Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 19:32
  #1
Medlem
Ägaren skriker, slår, sparkar på hunden. Det är en 2år gammal pitbull tik. Vad som fick mig att ta hunden var att jag kände en kula i kroppen på hunden igår. Fick höra att ägaren har skjutit hunden med en luft pistol från 3m håll

Jag har hunden hemma hos mig nu och den mår bra efter allt som hänt. Har alltid velat ha pitbullen då ägaren har lärt upp den med typ allt man kan tänka sig. Riktigt smart men är rädd från ägaren då den inte mår bra där.

Nu vill ägaren ha tillbaka hunden såklart. Det finns inga papper skrivna att hunden tillhör ägaren. Har jag lagen på min sida att behålla henne. Sen undrar jag hur farligt är det för hunden med en pistol kula i " rygg partiet". Problemet är att jag kan inte dra in lagen i det här då jag inte har gjort något tidigare. Ägaren och jag är inte vänner utan jag är kund av något annat slag som jag inte tar upp här inne
__________________
Senast redigerad av babi. 2017-10-04 kl. 19:36.
Citera
2017-10-04, 19:42
  #2
Medlem
Om du tog hunden utan ägarens samtycke är det antingen stöld eller olovligt förfogande. Det senare om du exempelvis fick lov att ta ut hunden på en promenad för att komma tillbaka senare. Stöld fattar du ju vad det är. En hund räknas som en sak, egendom. Även om det är behjärtansvärt. Om det handlar om vanvård är det bara myndigheter som får ta hand om djur.
Citera
2017-10-04, 19:56
  #3
Medlem
Du har verkligen inte lagen på din sida.. Kan vara en god idé att lämna tillbaka hunden så att farbror blå inte knackar på dörren snart.

Låt myndigheterna ta hand om det nästa gång du är orolig för att ett djur behandlas illa. Det är inte så svårt att ringa Polisen eller Länsstyrelsen.
Citera
2017-10-04, 20:29
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
En pitbull är väl värde åtminstone 10000 så det är grov stöld.

Det du kan göra är att anmäla till instanser som har rätt att omhänderta.

Citat:
Om man allvarligt missköter sina djur så kan Länsstyrelsen eller Polisen besluta om att omedelbart omhänderta djuret eller djuren. Man kan även förbjudas att ha hand om djur om man exempelvis har blivit dömd för djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen eller fått förelägganden från Länsstyrelsen.
http://www.lansstyrelsen.se/Vastmanl...jurforbud.aspx

Har den nu en kula i sig och det stämmer det minsta du säger så kommer stackaren bli omhändertagen snarast efter anmälan. Sedan får du som flera andra söka för att kunna ta hand om hunden istället för att det blir avlivning. Lagen säger alltså anmäl sedan tar rätt instanser hunden från denna ägare och dessa instanser bestämmer också om någon av de som ansökt är lämplig att bli ny ägare.
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2017-10-04 kl. 20:32.
Citera
2017-10-04, 20:31
  #5
Medlem
Stöld e ju inte värst farligt typ som att snatta godis på ica, trodde det skulle vara betydligt allvarligare. Jag tog hunden för den mår bättre här hos mig och frugan. Min fru har heller inget emot att behålla hunden. Får ta tag i problemet på egen hand om han nu skulle bli aggresiv och vilja göra något mot mig. Som jag sa ingen blir vinnare av att dra in myndigheten idet här varken han el jag. Jag åker dit för stöld och han för djurplågeri. Vill inte betala onödiga böter till samhället som hunden lika gärna kan få i mat och andra roliga saker

Tack för ni tog er tid
Citera
2017-10-04, 20:36
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Stöld e ju inte värst farligt typ som att snatta godis på ica, trodde det skulle vara betydligt allvarligare. Jag tog hunden för den mår bättre här hos mig och frugan. Min fru har heller inget emot att behålla hunden. Får ta tag i problemet på egen hand om han nu skulle bli aggresiv och vilja göra något mot mig. Som jag sa ingen blir vinnare av att dra in myndigheten idet här varken han el jag. Jag åker dit för stöld och han för djurplågeri. Vill inte betala onödiga böter till samhället som hunden lika gärna kan få i mat och andra roliga saker

Tack för ni tog er tid

Är du djurvän och kommer ta hand om hunden kommer väl lagen också skita om det. Inte som den startar en utredning om nu då det inte gäller stöd (som alltså inte kommer anmälas) eller om att hunden far illa vilket den inte gör numera. Det primära för lagen är att hunden mår bra. Så bra gjort då! även om det rent rättsligt skulle gå efter rätt instans.
Citera
2017-10-04, 20:38
  #7
Medlem
Om man nu skulle ta hunden till en veterinär och berättar att förra ägaren har skjutit hunden med en luft pistol skulle veterinären dra in myndigheten även här fast att jag tagit hunden ifrån ägaren ? Eller det är inget en veterinär bryr sig om ?

Hade velat titta upp det här med kulan i ryggen på hunden. Kulan är cirka 4x3mm. Fan oså vilka problem man fått av en jävla knarkare
Citera
2017-10-04, 20:57
  #8
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Ägaren och jag är inte vänner utan jag är kund av något annat slag som jag inte tar upp här inne
Han becknar och du handlar

Ta hunden till en veterinär så de får ta bort skottet.
Kommer han att ta till våld? Ett husdjur kan av många ses som en familjemedlem, kanske inte i det här fallet men åtminstone som en ägodel.
Hur tror du att personen ifråga kommer att agera?
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Om man nu skulle ta hunden till en veterinär och berättar att förra ägaren har skjutit hunden med en luft pistol skulle veterinären dra in myndigheten även här fast att jag tagit hunden ifrån ägaren ? Eller det är inget en veterinär bryr sig om ?

Hade velat titta upp det här med kulan i ryggen på hunden. Kulan är cirka 4x3mm. Fan oså vilka problem man fått av en jävla knarkare
Säg att du hade den utanför affären och att några ungar sköt den, alla vet att mena folk hatar djur och fram för allt hundar.
Citera
2017-10-04, 21:20
  #9
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Om man nu skulle ta hunden till en veterinär och berättar att förra ägaren har skjutit hunden med en luft pistol skulle veterinären dra in myndigheten även här fast att jag tagit hunden ifrån ägaren ? Eller det är inget en veterinär bryr sig om ?

Hade velat titta upp det här med kulan i ryggen på hunden. Kulan är cirka 4x3mm. Fan oså vilka problem man fått av en jävla knarkare

Beror på veterinären. Men enligt hur de SKA agera så ska de göra en orosanmälan till länsstyrelsen vid misstanke om misshandel. Samt att de kanske kollar chippet på hunden...
Citera
2017-10-04, 21:39
  #10
Medlem
Hiemss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Beror på veterinären. Men enligt hur de SKA agera så ska de göra en orosanmälan till länsstyrelsen vid misstanke om misshandel. Samt att de kanske kollar chippet på hunden...

En twist skulle ju vara (med tanke på storleken) att hunden inte alls är skjuten utan det är chippet TS upptäckt
Citera
2017-10-04, 22:00
  #11
Medlem
Jag tar hunden till veterinär i morgon så de kollar upp kulan. Får säga sanningen helt enkelt. Jag är en djurvän då jag tycker om pitbull som jag alltid velat ha, speciellt en som redan är upplärd för allt möjligt så slipper man grov jobbet själv

Jag kan ge er mitt ord att den mår bättre här hos mig än honom då jag aldrig skulle slå en hund.
Citera
2017-10-04, 22:14
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Jag tar hunden till veterinär i morgon så de kollar upp kulan. Får säga sanningen helt enkelt. Jag är en djurvän då jag tycker om pitbull som jag alltid velat ha, speciellt en som redan är upplärd för allt möjligt så slipper man grov jobbet själv

Jag kan ge er mitt ord att den mår bättre här hos mig än honom då jag aldrig skulle slå en hund.
Återkom gärna efteråt o berätta hur det gick. Just nu avvaktar jag o väntar på skådespelet eller bara för att sänka hela historien som så här långt redan innehåller felaktigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback