Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 22:31
  #1
Medlem
Då jag inte har sett några småbarn med stora vårtgårdar (men det kanske inte syns utanpå), undrar jag om de växer i takt med brösten och hur? Är det bara storbystade kvinnor som får stora, och börjar de då inte öka i storlek förrän brösten har blivit stora? Som ett ägg som håller på att sprängas, eller nåt. Är det en defekt? Räcker huden inte till eller hinner inte med?
Citera
2017-10-04, 22:43
  #2
Medlem
Ducken11s avatar
Har för mig att jag läst någonstans att vårtgården delar mycket egenskaper som en muskel har och har tendens att växa baserat på bröstets tyngd, men generellt sett tror jag det är helt o hållet genetiskt om de blir stora eller små då jag sett alla kombinationer hos tjejer.
Citera
2017-10-04, 23:02
  #3
Medlem
”Detta hudområde har flera speciella egenskaper. Det har ökad pigmentering (speciellt efter första graviditeten), innehåller glatt muskulatur, har talgkörtlar ("Montgomerys körtlar") utan relation till hår, och apokrina svettkörtlar. Dessutom saknas här subkutant fett. Ytan på areola är knottrig beroende på mynningar från talgkörtlarna. Muskulaturens uppgift är att göra bröstvårtan styv och lättåtkomlig vid amningen.” Källa.
Citera
2017-10-24, 10:46
  #4
Medlem
TobiasBeechers avatar
Tjocka tjejer med stora bröst har ofta stora vårtgårdar.
Citera
2017-10-24, 13:12
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemma
Då jag inte har sett några småbarn med stora vårtgårdar (men det kanske inte syns utanpå), undrar jag om de växer i takt med brösten och hur? Är det bara storbystade kvinnor som får stora, och börjar de då inte öka i storlek förrän brösten har blivit stora? Som ett ägg som håller på att sprängas, eller nåt. Är det en defekt? Räcker huden inte till eller hinner inte med?
Den mänskliga kvinnliga vårtgården har evolutionära orsaker.
Dvs det är en rest från tiden då människan levde på savannen, och där man var tvungen att snabbt kunna identifiera och könsbestämma från långt avstånd.
Såg man då stora, synliga vårtgårdar på siluetten vid horisonten, så visste man att där fanns det någon att para sig med.



Tänk på att människan från början levde i mindre sociala grupperingar, bestående ab både män och kvinnor.
Sett från ett avstånd blev den kvinnliga delen av den främmande gruppen tydligare.
En avlägsen betraktare kunde alltså lätt se oom fördelningen mellan män och kvinnor var lämplig för tex ett snabbt anfall, eller om det var bäst att avstå.
Citera
2017-10-24, 16:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Den mänskliga kvinnliga vårtgården har evolutionära orsaker.
Dvs det är en rest från tiden då människan levde på savannen, och där man var tvungen att snabbt kunna identifiera och könsbestämma från långt avstånd.
Såg man då stora, synliga vårtgårdar på siluetten vid horisonten, så visste man att där fanns det någon att para sig med.



Tänk på att människan från början levde i mindre sociala grupperingar, bestående ab både män och kvinnor.
Sett från ett avstånd blev den kvinnliga delen av den främmande gruppen tydligare.
En avlägsen betraktare kunde alltså lätt se oom fördelningen mellan män och kvinnor var lämplig för tex ett snabbt anfall, eller om det var bäst att avstå.

Att bröstvårtorna skulle utgöra en evolutionärt gynnad signal "Kom och våldtag mig!" motsägs väl i viss mån av det faktum att de är som mest framträdande hos gravida/ammande kvinnor, vilka som bekant i regel är temporärt otillgängliga för fortplantning?
Citera
2017-10-25, 17:21
  #7
Medlem
Är själv tveksam om vårtgården är en signal för igenkänning på avstånd.
Kroppsformen i allmänhet signalerar detta långt tidigare än den blir synlig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback