Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-04, 12:57
  #1
Medlem
Luness avatar
Tjena, finns det något sätt att få en mjuk formbar metallfolie hård/icke formbar?
Citera
2017-10-04, 14:49
  #2
Medlem
GalFisks avatar
Vilken metall och vilken tjocklek handlar det om? Vill du forma folien först och sen härda den, eller vill du ha en platt, tunn, stel skiva?
Citera
2017-10-04, 15:02
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Vilken metall och vilken tjocklek handlar det om? Vill du forma folien först och sen härda den, eller vill du ha en platt, tunn, stel skiva?
Vill forma/stämpla in ett motiv först, sedan härda folien motivet sitter på, så motivet blir hållbart.

Har testat att göra motivet på aluminiumfolie vilket funkade bra, bortsett från att det höll väldigt dåligt.

Men andra metaller skulle säkert funka med. Det viktiga verkar vara att folien är tunn och formbar för att kunna få med små detaljer i motivet.
Citera
2017-10-04, 15:27
  #4
Medlem
Avva66s avatar
Offsetplåt tror jag skulle lämpa sej, folien är alldeles för tunn.
Citera
2017-10-04, 18:51
  #5
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Offsetplåt tror jag skulle lämpa sej, folien är alldeles för tunn.
Skulle behöva invertera motivet, så när jag stämplar motivet i folien är det på baksidan av folien som motivet jag vill åt kommer, på sidan jag stämplar emot blir motivet spegelvänt.

Har testat lite tjockare material, men har inte funkat bra. Har även testat med vanligt papper, och det krävs väldigt mycket tryck för att det ska bli avtryck på andra sidan, och trycket är väldigt vagt.

På allimuniumfolie blir trycket nästintill perfekt, varje detalj framhävs.

Finns det inget sätt att härda tunn folie? Testade att lägga över ett tunt lager superklister, men resultatet blev tyvärr inget vidare.
Citera
2017-10-04, 20:38
  #6
Medlem
Kopparfolie kanske skulle funka bättre för dig?

https://www.slojd-detaljer.se/sortim...tallfolie-2715
Citera
2017-10-04, 20:42
  #7
Medlem
Lysepinnes avatar
Om du inte har något behov av värmetålighet så kan du ju fylla upp folien med epoxi
Citera
2017-10-04, 21:09
  #8
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Om du inte har något behov av värmetålighet så kan du ju fylla upp folien med epoxi
Testade att göra detta med superklister, la ett lager på båda sidorna av folien över motivet, men funkade dåligt. Kanske skulle funka bättre med någon epoxy?
Citera
2017-10-04, 21:14
  #9
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Kopparfolie kanske skulle funka bättre för dig?

https://www.slojd-detaljer.se/sortim...tallfolie-2715
Kanske kan komma till användning, men är nog för tjockt för att stämpla igenom folien.

Aluminiumfolie är mellan 0,010-0,015mm tjockt, den du länka är 1-5mm. Tror det är tjockleken som är lösningen och problemet.
Citera
2017-10-04, 21:26
  #10
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Testade att göra detta med superklister, la ett lager på båda sidorna av folien över motivet, men funkade dåligt. Kanske skulle funka bättre med någon epoxy?

Kanske missförstår vad du vill uppnå (bild vore bra) men om du kan få din folieform att hålla som "gjutform" och att hälla i epoxi som stelnar så bör den bli ordentligt hård. Superlim gör sig bäst i tunna filmer mot två bra ytor.
Citera
2017-10-04, 23:42
  #11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Plåten från en vanlig drickaburk borde funka. Särskilt ifall du stärker upp den med stålullsarmerat epoxilim på baksidan.
Citera
2017-10-05, 20:11
  #12
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Kanske missförstår vad du vill uppnå (bild vore bra) men om du kan få din folieform att hålla som "gjutform" och att hälla i epoxi som stelnar så bör den bli ordentligt hård. Superlim gör sig bäst i tunna filmer mot två bra ytor.
Epoxy kan funka, hur starkt blir epoxy när det stelnat?

Har ett föremål med ett motiv på, vill föra över/stämpla det motivet till en plåt. När jag stämplar med föremålet jag har nu så blir det spegelvänt på plåten, så skulle behöva invertera motivet. Detta skulle kunnas göras genom att stämpla med föremålet jag har nu, sedan använda det spegelvända motivet att stämpla med. Men behöver få den spegelvända stämplingen hållbart på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback