Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 23:38
  #1
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Hej, jag hade framöver tänkt göra ett experiment där jag endast konsumerar kultur och massmedia (exempelvis böcker, tidningar, musik, film, nyheter, etc) från ett specifikt årtal eller tidsepok för att se hur det påverkar ens perspektiv och om det börjar kännas som man lever i det förflutna.

Jag tänkte som sagt börja med att testa just kultur och massmedier, men det ideala skulle vara att:

* Endast använda uppfinningar och objekt som är från det givna årtalet eller tidsepok.

* Bara ha på sig kläder och eller bära frisyrer från givet årtal eller tidsepok

* Bara äta mat och dryck från givet årtal eller tidsepok.

* Bara använda ord och yttryck, samt ha en mannerism som stämmer överens med den givna tidsepoken.

Jag tänktebörja med att låtsas att jag lever under exempelvis år 1959, och till en början bara konsumera kultur och massmedia fram till det årtalet, och sedan därefter systematiskt ta mig an de andra attributen från tidsandan.

Det jag mest är ute efter är att försöka uppnå en sorts känslomässig stämning och att man tillslut inbillar sig att man lever under denna årtal/tidsepok.

Dock är det värt att ta med de mer avancerade attributen:

* Objekt i ditt hus och vardag måste vara tidsenliga eller åtminstone vara en replica (exempelvis inredningsobjekt, hushållsprylar och fordon).

* Låtsas ha samma åsikter och värderingar som var vanligt på den tiden (i mest extrema fallet så måste man ventilera dessa åsikter i offentligheten om det kommer på tals)

* Låtsas att man faktiskt bokstavligen är från detta årtal eller tidsepok, så om någon frågar dig vad du tycker om exempelvis en kändis från nutiden så "vet du inte vem det är", och om någon frågar dig vilket årtal det är så ska du svara det årtal som du låtsas befinna dig i.

Är det någon som tycker detta låter intressant? Jag tror inte jag själv kommer lyckas uppnå alla punkter, men det skulle vara kul att testa hur långt man kan gå. Jag hoppas att någon annan av er på Flashback testar detta och delar med er utav era upplevelser.

/Mvh Frihetsministeriet
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-10-04 kl. 23:43.
Citera
2017-10-05, 07:57
  #2
Medlem
supremanics avatar
Så varje gång någon t.ex. plockar fram sin smartphone så måste du fascinerat fråga vad det är för konstig manick? Kommer säkert vara kul i nån timme...

Själv lever jag kvar på tidigt 80-tal i mångt och mycket. Men man kommer inte ifrån det moderna så som datorer och mobiler i dagens samhälle.
Citera
2017-10-05, 09:16
  #3
Medlem
Låter spännande. Hur länge skulle detta projekt pågå ?
Citera
2017-10-05, 13:00
  #4
Medlem
Frawjons avatar
Ingen dator, ingen GPS, ingen mobil, ingen digital miniräknare. Mikrovågsugnar fanns faktiskt 1959, liksom kulspetspennor. TV fanns också.
Citera
2017-10-05, 15:08
  #5
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Så varje gång någon t.ex. plockar fram sin smartphone så måste du fascinerat fråga vad det är för konstig manick? Kommer säkert vara kul i nån timme...


Det är ju att ta det till sin yttersta spets, och så pass långt kommer jag nog inte gå. Det blir ju på så vis som att man rollspelar, och beter man sig på detta viss tillräckligt länge blir man alldeles för "unfit for mainstream society".

Citat:
Själv lever jag kvar på tidigt 80-tal i mångt och mycket. Men man kommer inte ifrån det moderna så som datorer och mobiler i dagens samhälle.

Det är en myt att man måste leva med datorer och mobil i dagens samhälle, åtminstone i den mån att hela ens liv måste kretsa kring det.

Dator behöver du inte om du har en Smartphone, och internet hemma behöver du egentligen inte om du bor i en stad med gratis Wi-Fi spots (exempelvis på ett café). Du kan även fortfarande sköta de mesta viktiga saker som post och dylikt analogt, men om du har ett jobb som kräver att du svarar på emails kan du alltid gå till Wi-Fi spotten.

Sen beror det ju på vad för typ av jobb du har, men om du har ett jobb som inte kräver att du arbetar digitalt hemma, och svarar på emails eller telefonsamtal (vart som helst och närsomhelst), så går det hur bra som helst att leva utan dator och mobil. Dock kan det bli knepigt om du inte har en hemtelefon om du vill hålla kontakten med folk.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-10-05 kl. 15:15.
Citera
2017-10-05, 15:15
  #6
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Låter spännande. Hur länge skulle detta projekt pågå ?

Jag har inte påbörjat experimentet än, men jag kommer skriva i tråden när jag börjar och sedan årerkomma när jag avslutat eller pausat experimentet för att dela med mog utav mina "upptäckter".
Citera
2017-10-05, 15:21
  #7
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Ingen dator, ingen GPS, ingen mobil, ingen digital miniräknare. Mikrovågsugnar fanns faktiskt 1959, liksom kulspetspennor. TV fanns också.

Låter bara skönt att slippa datorn, mobilen och GPS. Jag kommer dock kunna använda mig utav tidiga elektroniska datorer och räknare som är föregångare till dagens mer konvetionella persondatorer och miniräknare, men det kommer nog kräva mycket utrymme i ens hus och bli en väldigt dyr elräkning.

Det blir nog inte Färg-TV dock, eftersom det kom någon gång under mitten av 1960-talet om jag minns det rätt.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-10-05 kl. 15:23.
Citera
2017-10-05, 15:30
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Låter bara skönt att slippa datorn, mobilen och GPS. Jag kommer dock kunna använda mig utav tidiga elektroniska datorer och räknare som är föregångare till dagens mer konvetionella persondatorer och miniräknare, men det kommer nog kräva mycket utrymme i ens hus och bli en väldigt dyr elräkning.

Det blir nog inte Färg-TV dock, eftersom det kom någon gång under mitten av 1960-talet om jag minns det rätt.

Lite mer utmaning vore att gå tillbaka till 1900. Då skulle du inte ha TV eller radio, ingen dammsugare, ingen kyl eller frys. Du skulle dock ha elektricitet, centralvärme och ett badrum ungefär som idag. Bilar fanns, fast de var väldigt enkla och långsamma.
Citera
2017-10-05, 20:30
  #9
Avstängd
OvanligtSpeciells avatar
Låter som ett av de där självrunkarexperimenten man kan sitta och drömma om ibland. Men som aldrig blir kul i verkligheten. Då menar jag aldrig.

Men gå du klädd som de klädde sig på låt säga 1960-talet, mycket snabbt kommer du märka konstiga reaktioner lite varstans. Det roliga med klädsel och dåtiden är att man ser aldrig någon komma klädd som på 80-talet till exempel, har bara hänt en gång i mitt liv att jag såg någon komma klädd så och det var på en mycket svårartad institution.

Men ideen kan vara kul har själv haft den, har även haft ideer om att verkligen snöa in på vissa områden som man geografiskt sett sitter helt fel för att ha någon kunskap om. Låt säga att man blir en nörd om hur någon stad i norra nordkorea är uppbyggd, fast att man sitter i Sverige.

Men ditt så kallade tankeexperiment får mest ses som ett uttryck för en vilja att vara väldigt speciell och svår. Missuppfatta mig inte fel, kan själv vara svår och ha ideer men det är trots allt bara det.


/Din alldeles egna psykdoktor
Citera
2017-10-06, 03:22
  #10
Medlem
CarlXIIs avatar
Det blir säkert roligt om du inte gå för långt. Ett tag tyckte jag det var lite coolt med saker från 50-talet, så skaffade en tjej från 50-talet. Det var inte roligt så jättelänge.
Citera
2017-10-06, 21:14
  #11
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Det blir säkert roligt om du inte gå för långt. Ett tag tyckte jag det var lite coolt med saker från 50-talet, så skaffade en tjej från 50-talet. Det var inte roligt så jättelänge.

"En tjej från 50-talet" - menar du då en kvinna som var född det årtiondet och och hade ett beteendemönster som stämde överens med den tidsepoken, eller typ en ung rockabillytjej från Säffle?

Tänker inte gå för långt när jag väl utför experimentet. Tror nog att till en början bara konsumera kultur och i synnerhet massmedia (alltså radio, tv och tidningar från den tiden) kommer vara det mest starka att göra. Efter cirka ett halvår skulle det inte förvåna mig ifall man började inbilla sig och att det känns som man lever under givet årtal/tidsepok.
Citera
2017-10-09, 22:23
  #12
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
"En tjej från 50-talet" - menar du då en kvinna som var född det årtiondet och och hade ett beteendemönster som stämde överens med den tidsepoken, eller typ en ung rockabillytjej från Säffle?
En kvinna som var född det årtiondet. Men att umgås med nån som har beteendemönster kvar var rätt bra idé, då har jag ju farsan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback