Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 21:53
  #1
Medlem
Jag vill ha en elgitarr som klarar av och låtar bra när man vill spela i drop-D, jag lyssnar mycket på lamb of god och vill kunna spela som dem. Nu för tillfället har jag en epiphone Les paul. Det låter väll hyfsat bra att stämma ner den i D men den är ju gjord för att spela i E. Någon som har tips? tack på förhand
Citera
2017-10-04, 22:05
  #2
Medlem
Jag skulle nog kolla upp Ibanez RG modeller, skönt ljud ur dom.

Diggar själv Epihone, dock mest för modellen (Utseendet)
Citera
2017-10-04, 22:07
  #3
Medlem
De flesta gitarrer funkar utmärkt att stämma i drop D utan problem. Ett tips kan vara att köpa lite tjockare strängar som lättare klarar av stämmas ner utan att bli för "sladdriga". Annars om du söker metal-gitarrer överlag finns du hur många som helst att välja på, jag själv gillar gitarrer som är tyngre (fysiskt tyngre alltså, som i att de väger mycket) när man ska spela tyngre musik. Ibanez skulle jag säga är go to-märket för gitarrister som letar efter gitarrer att spela metal på.
Citera
2017-10-04, 23:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasabinotter
Jag vill ha en elgitarr som klarar av och låtar bra när man vill spela i drop-D, jag lyssnar mycket på lamb of god och vill kunna spela som dem. Nu för tillfället har jag en epiphone Les paul. Det låter väll hyfsat bra att stämma ner den i D men den är ju gjord för att spela i E. Någon som har tips? tack på förhand

Drop D innebär att man endast stämmer ner tjocka E strängen till ett D
Ibland också den höga E strängen.

Open D tuning däremot så stämmer man ner hela guran till D A D F A D
Fick känslan att det är Open D som du egentligen menade?

Jag lirar också på en LesPaul Epiphone och Drop D låter hur bra som helst
Open D också förutom då jag ska spela Slide. Ingen bra slidegitarr.
Citera
2017-10-05, 10:52
  #5
Medlem
Du behöver normalt inte tänka på något alls för drop D. Visst skulle man kunna argumentera för att Les Paul har lite kort hals, men i praktiken är det inga problem alls. Ta en lite tjockare sträng bara.
Citera
2017-10-05, 11:37
  #6
Medlem
zBr9s avatar
Musik: Allmänt -> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion

/moderatotyr
Citera
2017-10-14, 20:11
  #7
Medlem
G0yXs avatar
Alla vettiga gitarrer går att stämma till det mesta med lite inställningar och rätt strängar. Droppa till D är ju inte så långt ifrån E...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback