Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 19:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Disconnect HD cabel, alltså den kabeln som går in i SSD:n ska jag disconnecta från moderkoret?
Ja precis.
Citera
2017-10-05, 14:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caldusch
Ja precis.

Väldigt komplicerad på bärbar, jag hittar inte heller hur jag gör det på min Hp All in one elite.

Finns det andra lösningar kanske?
Citera
2017-10-05, 16:05
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Finns det andra lösningar kanske?
Du har alltså köpt en ssd till en laptop och kommer bara till en svart skärm med lite vit text på?

Det är så enkelt att windows inte medföljer ssd eller andra lagringsmedia när man köper dem, och det windows (med alla filer osv) som du hade tidigare finns på den havererade disken som inte funkar längre.

Det du behöver göra är att lägga in windows på nytt, på den ssd du köpt.

Förmodligen medföljde en återställnings-dvd/cd när du köpte datorn, använd den skivan, annars kan du kanske fortfarande beställa en sådan från datortillverkaren, brukar kosta några hundringar. Går inte det kan du köpa en ny windows 10 på usb-sticka, sätt i stickan, starta datorn och så påbörjas installationen.

Är det här svårt att förstå eller känns oerhört krångligt eller du misslyckas nånstans i detta förfarande, lämna in datorn till nån bekant eller nåt företag som gör det här momentet åt dig.
Citera
2017-10-05, 18:27
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Du har alltså köpt en ssd till en laptop och kommer bara till en svart skärm med lite vit text på?

Det är så enkelt att windows inte medföljer ssd eller andra lagringsmedia när man köper dem, och det windows (med alla filer osv) som du hade tidigare finns på den havererade disken som inte funkar längre.

Det du behöver göra är att lägga in windows på nytt, på den ssd du köpt.

Förmodligen medföljde en återställnings-dvd/cd när du köpte datorn, använd den skivan, annars kan du kanske fortfarande beställa en sådan från datortillverkaren, brukar kosta några hundringar. Går inte det kan du köpa en ny windows 10 på usb-sticka, sätt i stickan, starta datorn och så påbörjas installationen.

Är det här svårt att förstå eller känns oerhört krångligt eller du misslyckas nånstans i detta förfarande, lämna in datorn till nån bekant eller nåt företag som gör det här momentet åt dig.



Med återställnings dvd, menar du Windows Skiva, jag har bränt den, laddat ner ISO och skapat skiv avbildning, då min Windows 10 kod är köpt från ebay och är en download version.

Jag har Windowsskiva(återställnigns skiva), när jag stoppar in den i min HP all in one, laddas bara loggan, och den hänger upp sig där.

På min dator får jag felmeddelandet jag postade här.

Blir det annorlunda om jag försöker installera Windows från en USB enhet istället? Skulle det kanske fungera?
Citera
2017-10-05, 18:35
  #17
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Med återställnings dvd, menar du Windows Skiva, jag har bränt den, laddat ner ISO och skapat skiv avbildning, då min Windows 10 kod är köpt från ebay och är en download version.

Jag har Windowsskiva(återställnigns skiva), när jag stoppar in den i min HP all in one, laddas bara loggan, och den hänger upp sig där.

På min dator får jag felmeddelandet jag postade här.

Blir det annorlunda om jag försöker installera Windows från en USB enhet istället? Skulle det kanske fungera?
Du kan ju testa. Ladda gärna upp bild på felmeddelandet du får upp, tack.
Citera
2017-10-05, 19:38
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Du kan ju testa. Ladda gärna upp bild på felmeddelandet du får upp, tack.



Har just nu ingen USB, men detta får jag upp när jag testar med skiva.

https://ibb.co/gYJM5b

Först laddas Windows loggan väldigt länge, sen sker inget.

Fast när jag bootar fårn Cdrom, så får jag inte upp det klassiska, "Tryck på en tagent knapp för att forsätta"
Citera
2017-10-05, 19:47
  #19
Medlem
Läste i ett annat forum att någon hade samma problem och löst det genom:

I've finally got it to work. This is how I did it:

converted disk to GPT
formatted entire disk, no partitions created
made sure UEFI was enabled (was already the case)
made sure SATA mode was set to AHCI (was already the case)
put the SSD back into the "secondary" slot
booted up laptop from Win10 bootable usb
installed Windows 10 with little effort
Don't know why it just wouldn't work when the drive is in the other slot though (even though the original HDD was MBR).

Hur konverterar jag till GTP.

Tror jag behöver en youtube video om detta. :/
Citera
2017-10-05, 20:23
  #20
Medlem
okej, dålig bild på vad som hände, åter kommer med bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback