Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 23:42
  #1
Medlem
Hejsan

Äger 2st USB Dongel Mobile modems, jag "tror" dom enbart har 3G som dom e nu dom har ett antal år på nacken så... och när jag provat mitt Hallon mobila internet simkort i den ena då den verkar fungera bäst så får jag ej 4G iaf...

Det modemet heter HUEWEI E1550 och har en "3" logga på USB dongeln (företaget 3).

Det andra modemet är ett HUEWEI E3131 och det har också en 3 logga på dongeln, så antagligen fick jag dom i 2 deals från företaget 3 för ett antal år sedan.
Men då hallon går under 3 så verkar det fungera kalas.

Vet dock inte vilket av dem jag har som är "bäst" och snabbast och efter en snabb googling VERKAR det finnas guider till att konvertera 3G donglar till 4G... så tänkte höra med dom som vet här på FB!

Tack på förhand!
Citera
2017-10-05, 06:17
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
HUEWEI E3131 är ett 3G/4G modem.
HUEWEI E1550 är bara 3G.
Citera
2017-10-05, 09:21
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Nej det går inte att konvertera ett 3G modem till ett 4G
Sätt simkortet i en telefon först och se om den visar 4G med ok signalstyrka, testa sedan i E3131 dongeln det är det bästa valet av dom två...
Citera
2017-10-05, 15:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
efter en snabb googling VERKAR det finnas guider till att konvertera 3G donglar till 4G... så tänkte höra med dom som vet här på FB!

Tack på förhand!

Undrar vad för guider du har hittat... 3g/4g är inte något du bara kan ändra till hur som helst, kräver at du har hårdvara som stödjer det, har du inte hårdvara från start, blir det svårt, det går säkert.... men då kan du lika gärna köpa nytt 4g modem, då delarna som skulle behövas bytas ut skulle i princip vara hela hela modemet, du skulle bara få kvar skalet från ditt gamla modem
Nytt 4g modem kostar 400kr om du köper när kjell/3 har kampanj ihop, de brukara komma 1-2 gånger om året.
Citera
2017-10-07, 23:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
HUEWEI E3131 är ett 3G/4G modem.
HUEWEI E1550 är bara 3G.

Verkligen!?

Varför får jag bara upp 3G ?

Måste jag fylla ut något speciellt ?

Jag kör hallon som sagt:
https://imgur.com/a/JgJeh
Citera
2017-10-08, 06:08
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Verkligen!?

Varför får jag bara upp 3G ?

Måste jag fylla ut något speciellt ?

Jag kör hallon som sagt:
https://imgur.com/a/JgJeh

Ja, det kan ju vara att 3G har starkare signal där du bor. Kolla deras täckningskarta.
Citera
2017-10-08, 08:41
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Verkligen!?

Varför får jag bara upp 3G ?

Måste jag fylla ut något speciellt ?

Jag kör hallon som sagt:
https://imgur.com/a/JgJeh
Som sagt testa sim kortet först i mobilen utanför huset och se vilken uppkoppling och hastighet du får där mycket bättre än så kan du inte räkna med inomhus.
Sätt simkortet i dongeln och testa med datorn vilken uppkoppling och hastighet får du då.
Skiljer det mycket så får du börja med att flytta runt dongeln och se om du kan förbättra mottagningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback