Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 19:02
  #1
Medlem
Hej!

Ja går sällan längre vandringar, mest dagsturer med lätt packning (Jag har kängor också). Jag har använt Viking Anaconda BOA i flera år men de börjar bli rätt slitna nu. Jag är plattfot och föredrar lite bredare skor.

Så... Är Viking fortfarande ett bra val? Vad rekommenderar ni experter?
Citera
2017-10-04, 20:03
  #2
Medlem
Finns ju massor av bra alternativ, men just när det gäller olika fottyper så har jag (hålfot) fått väldigt bra hjälp på naturkompaniet.

Personligen använder jag dessa från det italienska märket Diemme. Dessa är dock inte på naturkompaniet men vet att jag köpt en annan känga från märket på nk för många år sedan.
https://www.ymeuniverse.com/no/rocci...iABEgJLxfD_BwE

Haft mina i tio år och gissar att det blir minst lika många till. Sjukt bra kvalitet och sköna både på sommarvandringar och vinterjakt. Dyra men det är det fan värt!
Citera
2017-10-04, 20:07
  #3
Medlem
Dessa verkar hålla högt omdöme från flera kunder. Riktigt läckra också!

https://www.terrang.se/se/quest-4d-gtx-ae-forces
Citera
2017-10-04, 20:11
  #4
Medlem
Tack för tipsen, men jag är ute efter skor. Inte kängor med korta skaft, det har jag redan. Mina Viking använder jag både till vardags och ute i skogen, om jag ska bära tyngre så använder jag kängor.
Citera
2017-10-04, 22:23
  #5
Medlem
Noose..s avatar
Merrell Capra gtx är bra skor. Kolla dom
Citera
2017-10-04, 22:26
  #6
Medlem
FetLeffes avatar
Lundhags(forest eller annan lättvikts modell) eller jörnkängan
Citera
2017-10-05, 10:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetLeffe
Lundhags(forest eller annan lättvikts modell) eller jörnkängan


Du menar att man kan konvertera dem till skor genom att skära eller klippa av skaften?
Citera
2017-10-05, 13:49
  #8
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coined
Tack för tipsen, men jag är ute efter skor. Inte kängor med korta skaft, det har jag redan. Mina Viking använder jag både till vardags och ute i skogen, om jag ska bära tyngre så använder jag kängor.

Jag har kört på Salomon i flera år, de har verkligen lyft sig produktmässigt när det gäller det som jag har störst behov av, dvs samma som du skor för lättare dagsturer med max 5-6 kilo på ryggen där det inte är allt för blött.

Jag har ett par sådana här nu, har använt dem under hösten och är väldigt nöjd, har problem med hälsporre så för mig är dämpning/svikt och bra grepp viktigt vilket de också ger:

https://www.xxl.se/salomon-x-alp-ltr...116449_1_style

Som sagt, kolla in Salomons produktlinje, tror jag är inne på fjärde paret i rad nu och aldrig behövt ångra mig.
Citera
2017-10-05, 13:59
  #9
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Som sagt, kolla in Salomons produktlinje, tror jag är inne på fjärde paret i rad nu och aldrig behövt ångra mig.
Skönt att höra! Köpte mina livs första vandringskängor igår, valet föll på ett par Salomon. De var så förbannat sköna!
Hur står sig Salomon i kvalitet (livslängd) jämfört med dyrare tillverkare?
Citera
2017-10-05, 14:24
  #10
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Skönt att höra! Köpte mina livs första vandringskängor igår, valet föll på ett par Salomon. De var så förbannat sköna!
Hur står sig Salomon i kvalitet (livslängd) jämfört med dyrare tillverkare?

Jag har haft kvalitetsproblem med andra "top tier" produkter tidigare (inklusive Haglöfs ) där bland annat skosnörena faktiskt började ruttna (!) mitt under första säsongens användning vilket inte kändes så bra. Ringar som släppt från skosnöresgenomförningarna, såna grejer.

Jag hade förmodligen kunnat köra fullt ut på samtliga mina "tidigare" Salomon ett bra tag till, men man ska inte vara dumsnål - bättre att byta i tid med tanke på grepp och stöd för vrist etc. Brukar byta vart annat/tredje år, och då har skorna nyttjats 200 + mil i terräng.

Just greppet är en annan kritisk grej, hade ett par svindyra (2 500 SEK) vristhöga från Patagonia som var i det närmaste perfekta -förutom att sulan blev stel som en hockeypuck så fort det blev minusgrader vilket var jävligt irriterande. Aldrig haft problem med greppet på någon av mina Salomon.

Och jag håller med om att de är ruskigt bekväma direkt ur kartongen = kort "inkörningstid".

Salomon gör ju distinkta dvs väl designade herrmodeller och har väldigt många modeller att välja på. Personligen ser jag inga skäl till att fortsätta köra på märket. Mycket prisvärda.
Citera
2017-10-05, 17:48
  #11
Medlem
Tack för råden så långt!

https://www.xxl.se/salomon-x-ultra-3...135752_2_style

Kan dessa funka? De har snabbsnörning, vilket jag gillar och de är inte klementinfärgade

Jag har ett par äldre Salomon som är sköna.
Citera
2017-10-05, 18:00
  #12
Medlem
GTX och andra membran fungerar inte i skor, är det blött så kommer ändå vatten in via benen, det räcker med dagg i gräset! Välj hellre lätta löparskor för terräng med stabil sula

https://xxl.se/skor/herrskor/loparsk...e=Terr%C3%A4ng
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback