Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-11-01, 11:57
  #49
Medlem
PiusXIIIs avatar
Enkannerligen är ett ord man kan använda om man vill sätta myror i huvudet på folk. Några synonymer till ordet är i synnerhet, särskilt och framför allt.

Jag tycker att det är ett vacker ord.
Citera
2017-11-01, 18:53
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Enkannerligen är ett ord man kan använda om man vill sätta myror i huvudet på folk. Några synonymer till ordet är i synnerhet, särskilt och framför allt.

Jag tycker att det är ett vacker ord.
Enkannerigen, har du verkligen stavat rätt, om så, så har jag lärt nått nytt i dag igen, skall testa det på språknördar i min omgivning.
Citera
2017-11-01, 23:38
  #51
Medlem
Jag älskar alla dessa ord som idag är väldigt vanliga på norska medan de på svenska anses ålderdomliga. T.ex.
Spörja - fråga
Spörsmål - en fråga
Förtälja eller rent av tälja i betydelsen berätta. På norska fortelle.
Förgäta - glömma (tänk engelska forget)
Många helt underbara ord som dock verkar vara helt bortglömda idag.
Citera
2017-11-04, 23:45
  #52
Medlem
miffomiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Jag älskar alla dessa ord som idag är väldigt vanliga på norska medan de på svenska anses ålderdomliga. T.ex.
Spörja - fråga
Spörsmål - en fråga
Förtälja eller rent av tälja i betydelsen berätta. På norska fortelle.
Förgäta - glömma (tänk engelska forget)
Många helt underbara ord som dock verkar vara helt bortglömda idag.

Ja, det finns så många vackra gamla ord! Om jag fick välja ett enda ord att "återuppväcka", skulle det nog vara spörja, det är något med det ordet som jag verkligen gillar. Det heter ju dessutom spørge/spørre/spyrja på de övriga nordiska språken, vi kunde väl anpassa oss lite? (Av samma anledning föredrar jag glömma framför (det lågtyska lånet) förgäta, det heter glemme/gleyma/gloyma/gløyma på de övriga språken i norden.)
Citera
2017-11-08, 23:18
  #53
Medlem
lääz_kellys avatar
Ett slag på bröstet för:

medelst - med hjälp av - Älskar att använda detta ord, särskilt i samband med kaffe. "Medelst kaffe jag kan vakna!"
reguljär/regelrätt - normal/vanlig/tvättäkta - Ett ord som man kan använda mångenstädes.
autostradan - motorvägen
__________________
Senast redigerad av lääz_kelly 2017-11-08 kl. 23:20.
Citera
2017-12-07, 23:11
  #54
Medlem
miffomiffys avatar
Lika, verbet alltså, står i SAOL ännu. Jag har aldrig hört någon svensk säga att hen likar något, har bara hört motsvarande ord på norska och danska. Däremot hör jag ordet lajka istället för gilla titt som tätt. Borde man inte damma av lika istället? Någon som hört verbet lika användas?
Citera
2017-12-08, 20:42
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffomiffy
Lika, verbet alltså, står i SAOL ännu. Jag har aldrig hört någon svensk säga att hen likar något, har bara hört motsvarande ord på norska och danska. Däremot hör jag ordet lajka istället för gilla titt som tätt. Borde man inte damma av lika istället? Någon som hört verbet lika användas?

Lajka är ju en ren anglicism (amerikanism), gilla knappen heter ju like / likes. Och man samlar på likes.
Alltså - man lajkar.

Jag håller med att lika måste vara ovanlig. " Förlika sig med" finns dock, och det är givetvis samma rot.
Citera
2017-12-08, 20:46
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly
Ett slag på bröstet för:

medelst - med hjälp av - Älskar att använda detta ord, särskilt i samband med kaffe. "Medelst kaffe jag kan vakna!"
reguljär/regelrätt - normal/vanlig/tvättäkta - Ett ord som man kan använda mångenstädes.
autostradan - motorvägen

Javisst. Jag säger själv ibland t.o.m. dymedelst...

Men jag är inte säker på att ditt exempel är helt skottsäkert. Har svårt att sätta fingret på´t.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback