Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-24, 15:31
  #13
Medlem
Jag kan inte se något skäl till att det skulle vara omöjligt att domesticera älgar, likaväl som vi lyckats med vildsvin (> tamgrisar) och uroxar (> nötboskap). Inledningsvis kommer de antagligen att vara mindre effektiva än de nyssnämnda som köttproducenter, men ge projektet 50 generationer eller så...!

Vad mjölkkor som köttråvara beträffar har jag hört av personer i kockbranschen att dessa är högt eftertraktade av lyxrestauranger, då deras kött är betydligt mera marmorerat och smakrikt än det gängse, rätt smaklösa köttet från tvåårs tjurar och kvigor av köttras. Däremot producerar de ju betydligt mindre av varan, särskilt räknat per levnadsår.

Älgkött har enligt min erfarenhet inte någon speciell smak, utan kan jämställas med magert nötkött. Kineserna, som mer än västerlänningar har en förståelse för konsistensens betydelse inom kokkonsten, lär dock hålla älgmulen (liksom svansen och hassenan hos nötboskap!) som den yppersta basen i olika soppor och grytor, där de utom med smaken genom sin gelatinhalt väsentligt bidrar till såsens ljuvliga simmighet.

(Nu fick jag lust på oxsvanssoppa... )
Citera
2017-10-25, 21:49
  #14
Medlem
Finns flera skäl till att älgar inte domesticerats .
De lever inte flock (går inte att hålla så många och följer inte en ledare) , har en ganska brutal parning som kan sluta med döden för älgkon i små inhägnader, de har ett komplicerat födoval som dessutom varierar med årstiden (det går inte att föda upp älgar på hö t.ex. måste ha bark/sly/ tall för att må bra) , de har lätt att få parasiter och man måste därför hålla väldigt rent + avmaska dem kontinuerligt .
Älgar är extremt dyra att hålla - de kräver väldigt mycket arbete och är dessutom svåra att hägna in jämfört med nötkreatur.


Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag kan inte se något skäl till att det skulle vara omöjligt att domesticera älgar, likaväl som vi lyckats med vildsvin (> tamgrisar) och uroxar (> nötboskap). Inledningsvis kommer de antagligen att vara mindre effektiva än de nyssnämnda som köttproducenter, men ge projektet 50 generationer eller så...!

Vad mjölkkor som köttråvara beträffar har jag hört av personer i kockbranschen att dessa är högt eftertraktade av lyxrestauranger, då deras kött är betydligt mera marmorerat och smakrikt än det gängse, rätt smaklösa köttet från tvåårs tjurar och kvigor av köttras. Däremot producerar de ju betydligt mindre av varan, särskilt räknat per levnadsår.

Älgkött har enligt min erfarenhet inte någon speciell smak, utan kan jämställas med magert nötkött. Kineserna, som mer än västerlänningar har en förståelse för konsistensens betydelse inom kokkonsten, lär dock hålla älgmulen (liksom svansen och hassenan hos nötboskap!) som den yppersta basen i olika soppor och grytor, där de utom med smaken genom sin gelatinhalt väsentligt bidrar till såsens ljuvliga simmighet.

(Nu fick jag lust på oxsvanssoppa... )
Citera
2017-11-13, 19:46
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bissenses
Går det att föda upp älgar i så stor skala att älgköttet blir lika billigt som nötkött ?

Nej, älgar och i nån mån renar är så djuriska att som bara trivs ute i naturen och ute i lappmarken. Det går inte att domesticera dessa djur. Det skulle ta många generationer och kullar för att uppnå det.

Det är lätt att tro att man skulle få dom som kor, men den processen har tagit tusentals år för kor att bli våra kossor i våra ladugårdar.
__________________
Senast redigerad av Folketsman 2017-11-13 kl. 19:50.
Citera
2017-11-14, 23:02
  #16
Medlem
postvagns avatar
Som flera tidigare gett exempel på, så; NEJ.

Hade det varit en bra idé, hade det gjorts redan.
Citera
2017-11-16, 17:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn

Hade det varit en bra idé, hade det gjorts redan.

Sade Grok till Zox för femtontusen år sedan som svar på frågan "Går det att föda upp uroxar i stor skala?"
Citera
2017-11-16, 18:43
  #18
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Sade Grok till Zox för femtontusen år sedan som svar på frågan "Går det att föda upp uroxar i stor skala?"

Skillnaden är väl att att uroxar inte föds upp i stor skala. De har avlats till kor. Som föd upp i stor skala. Jag skrev inte att det inte GÅR att varken föda upp älg i stor skala eller avla dem till nåt mer behändigt. Det jag sa var att om det hade varit en bra idé, så hade det redan gjorts. Att avla uroxe ---> ko var en bra idé.
Citera
2017-11-16, 19:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Skillnaden är väl att att uroxar inte föds upp i stor skala. De har avlats till kor. Som föd upp i stor skala. Jag skrev inte att det inte GÅR att varken föda upp älg i stor skala eller avla dem till nåt mer behändigt. Det jag sa var att om det hade varit en bra idé, så hade det redan gjorts. Att avla uroxe ---> ko var en bra idé.

Min poäng var att vad som var en bra idé inte nödvändigtvis är detsamma som vad som är en bra idé nu. Att börja föda upp älgar nu vore (åtminstone på kort sikt) ekonomiskt vansinne, då vi redan har en etablerad avelsbas av nötkreatur. Om man tänker sig en början från scratch (efter inlandsisen, eller efter den globala kärnvapenvintern) verkar älgar inte vara ett fullt så långsökt alternativ.

Sedan finns ju också smittämnes/parasitaspekten att beakta. "Galna kosjukan" är väl mer eller mindre bekämpad, i den mån den någonsin existerat, men ju fler arter vi har i behåll, desto större chans att några av dem kan överleva framtida zoonoser! Därtill räcker visserligen ett kvarvarande viltbestånd, men som exemplen uroxen, visenten och (i det närmaste) den amerikanska bisonoxen visar är sådana bestånd ofta ytterst känsliga och lättutrotade.
Citera
2017-11-16, 21:58
  #20
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Min poäng var att vad som var en bra idé inte nödvändigtvis är detsamma som vad som är en bra idé nu. Att börja föda upp älgar nu vore (åtminstone på kort sikt) ekonomiskt vansinne, då vi redan har en etablerad avelsbas av nötkreatur. Om man tänker sig en början från scratch (efter inlandsisen, eller efter den globala kärnvapenvintern) verkar älgar inte vara ett fullt så långsökt alternativ.

Ok, ja så kan det ju säkert vara. Fast jag tycker fortfarande att älg verkar vara ett dåligt alternativ pga inte flockdjur. Eller? Isf tror jag mer på nån hjort el ren.

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Sedan finns ju också smittämnes/parasitaspekten att beakta. "Galna kosjukan" är väl mer eller mindre bekämpad, i den mån den någonsin existerat, men ju fler arter vi har i behåll, desto större chans att några av dem kan överleva framtida zoonoser! Därtill räcker visserligen ett kvarvarande viltbestånd, men som exemplen uroxen, visenten och (i det närmaste) den amerikanska bisonoxen visar är sådana bestånd ofta ytterst känsliga och lättutrotade.

Fast jag vetefan vad vi tjänar på att ha kvar en art vi själva avlat fram ur den synpunkten? Att de skulle överleva framtida sjukdomar el liknande? Med den genetiska likriktning som råder inom djuravel och växtförädling är det ju snarare vildformerna som står för värdet av beskydd.
Citera
2021-09-24, 05:58
  #21
Medlem
Vi delar upp frågan i lite mindre bitar.

GÅR det att föda upp älg?
Ja, det går.
Åtskilliga djur- och safariparker föder upp älgar.
Djurparker brukar byta/handla djur med varandra och älgar har ett ganska bra bytesvärde på den internationella marknaden.
Många djurparker har dessutom kodexen att de inte handlar med viltfångade djur utan endast uppfödda i fångenskap.

Får man sälja kött hur som helst?
Nix.
För att saluföra kött krävs dels tillstånd dels krävs att köttet är minutiöst kontrollerat av veterinär.
Även djuret ska besiktas före slakt.

Får man slakta och idka saluförsel av kött hemma i ladan på gården?
Nix.
Det krävs godkända lokaler och det är rätt höga krav.

Går det att föda upp älg till slakt för samma pris som nöt?
Möjligen om man har stora och redan inhägnade marker och enbart slaktar kalvarna.
Ungefär som t.ex. svinuppfödningen oftast görs men på betydligt större marker för älguppfödning.
På så vis minimerar man kostnaderna för vinterutfodring.
För att få lönsamhet i det krävs det också sannolikt att man redan har ett slakteri och köttförvaringsutrymme som är godkänt, dvs att man slaktar älg lite vid sidan av den vanliga nöt och/eller svinslakten.
Alternativet är att köpa in slakt och köttförsäljning men det kostar.
Naturligtvis blir då jämförelsen i kilopris algkalv vs nötkalv, dvs en bra bit dyrare än det vanliga ICA nötköttet.

Får man föda upp älg?
Nix, det får man inte.
Endast djurparker och safariparker med särskilt tillstånd får ha vilda djur i hägn.
Har man inte särskilt tillstånd får man nöja sig med djur som anses vara tamdjur.

I skrivande stund ligger priset på älgkött på 100-250 kr/kg.
Uppemot 4-500 för en riktigt fin filé.

Hund kanske är ett alternativ?
Ska vara riktigt hett på den kinesiska marknaden....
__________________
Senast redigerad av Skandalpolisen 2021-09-24 kl. 06:07.
Citera
2021-09-27, 22:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bissenses
Går det att föda upp älgar i så stor skala att älgköttet blir lika billigt som nötkött ?
Nej, frågan du ställer är redan besvarad. Sverige har världens högsta densitet av älgar per ytenhet pgr av vårt moderna skogsbruk. För ett decennium eller mera sedan åt älgarna i Götaland/Svealand skog för motsvarande en miljard kronor årligen. Norrland exkluderat.

Det skjuts årligen cirka 100 000 älgar så att det finns 400 000 före jakten och 300 000 efter, låt oss anta att hälften (en överskattning) skjuts i Svealand så blir det 250 000 000 kronor dividerat med 50 000. (du får göra beräkningen själv, det är egentligen mer komplicerat) Men ojdå .. det blir ganska dyrt per älg/kg hur man än räknar. Älgen är dessutom inget flockdjur, den äter inte gräs på ängarna/åkrar, den äter skog. De sprider ut sig i små familjegrupper och går inte att hålla som en hjord.

Om älgköttet täckte alla sina kostnader skulle inte ens jägarna ha råd att äta köttet. Kostnaden för köttet betalas av skogsägarna vilka i stort sett är samma grupp som jägarna. Dyr hobby men nödvändig.

Det här är hur min primitiva idiotiska hjärna bryter ner delarna. Älgkött har en väldigt stark smak och liknar inte hjortdjur som dov eller hjort heller så smaken attraherar inte genomsnittssvensken. Jag har ätit älg sen barnsben så jag vet, jag har svårt att tro att en stockholmare skulle bli förtjust i smaken. Det verkar inte finnas en efterfrågan på älgkött i delikatessbutikerna i Stockholm vad jag förstår.
__________________
Senast redigerad av Proprioception 2021-09-27 kl. 22:19. Anledning: vilt smakar vilt
Citera
2021-09-27, 22:17
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Det nötkött du anser vara billigt kommer väl från uttjänta mjölkkor och smakar därefter? I det fallet har kostnaden för uppfödningen täckts av inkomster från mjölken. Nöt som föds upp enbart för köttets skull är snordyrt. Antar detsamma skulle gälla för älg.


Då mjölkar vi älgarna också för att få ner kostnaderna
Citera
2021-09-29, 13:59
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Det här är hur min primitiva idiotiska hjärna bryter ner delarna. Älgkött har en väldigt stark smak och liknar inte hjortdjur som dov eller hjort heller så smaken attraherar inte genomsnittssvensken. Jag har ätit älg sen barnsben så jag vet, jag har svårt att tro att en stockholmare skulle bli förtjust i smaken. Det verkar inte finnas en efterfrågan på älgkött i delikatessbutikerna i Stockholm vad jag förstår.

Jag skulle säga ändå att de finns, kanske inte så stark bland genomsnittssthlmare men de säljs ibland, och gott om stockholmare har rötter utifrån där de åts älg, och landsbygdsdelarna av länet har gott om älg och en del jakt.

Har sett fler älgar i min förortskommun 2 mil från sthlm än när jag bodde i Dalabergslagen och Västmanland, men jagas nog mer längre ut i länet iaf. Just här är nog skyddsjakt av rådjur och vildsvin vanligare.

Håller med annars.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback