Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-04, 16:55
  #1
Medlem
Hej jag har ångest nästan dagligen mm och min läkare tycker jag ska börja äta voxra ( igen ) och en ssri, grejen är att jag har väldigt svårt att känna efter om dom hjälper eller inte, och åt förut sertralin, kanske blev jag hjälpt, kanske inte...

Dethär låter lite fånigt, men jag är så rädd att jag ska bli personlighetaförändrad utan att jag känner av det, på ett negativt sätt, och under perioden jag käkade sertralin ( för ca 2 år sedan ) så hände endel negativt för mig socialt, pallar inte gå in på detaljer men lite sabbade relationer, det behöver verkligen inte alls bero på att jag åt SSRI men TÄNK OM? Är ofta en tanke som dyker upp i min skalle..och att gå omkring och känna efter i sig och pröva med, utan osv känns negativt för mitt mående i sig...

Hoppas nån kan förstå mina invecklade tankar o kanske känna igen sig, samt ge tips/lugna ner mig.

Under det året jag åt sertralin vet jag varken lm det påverkade mig possitivt eller negativt, fick då inte biverkningar heller dock, tror kanske jag mådde lite bättre i början men det kan lika gärna bero på att jag levde sunt och tränade mm....nu när jag läser så inser jag ju att jag kanske behöver medicin mot mitt övertänkande haha.. nåväl

Edit: SSR:in i fråga är fluoxetin, den jag ska blanda med voxra nudå. Åt även voxra förr, men de var en lågdos..
__________________
Senast redigerad av P3rmorberg 2017-10-04 kl. 16:58.
Citera
2017-10-04, 17:03
  #2
Medlem
Under min depression så åt jag Setralin i 3 år.
Vart inte förändrad som person men motivationen slogs ut och man blev väldigt snabbt likgiltlig till saker. Men SSRI + KBT är kanske den bästa behandlingen, lite styrketräning eller träning i allmänhet är också bra.

Jag var precis som du lite tveksam till att börja knapra i mig piller, men vart tyvärr värre med tiden. Panikångesten kom tätare och vart mer intensivt att jag efter ett tag började bli så trött på skiten att jag började känna mig lite suicid.

Slutade sen efter 3 år och började jobba med mig själv istället, på mina känslor, tankar och uttryk. Försöka få ett inre lugn och sluta oroa sig så mycket.
Funkar för mig, men ibland kan ångest komma tillbaka under till exempel stressiga situationer men summan av de hela gjorde mig till en mer välmående människa.
Citera
2017-10-04, 17:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJPfan
Under min depression så åt jag Setralin i 3 år.
Vart inte förändrad som person men motivationen slogs ut och man blev väldigt snabbt likgiltlig till saker. Men SSRI + KBT är kanske den bästa behandlingen, lite styrketräning eller träning i allmänhet är också bra.

Jag var precis som du lite tveksam till att börja knapra i mig piller, men vart tyvärr värre med tiden. Panikångesten kom tätare och vart mer intensivt att jag efter ett tag började bli så trött på skiten att jag började känna mig lite suicid.

Slutade sen efter 3 år och började jobba med mig själv istället, på mina känslor, tankar och uttryk. Försöka få ett inre lugn och sluta oroa sig så mycket.
Funkar för mig, men ibland kan ångest komma tillbaka under till exempel stressiga situationer men summan av de hela gjorde mig till en mer välmående människa.
så kortsagt så tycker du medicinen var possitiv för dej?
Citera
2017-10-04, 21:32
  #4
Medlem
Någon som vill delamed sig av sina tankar?
Citera
2017-10-04, 22:43
  #5
Medlem
Overklighetss avatar
Jag är av åsikten att SSRI är ett placebo med tråkiga bieffekter. Vissa kan nog få för sig att bieffekterna är av godo. Men jag tror att när man är deprimerad så blir vilket annat tillstånd som helst en slags lättnad. Så med andra ord: Är man lättlurad och inte har så bra kroppskännedom så kan det hjälpa.
Citera
2017-10-05, 01:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jag är av åsikten att SSRI är ett placebo med tråkiga bieffekter. Vissa kan nog få för sig att bieffekterna är av godo. Men jag tror att när man är deprimerad så blir vilket annat tillstånd som helst en slags lättnad. Så med andra ord: Är man lättlurad och inte har så bra kroppskännedom så kan det hjälpa.
Vilka bieffekter menar du då? sexuell dysfunktion?
Citera
2017-10-05, 05:31
  #7
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Vilka bieffekter menar du då? sexuell dysfunktion?

Här är ett exempel. Gå ner till biverkningar. Trevlig läsning.

https://www.fass.se/m/produkt/199611...lth/tabproduct
Citera
2017-10-05, 09:16
  #8
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Jag är av åsikten att SSRI är ett placebo med tråkiga bieffekter. Vissa kan nog få för sig att bieffekterna är av godo. Men jag tror att när man är deprimerad så blir vilket annat tillstånd som helst en slags lättnad. Så med andra ord: Är man lättlurad och inte har så bra kroppskännedom så kan det hjälpa.

Säker på att du inte drabbats av noceboeffekten?
Citera
2017-10-05, 09:18
  #9
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3rmorberg
Vilka bieffekter menar du då? sexuell dysfunktion?


Eftersom du ska börja med Voxra igen så kan det vara att du slipper den biverkningen.
Citera
2017-10-06, 22:02
  #10
Medlem
Jag var också väldigt emot SSRI. Har nu testat sertralin i 1.5 månad och upplever ingen större skillnad. Har även testat mirtazapin en vecka men den fick jag sluta med eftersom jag sov så mycket på den. På 15 mg (insättningsdosen) mirtazapin sov jag 12h om dagen. Provade det tre dagar innan jag gick ner på 7,5 mg. Då sov jag 10 - 11 h.

För några år sedan testade jag paroxetin, lergigan och atarax. Lergigan och atarax är lugnande som tas vid behov. Jag påverkades väldigt mycket av lergigan och atarax, sov 24h varje gång jag tog någon av dessa piller. Testade 5 - 6 gånger med samma resultat.

Lite andra biverkningar har jag fått av sertralin men det är inte mycket att tala om. Jag tror inte SSRI gör annat än att ge eventuella biverkningar. För att få bukt med ångest måste man ändra tänkesätt. I studier är SSRI och placebo väldigt jämna, SSRI vinner knappt.

Om man har en läkare man litar på och som känns bra då kan man testa SSRI eftersom det är viktigt att följa upp biverkningarna tycker jag. Tar man det lugnt och äter de SSRI doktorn vill då kanske man kan få terapi tillslut.
Citera
2017-10-12, 02:11
  #11
Medlem
Googlas avatar
SSRI gör man apatisk, har jätte svårt med förhållande för jag blir så lätt uttråkad på dem. Min musiksmak ändrades lite faktiskt när jag började med dem, min musiksmak ändrades, börjar få lite abnormala tankar, svårt att tänka,minnas, utföra uppgifter, låg motivation, kan stirra in i en vägg till och från utan anledning
Citera
2017-10-12, 02:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
SSRI gör man apatisk, har jätte svårt med förhållande för jag blir så lätt uttråkad på dem. Min musiksmak ändrades lite faktiskt när jag började med dem, min musiksmak ändrades, börjar få lite abnormala tankar, svårt att tänka,minnas, utföra uppgifter, låg motivation, kan stirra in i en vägg till och från utan anledning
ska försöka med träning och nyttig mat om inte det funkar så kommer jag köra på läkarens rekommendationer. Synd att jag vill att allt ska gå så fort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback