Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 23:45
  #1
Medlem
Jag läser en KTH master. En kurs jag vill söka kräver följande:

"För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom matematik och/eller informationsteknik, SF1604 Linjär algebra, samt kurserna SF1625 Envariabelanalys, SF1626 Flervariabelanalys, SF1901 Sannolikhetsteori och statistik, DD1337 Programmering och DD1338 Algoritmer och Datastrukturer eller motsvarande."

Jag saknar SF1901 Sannolikhetsteori och statistik och DD1338 Algoritmer och Datastrukturer.

Vad händer om jag söker kursen. Blir jag antagen? Den förstnämnda finns möjligtvis delvis inbakad i kurser som jag har läst.

(Jag vet att man kan hävda s.k. "reel kompetens", men det orkar jag inte/vet jag inte om jag har.)
Citera
2017-10-05, 07:00
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ndstad
Jag läser en KTH master. En kurs jag vill söka kräver följande:

"För fristående kursstuderande krävs 90 högskolepoäng varav 45 högskolepoäng inom matematik och/eller informationsteknik, SF1604 Linjär algebra, samt kurserna SF1625 Envariabelanalys, SF1626 Flervariabelanalys, SF1901 Sannolikhetsteori och statistik, DD1337 Programmering och DD1338 Algoritmer och Datastrukturer eller motsvarande."

Jag saknar SF1901 Sannolikhetsteori och statistik och DD1338 Algoritmer och Datastrukturer.

Vad händer om jag söker kursen. Blir jag antagen? Den förstnämnda finns möjligtvis delvis inbakad i kurser som jag har läst.

(Jag vet att man kan hävda s.k. "reel kompetens", men det orkar jag inte/vet jag inte om jag har.)

Det blir en bedömning för den aktuella institutionen att göra, och det kan godkännas men även avslås. För att få ett mer tillförlitligt svar för det här specifika fallet så bör du kontakta studievägledare på KTH och nämna vilken kurs det är du funderar på att söka.
Citera
2017-10-05, 18:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det blir en bedömning för den aktuella institutionen att göra, och det kan godkännas men även avslås. För att få ett mer tillförlitligt svar för det här specifika fallet så bör du kontakta studievägledare på KTH och nämna vilken kurs det är du funderar på att söka.

Tack för ditt svar. Kanske ska göra det, har dock hört historier om folk som blivit nekade när dom pratat med administationspersonal. Därför tänkte jag att det kanske är bäst att vara tyst och bara köra på.
Citera
2017-10-18, 01:04
  #4
Medlem
Prata med din studievägledare, han/hon är den som i huvudsak man ska gå till i sånt. De är oftast på din sida och försöker få så det passar dig. Men just de kurserna är rätt så grundläggande, har du klarat någon motsvarighet till de? Annars kan det bli svårt, bara så du är beredd på det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback