• 16 366 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 58 993 132 inlägg
  • 1
  • 2
2017-10-05, 11:08
Medlem
S+MP+V presenterar sina planer för Göteborg 2018

SVT: Allt fler äldre blir problem för Göteborgs ekonomi
Idag presenterades ”Utredning om Göteborgs Stads långsiktiga ekonomiska förutsättningar” för Kommunstyrelsen.

Kraftiga besparingar inom kommunen och höjd skatt med upp till fem kronor fram till år 2035.

Vi är på bollen i vår rödgröna budget inför 2018. Vi försöker hitta effektiviseringar som inte påverkar kärnverksamheten. För det är där problemet ligger, säger Ann-Sofie Hermansson.

Att höja kommunalskatten är inte rättvist menar hon, bättre vore att höja den statliga progressiva skatten istället
Min tolkning: planen SVT refererar till finns här.
Sammanträde Kommunstyrelsen 2017-10-04: 2.2.1 Utredning Göteborgs Stads långsiktiga ekonomiska förutsättningar

Jag har inte läst planen, utan endast SVTs referat. Tycker dock den borde vara intressant för skattebetalare i Göteborg.

Vad säger ni om detta?

Är skattehöjningar på 5 kronor rimligt/nödvändigt?

Är det enkom den åldrande befolkningen som orsakar detta?

Har Ann-Sofie Hermansson rätt i att det är kostnader utanför kärnverksamheten som är problemet. Eller kan det finnas andra kostnader som är en del av problemet?
Citera
2017-10-05, 11:21
Medlem
Mackan52s avatar
Såklart inte, Mohammed behöver fler mobiler, det behövs fler poliser mm invandringsrelaterade kostnader.

Sänk politikernas löner och höj deras skatt med 10% istället
Citera
2017-10-05, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
S+MP+V presenterar sina planer för Göteborg 2018

SVT: Allt fler äldre blir problem för Göteborgs ekonomi
Idag presenterades ”Utredning om Göteborgs Stads långsiktiga ekonomiska förutsättningar” för Kommunstyrelsen.

Kraftiga besparingar inom kommunen och höjd skatt med upp till fem kronor fram till år 2035.

Vi är på bollen i vår rödgröna budget inför 2018. Vi försöker hitta effektiviseringar som inte påverkar kärnverksamheten. För det är där problemet ligger, säger Ann-Sofie Hermansson.

Att höja kommunalskatten är inte rättvist menar hon, bättre vore att höja den statliga progressiva skatten istället
Min tolkning: planen SVT refererar till finns här.
Sammanträde Kommunstyrelsen 2017-10-04: 2.2.1 Utredning Göteborgs Stads långsiktiga ekonomiska förutsättningar

Jag har inte läst planen, utan endast SVTs referat. Tycker dock den borde vara intressant för skattebetalare i Göteborg.

Vad säger ni om detta?

Är skattehöjningar på 5 kronor rimligt/nödvändigt?

Är det enkom den åldrande befolkningen som orsakar detta?

Har Ann-Sofie Hermansson rätt i att det är kostnader utanför kärnverksamheten som är problemet. Eller kan det finnas andra kostnader som är en del av problemet?

När man räknar på att höja de redan extremt höga progressiva skatterna, förutsätter man då alltid att folk kommer jobba exakt lika mycket trots den höga skatten eller korrigerar man för någon form av inkomstbortfall?

Man måste ju seriös vara helt otroligt naiv, bortkommen och indoktrinerad om man seriöst tror att folk inte kommer förändra sitt beteende.
Citera
2017-10-05, 11:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Såklart inte, Mohammed behöver fler mobiler, det behövs fler poliser mm invandringsrelaterade kostnader.

Sänk politikernas löner och höj deras skatt med 10% istället

Nu går ju inte poliskostnaderna på kommunbudgeten, men du har en viss poäng ändå: Det har fyllts på nya invånare en masse i Göteborg, och dessa verkar inte direkt vara nettobetalare till stadskassan.. (Stadskassan märks felstavat, lustigt, nu när ordet första gången används korrekt här på Flashback!).

Jag var under veckan på återbesökskoll på Östra sjukhuset med min brutna fot, och kan säga att medpatienterna, fullt väntrum, verkade inte heta Karlsson, Petterson eller Lundbom precis.. Nu går ju inte sjukvården på Göteborgs kommunalskatt som den gjorde förr, den går på regionens, men ändå. Det är kostnadskrävande nya kommunalmedlemmar (inte facket) som flyttat till Götet. Fem kronor (ogillar benämningen, fem procentenheter ska det heta!) kommer inte att räcka på långa vägar! -Höjs skatten, så skriver jag mig i sommarstugan i Kungsbacka!
Citera
2017-10-05, 11:47
Medlem
Tror Göteborg iaf ska nästan dubbla sin skuldsättning de närmsta fyra åren, tror det beror på västlänken??
Citera
2017-10-05, 12:19
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
Tror Göteborg iaf ska nästan dubbla sin skuldsättning de närmsta fyra åren, tror det beror på västlänken??
gbg satsar också miljarder på lyxhotell o äventyrsbad.kommun ägerl liseberg

https://www.expressen.se/gt/klarteck...ljardsatsning/
Citera
2017-10-05, 12:33
Medlem
rostigamazons avatar
Invandringen kostar, vi kommer få se en massa höjningar framöver, för det är vi skattebetalare som betalar invandringen.
Citera
2017-10-05, 12:50
Medlem
Fris avatar
Ett problem med höjda skatter är att de gör pensionärerna allt fattigare. Istället för att höja skatterna så borde de satsa på pensionärerna. Göra man både och så tar de ut varandra och hela samhället blir fattigare och de snyltande PK-mellanhänderna får ännu fler tusentals miljarder i betalningsflöde att bara betala bort till sina kompisar för 60 miljarderssjukhus å lyxhotellpriser per dygn för att dalta med varenda arapa i hela världen.
Citera
2017-10-05, 12:54
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Jag tror inte att hon menade så, för politiker brukar sällan medge sådana problem. Istället tror jag att hon menade att problemet är att få pengarna att räcka till kärnverksamheten. Att effektivisera något innebär att göra det snabbare eller billigare fast utan några försämringar för verksamheten. Inom kärnverksamheten i en kommun är detta ofta svårt utan att sänka lönerna. De kan ju börja med sina egna löner.
Citera
2017-10-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
de snyltande PK-mellanhänderna får ännu fler tusentals miljarder i betalningsflöde att bara betala bort till sina kompisar för 60 miljarderssjukhus å lyxhotellpriser per dygn för att dalta med varenda arapa i hela världen.
Precis vad de snyltande PK-mellanhänderna vill ha.
Citera
2017-10-05, 14:16
Medlem
BernardLoutres avatar
Vadå äldre befolkning? Vi har ju fått in tusentals rara små baarn i landet de senaste åren...
Citera
2017-10-05, 14:17
Medlem
Det alla vill är att utrota pensionärerna.
Oestetiska, gnälliga, långsamma, sjukliga och rent allmänt kopiöst kostnadskrävande.
Bort med dem bara och låt dem dö bäst de ids.
Citera
  • 1
  • 2