor, dom rör sig i samma korridorer. Det skapas vänskapsband, det skapas relationer. Det är tjänster och gentjänster. Är du född i farstun eller? Det är mycket problematiskt i en demokratisk samhällsordning att det går till såhär. Det kallas nepotism och är en sjukdom i ett rättvist samhälle där kunskap, sanning, ärlighet och öppenhet är ideal.

Citat:
Bara en massa påståenden.
Bemöt dom då och säg vad som inte stämmer.

Citat:
Ändå så får folk det bättre för varje dag som går, gapminder är ju en intressant sida om man vill förstå hur otroligt mycket bättre människor har fått i och med kapitalismens genombrott. Visst det kanske kommer att finnas bättre system i framtiden och det finns mycket kvar att göra, men så här långt fungerar det betydligt bättre än allt annat som prövats.
"Människor har fått det otroligt mycket bättre"

Som sagt materiellt välstånd är inte själsligt välstånd. Psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem https://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...ovriga-Norden/

Det har med vår samhällsstruktur och vår kultur att göra, vad annars? Vår främsta kultur är den materialistiska konsumtionen. Normen är kapitalism. Kapitalism innebär inte lyckliga människor.
Citera
2017-10-18, 20:37
  #64
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Du har rätt i att jag hade fel om att banken lånar från centralbanken. Men det tar inte bort risken, för det är inte säkert att tvångsförsäljningen löser lånet och då står banken kvar med lånet som de kanske aldrig får tillbaka. Då tvingas banken ta en kreditförlust, ett bolån för en storbank är naturligtvis ingen fara, men om det kommer många såsom under subprimekrisen i USA så kan hela banken sättas på spel. Sen är ju huslån inte det viktigaste en bank sysslar med, långt mycket viktigare är utlåning till företag för investeringar och där har man helt andra risknivåer. Bankens risk vid ett lån för en investering är bara negativ, dvs. att låntagaren inte kan betala tillbaka, hur mycket pengar låntagaren än tjänar på sin investering får banken bara sin räntebetalning.
Man kan inte förlora något man inte har täckning för.
Det banken förlorar är en räntebetalande slav.

Påtal om subprime-krisen i USA så var det skuggbanker som gjorde förluster för att alla ville sälja av sina investeringar som kallas CDOer, ABSer, tranchar, XXX och fan och hans moster. Det vart i princip en bank-run. Det bevisar väl på vilket luftslott och pyramidspel vårt system är. Det måste vara konstant kreditstimulans för att systemet inte ska braka ihop. Krediter har noll värde, det är en fiktiv social konstruktion. Det ekonomiska systemet är per definition ett pyramidspel. Man gör det komplicerat men i grund och botten är det bara fiktiva värden som man benämner med invecklade namn som man byter till sig fram och tillbaka och skapar bubblor. Man säljer löften och tankar - det är luft, det saknar värde. På köpet parasiterar man på riktigt arbetande människor och företag som bidrar med reellt värde till samhällsbygget medans dessa jävla banksters plundrar alla och lever ett parasitliv på samhällskroppen. Myggor och iglar är dagens "ekonomer". Virus på samhällskroppen.

http://www.riksbank.se/Documents/Rap...141121_sve.pdf
Citat:
Kreditintermedieringen gör bankerna något förenklat genom att omvandla kortfristig
finansiering, till exempel insättningar från allmänheten, till långfristiga investeringar, främst
i form av utlåning. Denna omvandling skapar en obalans mellan kortfristiga skulder och
långsiktiga illikvida tillgångar i bankerna, vilket gör att bankerna blir sårbara för störningar.
Bankerna får till exempel problem om den kortfristiga finansieringen snabbt försvinner,
som vid en uttagsanstormning.
Skuggbankerna gör kreditintermedieringen på liknande sätt
som bankerna. Därför är skuggbankerna ofta sårbara för i stort sett samma störningar som
bankerna
Läs bankerna har ett luftslott där förtroende är det enda som inte gör så att systemet fallerar. Ett pyramidspel utan dess like.

Citat:
På grund av att skuggbankerna bedriver antingen löptids-, likviditets- eller kreditomvandling så är de sårbara för störningar, till exempel om deras kortfristiga finansiering upphör.
En sådan störning kan uppkomma till exempel om fondspararna förlorar förtroendet för en
enskild fond eller grupp av fonder. Fondspararna kan förlora förtroendet bland annat om de
tillgångar fonden investerar i sjunker kraftigt i värde. Det kan också ske om fonden inte kan uppfylla sina ”löften” till fondspararna. Detta skedde under krisen för penningmarknadsfonder med så kallat konstant fondandelsvärde, framför allt i USA. Några av dessa fonder
kunde inte upprätthålla löftet om konstant fondandelsvärde, det vill säga att fondspararna
inte kunde förlora pengar. Detta ledde till stora utflöden ur fonderna. Störningar, i form av till exempel utflöden eller att skuggbankerna gör förluster på sina
investeringar, kan skapa olika problem för skuggbankerna. Problemen kan bli så stora så att
skuggbankerna i praktiken går i konkurs. Bland annat gjorde en del värdepapperiseringsinstitut under den globala finanskrisen 2007–2008 så stora kreditförluster och fick så stora
svårigheter att förnya sin finansiering att de fick läggas ned eller utnyttja likviditetslinor
utställda av banker
Citera
2017-10-18, 20:38
  #65
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ett fungerande finanssystem är grunden i en marknadsekonomi, det är en väldigt viktig service, att du inte förstår den ändrar ingenting.
Det nuvarande finanssystemet är inte välfungerande.
I en god ekonomi så hushåller man med de fysiska resurserna.
I vårt system så krävs det konstant tillväxt för att stimulera tankeverksamheten "finanser". Det är inte ett bra ekonomiskt system när fysiska resurser parasiteras på och lämnar sämre och mindre resurser till framtidens generationer.

Citat:
Tillväxt betyder inte bara större bilar, till viss del gör det det i Sverige men globalt pratar vi om något helt annat. Tillväxt betyder att människor lyfts ur fattigdom därför att ekonomin växer, mer mat produceras, bättre bostäder, bättre kommunikationer etc. Att stoppa tillväxten blir att stoppa den tekniska utvecklingen, eller har du någon metod för att hålla liv i den i ett samhälle utan tillväxt?
Men jag har ju slagit hål på detta argument redan.

Miljön klarar inte av att vi har fysisk tillväxt. Vad är det du inte förstår?
Om du menar allvar med att vi bör bekämpa fattigdom så bör du argumentera för att det ska ske resursomfördelning. Vi har överkonsumtion och övervikt i väst medans vi har fattigdom i andra delar av världen. Det är total obalans.

Citat:
Nej det är ju så det fungerar idag i många yrken, något haltande i Sverige eftersom vi har kollektivavtal och annat som stör det här. Jag får betald för tiden jag arbetar multiplicerat med en marknadsfaktor, det är inget konstigt.
Nej som jag har visat så tjänar finansvärlden mest av alla på jorden. Dom jobbar ingenting, dom skapar inget värde över huvud taget. Dom sitter enbart på makt över finanssystemet och tjänar på räntor via lån som dom skapar från exakt nada!

Citat:
Blockchain kan bli intressant på sikt, vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag ser också fördelar med att stater inte kan gå in och manipulera växelkursen, som Sverige på 80talet. Däremot så tvivlar jag på att det kommer att lösa alla problem på det sättet du verkar tro. Förmodligen kommer även såna system kunna manipuleras och behöver därför reglering, vilket genast blir mer komplicerat och kräver överstatlighet då det per definition är globala företeelser.
I Blockchain så kontrollerar alla individen och individen kontrollerar alla. Det är transparent och öppet. Det är genialt. Det är social kontroll på storskalig nivå. Människor behöver social kontroll för att itne fuska. Det går inte att fuska i blockchain, det är ärligt och samma för alla.

Citat:
Banken är en del i ekosystemet, de erbjuder tjänsten finansiering till ett pris som kallas ränta det är inget att vara rädd för och det gör dig inte till slav.
Banken är slavägare. Dom äger världen.

Citat:
Det är en legitim åsikt, men en bara en åsikt, exakt vad som är rimligt är svårt att säga. Själv tycker jag att problemet är att bankerna tar för stora risker vilket ger hög utdelning för dem, men de lämnar över ansvaret till staten.
Precis dom ska konka om dom inte klara sina åtaganden utan att staten och centralbanker räddar dom. Men vänta, centralbankerna och staten är ju privat bankerna själva!

Citat:
Säg att jag har en jättebra ide om hur man skulle kunna tillverka och marknadsföra en ny produkt, för att realisera det här så behöver jag bygga en fabrik, distribution, jag behöver anställda etc. För att bygga fabriken så behöver jag ersätta byggarbetare, leverantörer etc. hur ska det här fungera i ett samhälle utan kapital?
Lösningen kallas Angel investing.
Crowdfunding och det i kombination med blockchain så företag och investerare hittar till varandra.

Blockchain P2P internet är nästa grej. Decentralisering är nästa grej. Banker kan dra åt helvete.

Citat:
Bara Nordea, Nordea är den största banken och är fortfarande till stor del statlig genom finska staten. Vad har omsättningen med saken att göra? Jag pratade också om personer, inte företag. Vad möbelbranschen i Sverige i stort omsätter och har i vinst vet jag inte. Naturligtvis sker tillverkningen i andra känder, det vore ju bortkastat att ha högutbildade svenskar, med en 12 årig statsfinansierad utbildning i bagaget att sitta och sy kläder.
Omsättning spelar roll, där är löner och investeringar inräknat bla. Det visar på ett högt cashflow vilket visar på en fundamental maktposition.

Citat:
Så om jag inte vill göra revolution så är jag facist och totalitär, undra vem som är pajas. Du är ju helt förvirrad, jag har inte skrikit någonting men dina åsikter verkar ofta dras mot någon slags planekonomi. Problemet är att du är så vag och så förvirrad att det är svårt att komma underfund med vad du egentligen vill.
Vem har hävdat att man ska göra revolution?! Pajas.

Citat:
Jo jag läste, det finns som sagt många skäl, men att säga att det var för att Irak ville handla olja med Euro är fortfarande en konspirationsteori, det finns inget stöd för det. Du kan heller inte säga att man inte ville ha fred och demokrati i Irak, det kan man visst ha velat men misslyckats. Det var helt enkelt mycket svårare än man trodde och hoppades.
Det här med fred och demokrati var ett retoriskt grepp för att rättfärdiga och rationalisera invasionen hos den egna befolkningen. Vem fan bombar sönder ett land för fred och demokrati?

Citat:
Haha, puss på dig.
Rymdkramar till dig, fjant.

Citat:
Du har ju inga resonemang, du har bara sett några youtube filmar och blivit imponerad och sen återberättar du dom, men du förstår inte hur samhället faktiskt fungerar.

1. Jag har bevisat att Riksbanken inte är självständig, man lyder under BIS.
2. Jag har bevisat att FED är kontrollerat av privata aktörer.
3. Jag har bevisat att BIS fram till 2001/2005 var delvis privatägt vilket innebär att det inte är troligt att dessa privata aktörer har försvunnit, man har bara förskjutit positionerna.
4. Jag har bevisat att ECB är totalt infiltrerat av privata aktörer.
5. Jag har bevisat att BIS inte svarar inför någon stat eller kan ställas inför rätta.
6. Jag har resonerat mig fram att eftersom FED är privat kontrollerat så kan man anta att BIS är privat kontrollerat då FED får antas ha stor makt inom BIS då det är USA i en global organisation.
7. Jag har bevisat att eurogruppen inte bryr sig som demokratiska val.
8. Jag har bevisat att staten och kapitalet är samma sak, plutokrati alltså.
9. Jag har bevisat att det ekonomiska systemet är ett pyramidspel.
10. jag har bevisat att det ekonomiska systemet inte är förenligt med liberala rättviseprinciper.
11. jag har bevisat att det ekonomiska systemet är ett hot mot miljön och därför vår överlevnad.
12. Jag har bevisat att du är marxisten av oss två.
13. Jag har bevisat att den ekonomiska cirkeln är ond.
14. Med alla dessa skäl så har jag lagt fram mitt resonemang om att det förmodligen finns en samhällselit som kontrollerar det ekonomiska systemet och alltså hela världen.

Och du har mage att hävda att jag inte har bevisat någonting. Du är ett så kallat Schrödinger's troll.
Antingen är du ett troll eller så är du dum i huvet. Eftersom det inte går att veta med säkerhet så är du båda två, samtidigt! Dags för dig att börja leverera bevis som motstrider påståendet att det finns en samhällselit. Jag är som sagt alltid beredd att revidera min ståndpunkt om ny evidens dyker upp, lycka till!
Citera
2017-10-18, 21:10
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du förstår dig inte på människor. Företrädare för staten företräder finansiella institut. Det är samma människor, dom rör sig i samma korridorer. Det skapas vänskapsband, det skapas relationer. Det är tjänster och gentjänster. Är du född i farstun eller? Det är mycket problematiskt i en demokratisk samhällsordning att det går till såhär. Det kallas nepotism och är en sjukdom i ett rättvist samhälle där kunskap, sanning, ärlighet och öppenhet är ideal.
Alla samhällssystem har problem med nepotism, det är inget unikt och något man hela tiden måste arbeta med. Men bara för att några politiker har beröringspunkter med finansinstitut så är inte det ett bevis för att hela systemet är ruttet, du drar det för långt.


Citat:
Bemöt dom då och säg vad som inte stämmer.
Det är ingenting att bemöta, bara trams.

Citat:
"Människor har fått det otroligt mycket bättre"

Som sagt materiellt välstånd är inte själsligt välstånd. Psykisk ohälsa är ett folkhälsoproblem https://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...ovriga-Norden/

Det har med vår samhällsstruktur och vår kultur att göra, vad annars? Vår främsta kultur är den materialistiska konsumtionen. Normen är kapitalism. Kapitalism innebär inte lyckliga människor.
Så du tror på allvar att Svenskarna skulle vara lyckliga om de vore fattiga, du är ju den största pajasen nånsin.
Citera
2017-10-18, 21:20
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Man kan inte förlora något man inte har täckning för.
Det banken förlorar är en räntebetalande slav.
Jo man kan ju det. Sluta kalla det slav också, det finns riktiga slavar i världen och det är inte samma sak.

Citat:
Påtal om subprime-krisen i USA så var det skuggbanker som gjorde förluster för att alla ville sälja av sina investeringar som kallas CDOer, ABSer, tranchar, XXX och fan och hans moster. Det vart i princip en bank-run. Det bevisar väl på vilket luftslott och pyramidspel vårt system är. Det måste vara konstant kreditstimulans för att systemet inte ska braka ihop. Krediter har noll värde, det är en fiktiv social konstruktion. Det ekonomiska systemet är per definition ett pyramidspel. Man gör det komplicerat men i grund och botten är det bara fiktiva värden som man benämner med invecklade namn som man byter till sig fram och tillbaka och skapar bubblor. Man säljer löften och tankar - det är luft, det saknar värde. På köpet parasiterar man på riktigt arbetande människor och företag som bidrar med reellt värde till samhällsbygget medans dessa jävla banksters plundrar alla och lever ett parasitliv på samhällskroppen. Myggor och iglar är dagens "ekonomer". Virus på samhällskroppen.
Systemet är på intet sätt perfekt och det finns såklart oseriösa aktörer som hittar luckor, men det betyder inte att det som helhet är dåligt.

Citat:
Läs bankerna har ett luftslott där förtroende är det enda som inte gör så att systemet fallerar. Ett pyramidspel utan dess like.
Det är klart att fractional reserv banking innebär problem vid en uttagsanstormning, det är en till risk som banken tar, eller bör ta och inte bli räddad av staten.
Citera
2017-10-18, 21:20
  #68
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Alla samhällssystem har problem med nepotism, det är inget unikt och något man hela tiden måste arbeta med. Men bara för att några politiker har beröringspunkter med finansinstitut så är inte det ett bevis för att hela systemet är ruttet, du drar det för långt.
Visst bör vi sträva efter att skapa ett rättvist och transparent samhälle där alla är lika inför lagen och korruption inte existerar? Ett steg är närmre det är att separera på politik och kapital.

Citat:
Så du tror på allvar att Svenskarna skulle vara lyckliga om de vore fattiga, du är ju den största pajasen nånsin.
Det är inte det jag skriver. Jag skriver att vi inte blir lyckligare för att vi konsumerar mer.
Vårt finanssystem kräver ständig tillväxt. Jag skriver att mer tillväxt är fysiskt omöjligt. Så om man vill verka för att eliminera fattigdom i andra delar av världen så ska man omfördela resurser, alla kan inte konsumera som Sverige.
Vi kan inte ha mer tillväxt för att miljön kommer att dö. Men nej man tänker bara på nästa kvartal och dess siffror. Hjärndött samhällssystem.
Citera
2017-10-18, 21:29
  #69
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmopol
Jo man kan ju det. Sluta kalla det slav också, det finns riktiga slavar i världen och det är inte samma sak.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri
Citat:
Slaveri innebär att en människa (slav) kan ägas och behandlas som egendom. Det ger slavägaren rätt att använda slaven till tvångsarbete och att sälja slaven vidare.
Banken tjänar pengar på mitt arbete genom ränta på pengar dom inte har = tvångsarbete.
Banken tar mitt hus och skickar mig till kronofogden = dom säljer mig vidare

Jag ser inget begreppsmässigt fel i användandet av ordet "slav" för att beskriva förhållandet mellan bank och låneslav.

Citat:
Systemet är på intet sätt perfekt och det finns såklart oseriösa aktörer som hittar luckor, men det betyder inte att det som helhet är dåligt.
"Oseriösa aktörer" som du kallar dom är fundamenten i systemet, nämligen bankerna - LOL

Citat:
Det är klart att fractional reserv banking innebär problem vid en uttagsanstormning, det är en till risk som banken tar, eller bör ta och inte bli räddad av staten.
Ja fast nu fungerar det inte så ty banken alltid blir räddad. "Too big to fail"
eller som Riksbanken kallar det "systemviktiga"
http://www.riksbank.se/Documents/Rap...141121_sve.pdf
Citat:
Nödkrediterna innebär att banker som har problem med sin likviditet har möjlighet att låna av centralbankerna i utbyte mot att de pantsätter vissa tillgångar hos centralbanken. Ett krav för att utnyttja dessa faciliteter är att bankerna är solventa och att de är systemviktiga
Notera det motsägelsefulla kravet.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2017-10-18 kl. 21:34.
Citera
2017-10-18, 21:53
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det nuvarande finanssystemet är inte välfungerande.
I en god ekonomi så hushåller man med de fysiska resurserna.
I vårt system så krävs det konstant tillväxt för att stimulera tankeverksamheten "finanser". Det är inte ett bra ekonomiskt system när fysiska resurser parasiteras på och lämnar sämre och mindre resurser till framtidens generationer.
Vad menar du med parasiteras? Fysiska resurser blir dyrare när tillgången minskar och det skapas incitament till att hitta alternativ eller nya utvinningsmetoder, det pågår nu. Titta på shale-revolutionen i USA.

Citat:
Men jag har ju slagit hål på detta argument redan.

Miljön klarar inte av att vi har fysisk tillväxt. Vad är det du inte förstår?
Om du menar allvar med att vi bör bekämpa fattigdom så bör du argumentera för att det ska ske resursomfördelning. Vi har överkonsumtion och övervikt i väst medans vi har fattigdom i andra delar av världen. Det är total obalans.
Du har ju inte slagit hål på någonting, miljön klarar visst av tillväxt. Obalansen jämnas sakta ut genom att fattig länder har väldigt hög tillväxt medan väst knappt har någon tillväxt alls. Hur ska din resursomfördelning ske, ska du stjäla människors tillgångar i väst som någon slags Robin Hood?

Citat:
Nej som jag har visat så tjänar finansvärlden mest av alla på jorden. Dom jobbar ingenting, dom skapar inget värde över huvud taget. Dom sitter enbart på makt över finanssystemet och tjänar på räntor via lån som dom skapar från exakt nada!
Fråga en investment banker om han inte jobbar någonting. Som jag har förklarat så erbjuder finanssystemet en viktig service. Även om du inte gillar den så finns den och den uppskattas uppenbarligen eftersom den är väldigt lönsam.

Citat:
Banken är slavägare. Dom äger världen.
Det blir inte sant bara för att du upprepar det.

Citat:
Precis dom ska konka om dom inte klara sina åtaganden utan att staten och centralbanker räddar dom. Men vänta, centralbankerna och staten är ju privat bankerna själva!
Nej centralbankerna och staten är inte privata banker. Jag håller dock med om att de bör ta konsekvenserna om riskerna löser ut.

Citat:
Lösningen kallas Angel investing.
Crowdfunding och det i kombination med blockchain så företag och investerare hittar till varandra.

Blockchain P2P internet är nästa grej. Decentralisering är nästa grej. Banker kan dra åt helvete.
En affärsängel är ju en kapitalist, som dessutom ofta kräver extremt hög avkastning, varför är det bättre att det är en rik individ istället för en bank?

Angående crowdfunding så är det ju fritt att göra det och det kan visst spela en roll i framtiden, om det kan ersätta bankerna vore det spännande men jag tvivlar.
Citat:

Omsättning spelar roll, där är löner och investeringar inräknat bla. Det visar på ett högt cashflow vilket visar på en fundamental maktposition.
Nja inte nödvändigtvis, vid high frequency trading till exempel kan du få en enorm omsättning utan löner och investeringar. Speciellt för banker så är det inte så viktigt.

Citat:
Vem har hävdat att man ska göra revolution?! Pajas.
Du vill störta den nuvarande samhällsordningen, då är revolution det vanliga, men som vanligt är du vag med detaljerna.

Citat:
Det här med fred och demokrati var ett retoriskt grepp för att rättfärdiga och rationalisera invasionen hos den egna befolkningen. Vem fan bombar sönder ett land för fred och demokrati?
Irak är nu en demokrati, även om de har haft problem med fredsbiten. Men jag ser att du verkar ha släppt petrodollar biten så det är väl bra.

Citat:
Rymdkramar till dig, fjant.
Nolla


1. Jag har bevisat att Riksbanken inte är självständig, man lyder under BIS. Nej Riksbanken lyder inte under BIS, den är med i systemet och rättar sig efter reglerna eftersom den vill fortsätta med det.
2. Jag har bevisat att FED är kontrollerat av privata aktörer. Och hårt reglerad av amerikanska staten
3. Jag har bevisat att BIS fram till 2001/2005 var delvis privatägt vilket innebär att det inte är troligt att dessa privata aktörer har försvunnit, man har bara förskjutit positionerna. Nej det är bara speuklationer.
4. Jag har bevisat att ECB är totalt infiltrerat av privata aktörer. Nej det har du inte.
5. Jag har bevisat att BIS inte svarar inför någon stat eller kan ställas inför rätta. Nej det har du faktiskt inte, medlemsstaterna har kommit överens att inte göra det, men det är inte omöjligt.
6. Jag har resonerat mig fram att eftersom FED är privat kontrollerat så kan man anta att BIS är privat kontrollerat då FED får antas ha stor makt inom BIS då det är USA i en global organisation. Igen bara spekulationer, dina resonemang saknar betydelse.
7. Jag har bevisat att eurogruppen inte bryr sig som demokratiska val. Nej det har du inte, du har kommit med en debattartikel från Greklands förre finansminister, en klar partsinlaga.
8. Jag har bevisat att staten och kapitalet är samma sak, plutokrati alltså. Nej det har du inte.
9. Jag har bevisat att det ekonomiska systemet är ett pyramidspel. Nej det har du definitivt inte.
10. jag har bevisat att det ekonomiska systemet inte är förenligt med liberala rättviseprinciper. Nej det har du inte.
11. jag har bevisat att det ekonomiska systemet är ett hot mot miljön och därför vår överlevnad. Nej det har du inte.
12. Jag har bevisat att du är marxisten av oss två. Nej det har du inte.
13. Jag har bevisat att den ekonomiska cirkeln är ond. Nej det har du inte.
14. Med alla dessa skäl så har jag lagt fram mitt resonemang om att det förmodligen finns en samhällselit som kontrollerar det ekonomiska systemet och alltså hela världen.

Du förstår inte vad bevis är, du har bara anekdoter och uttalanden från folk som tycker som du. Om du skulle börja läsa seriös media och sätta dig in i hur folk tänker och hur världen faktiskt fungerar så skulle du förstå det. Ut ur pojkrummet!

Citat:
Och du har mage att hävda att jag inte har bevisat någonting. Du är ett så kallat Schrödinger's troll.
Antingen är du ett troll eller så är du dum i huvet. Eftersom det inte går att veta med säkerhet så är du båda två, samtidigt! Dags för dig att börja leverera bevis som motstrider påståendet att det finns en samhällselit. Jag är som sagt alltid beredd att revidera min ståndpunkt om ny evidens dyker upp, lycka till!
Du kommer med anekdoter och citat som du extrapolerar till månen och sen ska jag "motbevisa" det, jag behöver bara påpeka att det är absurt så är jag klar.
Citera
2017-10-18, 21:59
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaveri

Banken tjänar pengar på mitt arbete genom ränta på pengar dom inte har = tvångsarbete.
Banken tar mitt hus och skickar mig till kronofogden = dom säljer mig vidare

Jag ser inget begreppsmässigt fel i användandet av ordet "slav" för att beskriva förhållandet mellan bank och låneslav.
Ja just jag glömde bort när min bankman piskade mig när jag sökte nytt jobb. Intressant definition av tvångsarbete, du är nog rätt ensam om den.

Citat:
"Oseriösa aktörer" som du kallar dom är fundamenten i systemet, nämligen bankerna - LO
L
Nej där har du fel.

Citat:
Ja fast nu fungerar det inte så ty banken alltid blir räddad. "Too big to fail"
eller som Riksbanken kallar det "systemviktiga"
http://www.riksbank.se/Documents/Rap...141121_sve.pdf
Lehman Brothers blev inte räddade. Dessutom så finns det andra sätt att utkräva ansvar utöver konkurs, man kan sätta folk i fängelse till exempel.
Citera
2017-10-18, 22:02
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Visst bör vi sträva efter att skapa ett rättvist och transparent samhälle där alla är lika inför lagen och korruption inte existerar? Ett steg är närmre det är att separera på politik och kapital.
Nja om makten ska utgå från folket måste det finnas viss politisk styrning av kapitalet, åtminstone reglering. Detta kommer att kräva samarbete i någon form, som med alla andra industrier. Det är klart att man ska sträva efter rättvisa och transparens.

Citat:
Det är inte det jag skriver. Jag skriver att vi inte blir lyckligare för att vi konsumerar mer.
Vårt finanssystem kräver ständig tillväxt. Jag skriver att mer tillväxt är fysiskt omöjligt. Så om man vill verka för att eliminera fattigdom i andra delar av världen så ska man omfördela resurser, alla kan inte konsumera som Sverige.
Vi kan inte ha mer tillväxt för att miljön kommer att dö. Men nej man tänker bara på nästa kvartal och dess siffror. Hjärndött samhällssystem.
Mer tillväxt är inte fysiskt omöjligt, om vi skulle stoppa tillväxten och omfördela resurserna så skulle vi i väst få en rätt rejäl chock när det kommer till vår nya levnadsstandard. Jag tror nog att det är bättre att försöka hitta lite hållbar tillväxt istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback